اوکسی متولون (Oxymethonole)

اوکسی متولون
آنچه در این مقاله میخوانید

اوکسی متولون (Oxymethonole)

این استروئید خوراکی شهرت خاصی دارِ و معمولاً از اون به خوبی یاد نمی‌شه، معمولاً باورهای غلطی به خاطر شرایطی که فرد اون رو استفاده می‌کنه نسبت به این دارو داده می‌شه، از جمله اون ها می‌شه به افزایش چربی و آب هنگام استفاده از این دارو و یا حجم بی‌کیفیت و از این قبیل حرف‌ها درباره این دارو زده می‌شه که پایه علمی ندارِ.

مشکل اینجاست که معمولاً این دارو در زمان حجم استفاده می‌شه و مورد توجه پاورلیفتر هاست و به همین خاطر چون زمانی که این دارو استفاده می‌شه رژیم غذایی کنترل نمی‌شه و کالری زیاد و غذاهای پرنمک و کربوهیدرات مصرف می‌شه ظاهر فرد این‌طور نشون می‌ده که این دارو باعث این کار شده. داروی اوکسی متولون (Oxymethonole) در ابتدا برای درمان کم‌خونی به وجود اومد و باید گفت که در درمان این موضوع و همچنین بیمارانی که از دست دادن وزن جزو نگرانی‌های اون ها بوده تونسته موفق عمل کنه.

این دارو می‌تونه اشتها (البته در دوزهای بالا می‌تونه اشتها رو به شدت کم کنه)، وزن و تعداد گلبول‌های قرمز رو افزایش بده و به عنوان قوی‌ترین استروئید خوراکی (بله درست خوندید) عوارضی هم دارِ. مثل بقیه استروئیدها ترشح طبیعی تستوسترون رو قطع می‌کنه و پروفایل چربی شما رو بهم می‌زنه، اما به‌طور خاص این دارو سردردهای وحشتناک ایجاد می‌کنه و همچنین سمی‌ترین استروئید برای کبد هست.

عوارض اوکسی متولون (Oxymethonole)

یک مطالعه جالب از اوکسی متولون (Oxymethonole) هست که بر روی بیماران ایدز انجام شده و ۳۰ هفته طول کشیده، گروهی که این دارو رو مصرف می‌کردن بالای ۸ کیلوگرم وزن گرفتن تا هفته ۲۰ اما ۱۰ هفته آخر دیگه وزنی نگرفتن، اما گروه کنترل نه تنها وزن نگرفتن بلکه وزن از دست دادن و همچنین مرگ و میرشون زیاد شده، البته این موضوع رو باید در نظر داشت که به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شه که اوکسی متولون رو ۳۰ هفته استفاده کنید و نهایت ۶ هفته باید استفاده بشه.

یکی از افسانه‌هایی که درباره اوکسی متولون (Oxymethonole) هست تبدیل شدنش به استروژن و به‌طور کلی ساید افکت‌های استروژنیش هست، این دارو چون مشتق DHT هست نمی‌تونه به استروژن تبدیل بشه اما به نظر میاد گیرنده‌های استروژنی رو کمی حساس‌تر بکنه. پس هنگام استفاده از این دارو به احتمال زیاد از مهار کننده‌های آروماتازی باید استفاده کنید اگر تنها از این دارو استفاده می‌کنید که پیشنهاد نمی‌شه و بهترِ با تستوسترون استفاده بشه و اون هم شرایط خاص خودش رو دارِ.

در مطالعات مختلف دوزهای بالایی از این دارو استفاده شده حتی دوز ۱۰۰ میلی‌گرم در روز هم استفاده شده که عوارض کمی رو دیدن پس باورهای غلط رو همیشه در ذهن نگه ندارید البته همیشه احتیاط شرط عقلِ. اوکسی متولون (Oxymethonole) از داروهایی هست که می‌شه ازش به عنوان کیک استارتر دوره استفاده کرد و در هفته‌های اول دوره تا داروهای دیگه در بدن اثر کنند از این دارو استروئید استفاده کنیم و همچنین می‌تونه اثر بخشی داروهای دیگه رو زیاد کنه چون‌که SHBG رو کم می‌کنه.

یک نکته دیگه هم در مورد اوکسی متولون (Oxymethonole) هست اینِ که چسبندگی کمی با گیرنده آندروژنی دارِ در واقع کمترین رو دارِ اما اینکه چطور انقدر وزن و قدرت می‌ده احتمالاً از طریق عوامل دیگر اینکارو می‌کنه و گیرنده‌های غیر آندروژنی در این میون نقش مهمی دارن که ما ازشون خبر نداریم.

سمیت کبدی با داروی اوکسی متولون (Oxymethonole)

اوکسی متولون (Oxymethonole) یک داروی مشتق شده از DHT هست و برای اینکه بتونه از کبد سالم رد بشه و اثر کنه آلکیله شده است و همین باعث سمی شدن کبد می‌شه.

روش مصرف اوکسی متولون (Oxymethonole)

مقدار مصرف اوکسی متولون (Oxymethonole) تقریباً می‌تونه برای همه افراد تو یک رنج مشخص باشه چون این دارویی هست که از یک مقدار بیشتر عوارض خیلی سنگینی دارِ، بهترین دوز این دارو بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم در روز هست و فرد باید این مقدار رو تست کنه. قطعاً بیشتر از ۱۰۰ میلی‌گرم هم می‌شه مصرف کرد اما بعیدِ که تأثیر خیلی زیادی داشته باشه.

در یک مطالعه دوز ۱۰۰ میلی‌گرم و ۱۵۰ میلی‌گرم رو مقایسه کردند که دیدن دوز ۱۰۰ میلی‌گرم به اندازه ۱۵۰ میلی‌گرم مؤثر هست و ۱۵۰ میلی‌گرم بیشتر عوارض خودش رو نشون می‌ده. برعکس باور عموم این دارو می‌تونه چربی هم بسوزونه و در مطالعات مختلف تغییر ترکیب بدن دیده می‌شه و افرادی که این دارو رو مصرف می‌کنن هم عضله می‌سازن و هم چربی از دست می‌دن.

در مورد مقدار دوز در کتب پزشکی این دارو رو به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن ۱ تا ۵ میلی‌گرم در نظر گرفتن که خیلی دوز زیادی می‌تونه باشه اگر رنج بالاش رو در نظر بگیریم، مثلاً یک فرد ۱۰۰ کیلویی باید ۵۰۰ میلی‌گرم مصرف روزانه داشته باشه که فوق العاده زیاد و خطرناکِ.

دوز مصرفی: ۱۰۰ میلی‌گرم در هفته آقایان

دوز مصرفی خانم‌ها: مانیتور شده توسط مربی یا متخصص

عمر فعال: ۱۶ ساعت

مدت‌زمان ردیابی: تا ۸ هفته

گردآوری: مهدی طیبی

منابع

Schroeder et al. Am J Physiol Endocrinol Metab 284:E 120-28
Endocrinology. 1984 Jun;114(6):2100-6.
HIV Clin Trials. 2003 May-Jun;4(3):150-63.
J Clin Endocrinol Metab. 1981 Nov;53(5):905-8
Epilepsy Behav. 2004 Apr;5(2):260-3
Am J Obstet Gynecol. 1973 Sep 1;117(1):121-5.

اگر این مطلب براتون مفید بوده، پیشنهاد میکنم مطلب بولدنون را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *