بولدنون (Boldenone) + دوز مصرفی

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
بولدنون
آنچه در این مقاله میخوانید

اطلاعات تکمیلی بولدنون (Boldenone)

بولدنون یک استروید مشتق شده از تستوسترون است که در برخی منابع به اشتباه مشتق از ناندرولون اون رو نام میبرند. این دارو اولین بار در سال ۱۹۵۰ تولید شد و معروف پارنابول بود اما بعدا مصرف انسانی اون قطع و داروی حیوانی شد که بیشتر با نام اکویپویز معروف شد که در سال ۱۹۷۰ توسط شرکت سیبا تولید شد.

تغییر ساختار تستوسترون و ایجاد بولدنون در جایگاه کربن ۱ و ۲ تست هست که پیوند دوگانه بهش اضافه شده، این پیوند دوگانه اضافه شده قدرت آندروژنی این استروید رو به شدت کاهش میده که همین موضوع باعث کاهش خاصیت استروژنیک اون هم میشه.

همچنین در این دارو استر بسیار بلند آندسیلنات اضافه شده که نیمه عمر بسیار طولانی به این دارو که باعث میشه این دارو تا ۲۱ روز رهایش داشته باشه. به علت تغییر ساختاری بولدنون، این دارو تقریبا ۵۰ درصد تستوسترون آروماتاز می شود پس عوارض استروژنی را باید در نظر گرفت اما این بسیار بسته به ژنتیک فرد داره و در مقابل تستوستورن خیلی کمتره، از نظر حجم دهی و وزن دهی هم به اندازه تستوسترون قوی نیست اما به علت کم شدن عوارض استروژنی میتونه عضله با کیفیتی رو در زمان مصرف به مصرف کننده بده.

این دارو خواص مشترک زیادی رو با تست داره، از این خواص میشه به افزایش سنتز پروتیین، احتباس نیتروژن در عضلات، مهار کردن کورتیزول و خانواده اش در عضلات و همچنین افزایش IGF1 اشاره کرد. بولدنون به افزایش گلوبول قرمز بسیار معروفه، البته همه استروید ها میتونن این کارو انجام بدن، اما بولدنون این کار رو بیشتر و زیادتر انجام میده که خودش یکی از عوارضش میتونه باشه، اما مطالعات نشون میدن که این عارضه زمانی رخ میده که در دوز های بالا مصرف بشه و همچنین در مدت زمان طولانی.


دوره بولدنون

بولدنون دارویی هست که اکثر افراد اون رو خوب تحمل میکنند و میتونه دوره به اصطلاح تمیز و بی دردسری باشه. در محیط خارج از دوپینگ و در بحث پزشکی بولدنون در زمان خودش تونست خوب عمل کنه و بیماری های muscle wasting زیادی رو کنترل کنه اما کم کم از دایره دارویی انسانی خارج شد و استروید های دیگه جاش رو گرفتن. بعد از اون این دارو در دایره دارو های حیوانی وارد عمل شد که معمولا به اسب ها تزریق میشه برای اینکه توده خالص اون هارو بیشتر کنه و که یکی از دلایل این امر افزایش اشتها در حیوانات هست که البته در مصارف انسانی هم بعضا گزارش شده.

این دارو به عنوان یک دارو دوران حجم میتونه داروی خوبی باشه که عضله خوب و با کیفیتی میده اما این اتفاق سریع نمیفته چون که استر این دارو بسیار بلند هست و در مقابل ناندرولون ضعیف تر عمل میکنه. البته این موضوع هم میتونه در فرد به فرد متفاوت باشه اما به صورت کلی بولدنون میتونه یک داروی خوب برای اضافه کردن به دوره دارویی و استک دارویی باشه.

یکی از خاصیت های دیگه بولدنون افزایش چشمگیر قدرت هست، در واقع شاید این بهترین خاصیت این استروید باشه و اون رو نسبت به بقیه متمایز تر کنه، همین موضوع این دارو رو میتونه برای ورزش های عملکردی یه گزینه خیلی خوب برای دوپینگ کنه، اما بخاطر استر بلندی که داره برای ورزش هایی که تست دوپینگ در اون ها انجام میشه گزینه مناسبی نیست.

بولدنون میتونه به عنوان یک دارو در زمان کات هم استفاده بشه، بولدنون یکی از بهترین محافظت کننده های عضله در زمان نقصان کالری به حساب میاد و میتونه بحث کاتابولیسم رو به حداقل برسونه. از لحاظ ظاهری هم میتونه یک ظاهر پُر و کامل از عضله رو به نمایش بزاره و اصطلاح خالی بودن عضله رو کمتر میبینیم وقتی از بولدنون در دوران کات استفاده کنیم و وقتی که مسترون و یا ترنبولون در کنارش مصرف بشه میتونه یه استک فوق العاده برای زمان کات باشه. معمولا بولدنون در نیمه ابتدایی دوران کات استفاده میشه و در قسمت انتهایی دوره کات و مسابقه قطع میشه علت اون هم پتانسیل ساید افکت های استرژونی هست.


عوارض بولدنون

عوارض استروژنی بولدنون همونطور که گفته شد تقریبا نصف تستوسترون هست، و اگر در دوره ای استفاده میشه باید از آنتی اروماتاز ها و یا serm ها استفاده بشه که جلوی این عوارض گرفته بشه.

از نظر آندروژنیکی بولدنون دارویی هست که میتونه این عوارض رو ایجاد کنه، اما کمتر از تستوسترون، در بحث ریزش مو و پروستات همونطور که میدونید DHT مسئول این عوارض هست، بولدنون زمانی که تحت تاثیر آنزیم 5 آلفا ردوکتاز قرار میگیره، تبدیل به هورمون بسیار آندرژونیکی دی هیدروبولدنون میشه، اما مطالعات نشون میده که این هورمون در انسان ها فعالیت بسیار کمی داره و دارو هایی مثل فیناستراید نمیتونن کمک زیادی به این موضوع بکنن.

ایجاد صفات ثانویه هم در بولدنون یکی از عوارضی هست که خانوم ها میتونن دچارش بشن، و بعضا دیده شده که خانوم ها به دستور مربی یا دوست پسرشون از این دارو به اشتباه استفاده میکنن، و از اونجایی که این دارو استر بلندی داره و حتی چند تزریق هم غیر قابل کنترل میشه چون به مدت بسیار طولانی در بدن میمونه.

عوارض قلبی عروقی بولدنون نسبت به خیلی از استروید ها کمتره، مخصوصا استروید های خوراکی، اما باز هم این استروید مثل بقیه استروید ها میتونه HDL رو کاهش بده.

پس باز هم در دوره استرویدی اهمیت رژیم غذایی درست و تمرینات قلبی عروقی دیده میشه.

سرکوب تستوسترون توسط بولدنون هم مثل بقیه استروید هاست، و جزو استروید هایی هست که سرکوب زیادی رو داره، پس اگر قراره دوره دارویی انجام داده بشه مقدار کم تستوستورن همراهش باید مصرف بشه، و بعد از اتمام دوره PCT باید انجام بشه.


عوارض کبدی

در مورد عوارض کبدی هم باید گفت که بولدنون سمیت کبدی ایجاد نمیکنه.


دوز مصرفی

مقدار دوز قابل استفاده بولدنون در هفته بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم میتونه باشه، البته دوز ۶۰۰ میلی گرم هم در ورزشکار های حرفه ای تر قابل استفاده است، اما دوز ۴۰۰ میلی گرم میتونه برای اکثر افراد بیشترین و بهترین دوز این دارو در هفته باشه، چون دوز های بیشتر از این میتونه کم کم عوارض این دارو رو در بدن زیاد کنه که کنترلش سخت باشه.

این دارو به علت استر بلندی که داره حداقل باید ۸ هفته استفاده بشه تا اثرات خودش رو به جا بزاره و شاید ۱۲ هفته بهترین طول مدتی هست که از این دارو میشه استفاده کرد.

دوز مصرفی خانم ها هم میتونه هفته ای ۵۰ میلی گرم باشه که البته پیشنهاد داده نمیشه، و بهتره از استروئید های دیگه استفاده کنن، چون همین دوز ۵۰ میلی گرم هم میتونه عوارض آندروژنی زیادی رو به همراه داشته باشه که البته به حساسیت فرد برمیگرده.

نیمه عمر : ۲۱ روز

دوز مصرفی : آقایان ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم در هفته

خانم ها : ۵۰ میلی گرم در هفته

زمان ردیابی در خون : تا ۵ ماه

 

گرداوری مهدی طیبی


منابع

Endocrinology 71 (1962) 920-25
Metabolism of boldenone in man: gas chromatographic/mass spectrometric identification of urinary excreted metabolites and determination of excretion rates. Biol Mass Spectrom. 1992 Jan;21(1):3-16.
Gas chromatographic/mass spectrometric analysis of boldenone urinary metabolites in man. Yao Xue Xue Bao. 1991;26(5):362-6. Chinese. Erratum in: Yao Hsueh Hsueh Pao 1991;26(9):687.
Counsel et al., “Anabolic Agents. Derivatives of 5alpha-Androst-1-ene”, J. Org. Chem., 27 (1962), 248-251

اگر این مطلب براتون مفید بوده، پیشنهاد میکنم مطلب کلنبوترول را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *