پریموبولان (Primobolan)

پریموبولان (متونولون انانتات)
آنچه در این مقاله میخوانید

معرفی پریموبولان (Primobolan)

پریموبولان (Primobolan) که اسم تجاری استروئید متونولون انانتات هست، یک داروی نسبتاً خاص هست که در موارد خاصی استفاده می‌شه، معروفیتی رو که داشته به خاطر شایعاتی بود که می‌گفتن آرنولد از این استروئید زیاد استفاده می‌کرده و به خاطر همین خیلی محبوب شد. این دارو از مشتقات DHT هست و جزو امن‌ترین استروئیدهای موجود از لحاظ عوارض هست.

در ضمن این دارو دو فرم دارِ یکی خوراکی که با استر استات هست و یک فرم تزریقی که استر انانتات داره. پریموبولان (Primobolan) که تغییر ساختار شده‌ی DHT هست و یا به عبارت دقیق‌تر در کربن شماره یک و دو یک پیوند دوگانه به آن اضافه شده خاصیت آنابولیکی بالایی داره، البته نمره آندروژنیکی آنابولیکی این داره به ترتیب 44 و 88 هست.

ویژگی‌های مثبت پریموبولان (Primobolan)

از نظر خواص پریموبولان (Primobolan) خواص اکثر استروئیدهای هم‌خانواده خودش رو داره که شامل، بالانس مثبت نیتروژن، خنثی کردن اثر گلوکوکورتیکوئیدها و سنتز پروتئین و هم‌چنین افزایش متابولیسم و چربی سوزی هست. پریموبولان (Primobolan) به‌خصوص می‌تونه SHBG رو کاهش بده و این یعنی پریموبولان (Primobolan) وقتی همراه داروهای استروئیدی دیگه مصرف بشه تأثیر اون‌ها رو بیشتر می‌کنه.

پریموبولان (Primobolan) دارویی نیست که به‌عنوان استروئید بیس ازش استفاده بشه و کسی بخواد حجم زیادی رو باهاش بگیره، از لحاظ درمانی این دارو معمولاً در بیمارانی که دچار بیماری‌های کاشکتیک و یا سوختی هستند استفاده می‌شه. در برخی مطالعات دیده شده که پریموبولان (Primobolan) می‌تونه سیستم ایمنی رو قوی‌تر کنه که یک امر به‌خصوص و خاص هست، چراکه در دوره‌هایی که از دارو پریموبولان (Primobolan) استفاده می‌شه به‌خصوص در دوره کات و رژیم سخت سیستم ایمنی می‌تونه تضعیف بشه و این دارو می‌تونه جلوی این مسیر رو بگیره.

عضله و وزنی که از پریموبولان (Primobolan) طی دوره مصرفی گرفته می‌شه تقریباً ۱۰۰ درصد خالص هست پس نباید انتظار وزن گرفتن زیادی رو از این استروئید داشت. دارو پریموبولان (Primobolan) هم مثل اکساندرلون می‌تونه برای ورزشکارانی که ورزش‌های عملکردی دارن مفید باشه، چراکه این دارو وزن زیادی نمی‌ده اما می‌تونه قدرت و سرعت رو افزایش بده، پس در ورزش‌هایی که ۵۰۰ گرم اضافه‌وزن هم می‌تونه مؤثر باشه این دارو یک داروی فوق‌العاده کمک کننده حساب می‌شه.

معایب پریموبولان (Primobolan)

عوارض پریموبولان (Primobolan) به‌هیچ‌وجه استروژنیک نمی‌تونه باشه چون به‌هیچ‌وجه تبدیل به استروژن نمی‌شه. عوارض آندروژنی پریموبولان (Primobolan) هم به نسبت کم هست، فقط افرادی که از نظر ژنتیکی به استروئید ها حساس هستند می‌تونن دچار بشن، این عوارض شامل آکنه، ریزش مو و چربی پوست می‌تونه باشه.

خانم‌هایی که از پریموبولان (Primobolan) استفاده می‌کنن ممکنه دچار عوارض آندروژنیکی و ایجاد صفات ثانویه بشن که این به دوز مصرفی و ژنتیکشون برمی‌گرده.

عوارض قلبی و عروقی پریموبولان (Primobolan)

عوارض قلبی عروقی پریموبولان (Primobolan) هم مربوط به کاهش HDL می‌تونه باشه مثل بقیه استروئیدها، اما تأثیر چندانی روی فشارخون نداره، بهترِ هنگام استفاده از استروئیدها حتماً رژیم غذایی درست و تمرینات هوازی رو انجام بدید. سرکوب کنندگی ترشح تستوسترون طبیعی یکی از عوارض مهم استروئیدها است، پریموبولان (Primobolan) جزو داروهایی هست که کمترین سرکوب کنندگی رو داره اما بازم این سرکوب کنندگی معنی‌دار هست و معمولاً افراد باید دوز TRT تستوستورن رو همراه دوره پریموبولانشون مصرف کنند.

عوارض کبدی پریموبولان (Primobolan)

پریموبولان (Primobolan) تزریقی سمیت کبدی نداره

میزان دوز مصرفی پریموبولان (Primobolan)

دوز مصرفی پریموبولان (Primobolan) در محیط پزشکی و درمانی در مردان ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم در هفته هست؛ اما دوز مصرف دوپینگ این دارو می‌تونه ۳۰۰ میلی‌گرم و حتی تا ۵۰۰ میلی‌گرم در هفته هم باشه. البته دوزهای بالاتر از این هم مورد استفاده هستند اما اینجاست که دیگه عوارض خودشون رو نشون می‌دن، طول مدت دوره‌های پریموبولان (Primobolan) هم می‌تونه تا ۱۰ هفته باشه.

دوز مصرف در خانم‌ها به‌طور رسمی از طرف شرکت‌های داروسازی اعلام نشده اما طبق تجربه دوز ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم هفته‌ای برای خانم‌ها بیشترین دوزی هست یک خانم بهش نیاز خواهد داشت. همیشه در نظر داشته باشید که دوز می‌تونه به شدت به سطح فرد و ژنتیک فرد مربوط باشه و یک دوز خاص برای همه افراد یکسان نیست.

طول دوره مصرفی پریموبولان (Primobolan) برای خانم‌ها بین ۴ تا ۶ هفته می‌تونه باشه. دوز بیشتر و مدت مصرف طولانی می‌تونه عوارض صفات ثانویه مردانه در خانم‌ها ایجاد کنه.

دوز مؤثر مردان: ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم هفته‌ای
دوز مؤثر زنان: ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم هفته‌ای
نیمه‌عمر: ۱۰ تا ۱۴ روز
زمان ردیابی در تست دوپینگ: ۴ هفته

گردآوری: مهدی طیبی

 

منابع

Anabolic steroids (metenolone) improve muscle performance and hemodynamic characteristics in cardiomyoplasty. Ann Thorac Surg. 1995 Apr;59(4):961-9; discussion 969-70.

Effect of an anabolic steroid (Metenolon) on contractile performance of the chronically stimulated latissimus dorsi in sheep. Eur J Cardiothorac Surg. 1994;8(4):214-9.

Relative binding affinity of anabolic-androgenic steroids: comparison of the binding to the androgen receptors in skeletal muscle and in prostate, as well as to sex hormone-binding globulin. Endocrinology. 1984 Jun;114(6):2100-6.

[Anabolic therapy in metastatic breast cancer] Med Klin. 1981 Nov 20;76(24):689-91. German.

Partial remission and severe adverse effect caused by metenolone acetate in a male patient with aplastic anem. Eur J Haematol. 1995 Jul;55(1):57-8.

Fatal outcome of a patient with severe aplastic anemia after treatment with metenolone acetate. Ann Hematol. 1993 Jul;67(1):41-3.

Metabolic effects of anabolic steroids. Wien Med Wochenschr. 1993;143(14-15):368-75.

Biochim Biophys Acta. 1995 May 11;1244(1):117-20.

Comparative Studies about the influence of MetenoloneAcetate and Mesterolone on hypophysis and male gonads. Arzneimittelforshung. 1970 20(4) 545-7

اگر این مطلب براتون مفید بوده، پیشنهاد میکنم مطلب ترنبولون را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *