آموزش حرکات عضلات ساق پا

عضلات ساق پا
دسته بندی حرکات
دسته بندی حرکات ۲
محل تمرین
محل تمرین
وضعیت حرکت
وضعیت حرکت
تجهیزات
تجهیزات
نوع تمرین
نوع تمرین
حرکت ۷۹۶
حرکت ۷۹۷
حرکت ۷۹۸
حرکت ۸۰۰
حرکت ۸۰۱
حرکت ۸۰۲
حرکت ۸۰۳
حرکت ۸۰۴
حرکت ۸۰۵
حرکت ۸۰۷
حرکت ۸۰۸
دسته بندی حرکات
دسته بندی حرکات ۲
محل تمرین
محل تمرین
وضعیت حرکت
وضعیت حرکت
نوع تمرین
تجهیزات
تجهیزات
نوع تمرین

آموزش حرکات عضلات ساق پا چیست؟

حرکات عضلات ساق پا به فعالیت ماهیچه های بدن کمک می‌کند. عضله‌های بسیاری در ناحیه عضلات ساق پا قرار دارند. این عضله در عملکرد زانو نیز مؤثر است. عضلات ساق پا بیشترین کارایی را در انجام کارهای روزانه دارند.

معرفی 5 نوع از حرکات عضلات ساق پا

کشش ساق پا ایستاده

برای آغاز حرکت کشش ساق پا ایستاده، بایستید و پنجه پا را روی زمین گذاشته و پاشنه پا را از زمین بلند کنید و به وضعیت شروع برگردانید.

کشش ساق پا(یک پا روی نیمکت)

برای انجام حرکت کشش ساق پا(یک پا روی نیمکت)، جلوی نیمکت بایستید و درحالی‌که زانو را کمی خم کرده‌اید پای خود را روی نیمکت بگذارید و با دست خود انگشتان پای روی نیمکت را بگیرید. حال سعی کنید زانو را صاف کرده و عضلات دوقلو را تحت کشش قرار دهید.

ساق پا ایستاده با وزن بدن دست روی میز یا صندلی

برای شروع حرکت ساق پا ایستاده با وزن بدن دست روی میز یا صندلی، روی یک بلندی بایستید دست های خود را برای تعادل بهتر روی نیمکت یا صندلی بگذارید. روی پنجه های هر دو پای خود بلند شوید مکث کنید و پایین بیایید.

ساق پا پرسی روی دستگاه پرس پا افقی

برای انجام حرکت ساق پا پرسی روی دستگاه پرس پا افقی، درون دستگاه پرس پا افقی طوری قرار بگیرید که پنجه‌های شما بر روی قسمت پایین صفحه‌ی دستگاه قرار داشته باشد و پاشنه‌های شما از صفحه بیرون باشند. با فشار پنجه و بلند کردن پاشنه پا، عضله را منقبض کنید و در بالا کمی مکث کرده و برگردید.

ساق پا نشسته با هالتر

برای آغاز حرکت ساق پا نشسته با هالتر، نیازمند یک عدد هالتر و یک عدد میز صاف یا هر سطح صندلی مانند می‌باشید. هالتر را برداشته و در انتهای میز بنشینید. هالتر را روی ران ها کمی پایین تر از زانوهایتان قرار دهید. پنجه پاها را روی شی قرار دهید و پاشنه‌ها را پایین نگه دارید. از تماس آنها با زمین جلوگیری کنید. پاشنه‌ها را تا جایی که ساق هایتان کاملاً کشیده شود بالا بیاورید. (به کمک عضلات ساق) مکث کرده و دوباره به حالت اولیه برگردید.

علت گرفتگی عضلات ساق پا چیست؟

علت گرفتگی عضلات ساق پا فشار آوردن زیاد به عضلات ساق پا، آب کافی ننوشیدن، بیماری های زمینه ای، ورزش‌های سنگین، پوشیدن کفش های  نامناسب و در بعضی افراد کف پای صاف می‌باشد. در بسیاری مواقع صدمه عصب های سیاتیک باعث گرفتگی عضلات ساق پا می‌شود.

تقویت کردن عضلات ساق پا چه مزیت‌هایی دارد؟

  • نیروی جسمانی را قدرت می‌بخشد
  • عضلات زانو و ماهیچه های پا را قدرتمند می‌کند
  • توانمندی فرد را در انجام کارهای روزمره افزایش می هد
  • از آسیب های بدنی جلوگیری می‌کند
  • سرعت فرد را در ورزش‌های هوازی بیشتر می‌کند

آیا مواد غذایی در تقویت عضلات ساق پا و گرفتگی آن ها تاثیر دارد؟

استفاده مواد غذایی مناسب در تقویت عضلات ساق پا و گرفتگی آن ها تاثیر زیادی دارد. با رژیم غذایی مناسب و دریافت ویتامین های موردنیاز بدن می‌توانید به تقویت عضلات ساق پا و گرفتگی آن ها کمک کنید. در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم.

  • پرهیز از چربی ها، قند ها و نمک
  • مصرف انواع مواد غذایی پروتئین دار
  • استفاده از مواد غذایی های شامل کلسیم، منیزیم، ویتامین e
  • مصرف لبنیات
  • مصرف سبزیجات

روش های خانگی تقویت عضلات ساق پا چیست؟

روش های خانگی تقویت عضلات ساق پا می‌تواند انجام حرکات کششی، تمرینات هوازی، استفاده از کش cx باشد. به کمک پله ها و توپ های کوچک هم می‌توانید عضلات ساق پای خود را تقویت کنید.

کلام پایانی

عضلات ساق پا به دلیل اینکه بیشترین عضله را داخل خود دارند نقش مهمی در زندگی روزمره پیدا می کنند. به کمک عضلات قدرتمند ساق پا از آسیب های زانو جلوگیری می‌شود. همچنین فعالیت‌هایی همچون دویدن، راه رفتن، شنا کردن را آسان‌تر می‌کند. با استفاده از رژیم غذایی مناسب به‌سلامت عضلات ساق پای خود کمک کنید. روزانه آب کافی بنوشید و از مصرف چربی ها و قند ها دوری کنید.