پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
papaya
آنچه در این مقاله میخوانید

کاریکا پاپایا Carica papaya – که با نام پاپایا یا پاپاو هم شناخته میشه – یک نوع درخت گرمسیری و میوه دار بومی مکزیک و مناطق شمالی آمریکای جنوبی هستش.
امروزه پاپایا یکی از پر کشت ترین محصولات در جهانه. میوه، دانه‌ها و برگ‌های اون اغلب در انواع آشپزی و طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرن.
برگ پاپایا حاوی ترکیبات گیاهی منحصر به فردیه که پتانسیل دارویی گسترده ای رو در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشون داده.
با اینکه تحقیقات انسانی انجام نشده، اما بسیاری از فرآورده‌های برگ پاپایا، مثل چای، عصاره، قرص و آب میوه‌ها، اغلب برای درمان بیماری‌ها و ارتقای سلامت به روش‌های متعددی استفاده میشن.

توی این مقاله، 7 فایده و کاربردهای نوظهور برگ پاپایا رو بهتون توضیح میدیم.

1. ممکنه علائم مربوط به تب دنگی رو درمان کنه

یکی از برجسته ترین فواید دارویی برگ پاپایا، پتانسیل اون برای درمان برخی علائم مرتبط با تب دنگی هستش.
دنگی ویروسیه که از طریق پشه منتقل میشه و می تونه به انسان منتقل بشه و علائمی شبیه آنفولانزا مثل تب، خستگی، سردرد، حالت تهوع، استفراغ و بثورات پوستی ایجاد کنه (1).
موارد شدید هم می تونه منجر به کاهش سطح پلاکت در خون بشه. سطوح پایین پلاکت می تونه به افزایش خطر خونریزی کمک کنه و در صورت عدم درمان، کشنده ست (1).
در حالی که در حال حاضر هیچ درمانی برای تب دنگی وجود نداره، اما چندین روش درمانی برای مدیریت علائم اون در دسترسه – یکی از اونا استفاده از برگ پاپایا ست.
سه مطالعه انسانی که شامل صدها نفر مبتلا به دنگی بود نشون داد که عصاره برگ پاپایا به طور قابل توجهی سطح پلاکت خون رو افزایش می ده(2، 3، 4 ).
علاوه بر این، درمان با برگ پاپایا عوارض جانبی بسیار کمی داشت و مشخص شد که بسیار مقرون به صرفه تر از درمان های معمولیه.

2. ممکنه قند خون رو متعادل کنه

برگ پاپایا اغلب در طب سنتی مکزیک به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان دیابت و بهبود کنترل قند خون استفاده میشه (5).
مطالعات روی موش های مبتلا به دیابت نشون داده که عصاره برگ پاپایا دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی و کاهش دهنده قند خون هستش. این به توانایی برگ پاپایا در محافظت از سلول های تولید کننده انسولین در لوزالمعده در برابر آسیب و مرگ زودرس نسبت داده میشه (6).
با این حال، هیچ شواهد علمی نشون نداده که اثرات مشابه یا یکسانی ممکنه در انسان رخ بده.
تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا از برگ پاپایا میشه برای کمک به مدیریت سطوح بالای قند خون در انسان استفاده کرد یا نه، نیازه.

پاپایا چیست؟

3. ممکنه از عملکرد گوارش حمایت کنه

چای و عصاره برگ پاپایا اغلب به عنوان یک درمان جایگزین برای کاهش علائم گوارشی ناراحت کننده مثل گاز معده، نفخ و سوزش سر دل استفاده میشه.
برگ پاپایا حاوی فیبر و یک ترکیب منحصر به فرد به نام پاپائین هستش(7)
پاپائین به خاطر تواناییش در تجزیه پروتئین های بزرگ به پروتئین ها و اسیدهای آمینه کوچکتر شناخته شدست که باعث هضم راحت تر میشه. از پاپائین حتی به عنوان نرم کننده گوشت در آشپزی هم استفاده میشه.
یک مطالعه نشون داد که استفاده مکمل از پودر پاپائین که از میوه پاپایا تهیه میشه، علائم گوارشی منفی از جمله یبوست و سوزش سر دل را در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) کاهش میده (8).
هیچ مطالعه علمی به طور خاص توانایی برگ پاپایا رو برای درمان انواع مشابه اختلالات گوارشی ارزیابی نکرده.
بیشتر شواهد حاکی از استفاده از اون برای گوارش بهتر، محدود به گزارش های فردیه و هیچ تضمینی وجود نداره که عملکرد گوارش شما رو بهتر کنه.

4. ممکنه اثرات ضد التهابی داشته باشه

فرآورده های مختلف برگ پاپایا اغلب برای درمان طیف وسیعی از شرایط التهابی داخلی و خارجی، از جمله بثورات پوستی، دردهای عضلانی و درد مفاصل استفاده میشه.
برگ پاپایا حاوی مواد مغذی و ترکیبات گیاهی مختلف با فواید ضد التهابی بالقوه مثل پاپائین، فلاونوئیدها و ویتامین E هستش (7، 9، 10).
یک مطالعه نشون داد که عصاره برگ پاپایا به طور قابل توجهی التهاب و تورم در پنجه موش های مبتلا به آرتریت رو کاهش میده (11).
با این حال، هیچ مطالعه انسانی این نتایج رو تایید نکرده.
بنابراین، تا الان، شواهد علمی برای تعیین اینکه آیا برگ پاپایا می تونه التهاب حاد یا مزمن رو در انسان درمان کنه یا نه، کافی نیست.

5. ممکنه به رشد مو کمک کنه

کاربردهای موضعی ماسک‌ها و آب برگ پاپایا اغلب برای بهبود رشد مو و سلامت پوست سر استفاده میشه، اما شواهد برای حمایت از اثربخشی اون برای این اهداف خیلی محدوده.

برخی تحقیقات نشون میدن که سطوح بالای استرس اکسیداتیو در بدن ممکنه به ریزش مو منجر بشه. خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ممکنه به کاهش استرس اکسیداتیو و در نتیجه بهبود رشد مو کمک کنه ( 12).
برگ پاپایا حاوی چندین ترکیب با خواص آنتی اکسیدانی مثل فلاونوئیدها و ویتامین E هستش (10).
شواهد قابل توجهی مبنی بر اینکه استفاده موضعی از برگ های پاپایا می تونه به روند رشد مو کمک کنه، وجود نداره.
انواع خاصی از شوره سر ناشی از رشد بیش از حد قارچی به نام مالاسزیا هستش که می تونه رشد مو رو مختل کنه (13). برگ پاپایا خواص ضد قارچی رو هم در مطالعات سلولی نشون داده، بنابراین اغلب تصور میشه که با مهار رشد قارچ های ایجاد کننده شوره سر، از سلامت مو و پوست سر حمایت می کنه (14).
با این حال، برگ پاپایا به طور خاص علیه مالاسزیا آزمایش نشده، بنابراین هیچ تضمینی وجود نداره که اثرات مفیدی داشته باشه.

6. ممکنه باعث سلامت پوست بشه

برگ پاپایا اغلب به صورت خوراکی یا موضعی به عنوان راهی برای حفظ پوستی نرم، شفاف و جوان مصرف میشه.
یک آنزیم حل کننده پروتئین در برگ پاپایا به نام پاپائین می تونه به صورت موضعی به عنوان لایه بردار برای حذف سلول های مرده پوست و کاهش بروز منافذ مسدود شده، موهای زیر پوستی و آکنه استفاده بشه.
علاوه بر این، آنزیم‌های برگ پاپایا برای بهبود زخم مورد استفاده قرار گرفتن و یک مطالعه نشون داده که این آنزیم ها ظاهر بافت اسکار رو در خرگوش‌ها به حداقل می‌رسونن(15، 16).

پاپایا

7. ممکنه خواص ضد سرطانی داشته باشه

برگ پاپایا در طب سنتی برای پیشگیری و درمان انواع خاصی از سرطان استفاده میشه، اما تحقیقات پزشکی مدرن در موردش هنوز وجود نداره.
عصاره برگ پاپایا توانایی قدرتمندی در مهار رشد سلول های سرطانی پروستات و سینه در مطالعات سلولی نشون داده، اما هیچ یک از آزمایشات حیوانی و انسانی این نتایج رو تکرار نکردن (17، 18).
اگرچه مصرف برگ های پاپایا و سایر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ممکنه در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشه، اما ثابت نشده که اونا توانایی درمانی هم دارن (19).

ملاحضات ایمنی

اگرچه تحقیقات بیشتری برای اثبات بسیاری از فواید ظاهری برگ پاپایا نیازه، اما سابقه ایمنن خیلی خوبی داره.
یک مطالعه حیوانی در سال 2014 نشون داد که برگ پاپایا حتی در دوزهای بسیار زیاد هم هیچ اثر سمی نداره و مطالعات انسانی عوارض جانبی بسیار کمی رو گزارش کردن ( 20).
گفته میشه که، اگه به پاپایا حساسیت دارید، نباید برگ های پاپایا رو به هیچ شکلی مصرف کنید. علاوه بر این، اگر باردار یا شیرده هستید، باید قبل از مصرف هر گونه فرآورده برگ پاپایا با پزشکتون مشورت کنید.

دوز مصرفی

در حال حاضر شواهد کافی برای توصیه دقیق دوز برای هر یک از کاربردهای احتمالی برگ پاپایا وجود نداره.
با این حال، مصرف سه دوز حداکثر 1 اونس (30 میلی لیتر) عصاره برگ پاپایا در روز برای درمان تب دنگی ایمن و موثر در نظر گرفته میشه (21).
اگه مطمئن نیستید که باید چه مقدار برگ پاپایا مصرف کنید، با پزشکتون مشورت کنید.

جمع‌بندی

پاپایا یکی از گیاهان به طور گسترده کشت شده در جهانه و میوه ها، بذرها و برگ های اون برای انواع مختلف استفاده های آشپزی و دارویی استفاده میشه. برگ پاپایا اغلب به عنوان عصاره، چای یا آب مصرف میشه و علایم مربوط به تب دنگ رو درمان می کنه. سایر کاربردهای رایج شامل کاهش التهاب، بهبود کنترل قند خون، کمک به سلامت پوست و مو و جلوگیری از سرطان هستش. با این حال، شواهد کافی برای تعیین اینکه آیا برای هر یک از این اهداف موثر هستش یا نه، وجود نداره. برگ پاپایا به طور کلی ایمن هستش، اما اگه به اون حساسیت دارید، نباید اونو مصرف کنید. قبل از اضافه کردن هر مکمل گیاهی به روتیین بهداشتی و داروییتون، همیشه با پزشکتون مشورت کنید.

ما در تیم بدن خوبا بهتون کمک میکنیم تا درست ترین و کارآمد ترین مکمل‌ها رو برای گنجوندن در روتین روزانتون انتخاب کنید.

1.https://www.cdc.gov/dengue/symptoms/index.html
2.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27739263
3.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27739262
4.https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0228699
5.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23190471
6.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27128930
7.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23998013
8.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23524622
9.https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3109/1547691X.2016.1149528
10.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31315213
11.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18759075
12.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28243487
13.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30783333
14.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22282629
15.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23248412
16.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28040601
17.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29023013
18.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30505274
19.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28469951
20.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25530788
21.https://www.bmj.com/content/351/bmj.h4661/rr-4

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *