پریود (Period) + فواید ورزش هنگام قاعدگی

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
پریود
آنچه در این مقاله میخوانید

هر آنچه درباره پریود باید بدانید

بسیاری از خانم ها هنگام عادت ماهانه به خاطر درد یا حتی به خاطر وضعیت روحی وابسته تغییرات هورمونیشان حوصله ی ورزش را نداشته و افرادی حتی از ورزش در این تایم می ترسند! اما واقعا چه کاری درست می باشد؟

اول از همه باید به این نکته اشاره کرد که هیچ دلیل موجهی برای ورزش نکردن هنگام پریود، بجز برای یک عده معدود که دردهای خیلی خیلی شدید دارند در این حد که کارشان هر سری به بیمارستان می کشد!! وجود ندارد !

پریود

 

فواید ورزش کردن موقع پریود

اینطوری نیست که شما فایده های فیزیکی و روانی ورزش را به خاطر عادت ماهانه از دست بدهید. بلعکس، اینکه روتین همیشگی خود را ادامه بدهید می تواند خیلی از آن اعصاب خوردی ها و عوارض جانبی پریود را از شما دور کند.

به نقل از سایت انجمن جراحان نیویورک،(۱) در هنگام عادت ماهانه هم استروژن و هم پروژسترون در پایین ترین سطح خود قرار داده و ورزش کردن میتونه توی حال بهتر کمک کننده باشه.

در این ثسمت ما ۴ فایده ورزش در هنگام عادت ماهانه را به شما میگیم :


کاهش نشونه های PMS

به علائم قاعدگی مثل تغییرات خلق و خو، کمر درد، دل درد و … pms می گویند. انجام ورزش خصوصا ورزش های هوازی به کاهش و حتی رفع این علائم کمک می کنند.


ترشح اندروفین

از آنجایی که ورزش میزان اندروفین را افزایش می دهد، میتواند حال شما را بهتر کند، اکثرا می دانند که برای یک خانم داخل این دوران داشتن یک حال بهتر بسیار مهم می باشد. اندروفین یک ضد درد طبیعی برای بدن می باشد و زمانی که در هنگام ورزش به صورت طبیعی ترشح می شود، به آرام تر شدن دردهای پریود کمک می کند.


داشتن قدرت و توان بیشتر

طبق تحقیقات (۲) در دو هفته ی اول شروع چرخه ی قاعدگی (پریود) میزان توان و قدرت بالاتر رفته و این موضوع را می شود به پایین بودن سطوح هورمون های زنانه نسبت داد.


بهتر کردن حال روحی

به وفور و به صورت تجربی اکثرا می دانند که ورزش کردن باعث آرامش در این دوره به خصوص می شود و حال شما را بهتر میکنهد.

بهتر کردن حال روحی

 

اما توی دوران پریود چطوری ورزش باید کرد

ورزش هوازی شدت پایین : طبق تحقیقات (۳) ریه های شما در روز های آخر عملکرد بهتری دارند، پس ورزش های هوازی سبک را در روز های اول انجام داده و در روز های آخر شدت آن را بالاتر ببرید.

ورزش های قدرتی با شدت معمولی :

فکر خوبی است که به خطر همان دلیل افزایش قدرتی که گفته شد، ورزش های‌ قدرتی را در این بازه بگنجانیم و این ایده ی خوبی است که میزان تمرین طولانی و میکسی از کار با وزنه و همانند هوازی باشد.

فراموش نکنید که تو این دوره شما ممنوعیتی نداشته و می توانید ورزش کنید‌، اما اگر بیش از حد مشکل دارید یک مقدار شدت تمرین خود را کم کنید تا استرس اضافی به بدن‌ وارد نشود.


۱.https://www.nycsurgical.net

2.Endorphins and exercise.,Harber VJ, et al. Sports Med. 1984 Mar-Apr.

3.Training and hormones in physically active women: with and without oral contraceptive use,Wikström-Frisén, Lisbeth,Umeå University, Faculty of Medicine, Department of Community Medicine and Rehabilitation, Sports medicine.

در صورت مفید بودن این مطلب، پیشنهاد میکنم مطلب پنجره آنابولیک را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *