پریموبولان (متونولون انانتات) + مضایا و معایب

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
پریموبولان (متونولون انانتات)
آنچه در این مقاله میخوانید

ساختار اصلی پریموبولان (Primobolan)

پریموبولان که اسم تجاری استروید متونولون انانتات هست، یک داروی نسبتا خاص هست که در موارد خاصی استفاده میشه، معروفیتی رو که داشته بخاطر شایعاتی بود که میگفتن آرنولد از این استروید زیاد استفاده میکرده و بخاطر همین خیلی محبوب شد. این دارو از مشتقات DHT هست و جزو امن ترین استروید های موجود از لحاظ عوارض هست. در ضمن این دارو دو فرم داره یکی خوراکی که با استر استات هست و یک فرم تزریقی که استر انانتات داره.

این دارو که تغییر ساختار شده ی DHT هست و یا به عبارت دقیق تر در کربن شماره یک و دو یک پیوند دوگانه به آن اضافه شده خاصیت آنابولیکی بالایی داره، التبه نمره آندروژنیکی انابولیکی این داره به ترتیب 44 و 88 هست.

از نظر خواص این دارو خواص اکثر استروید های هم خانواده خودش رو داره که شامل، بالانس مثبت نیتروژن، خنثی کردن اثر گلوکوکورتیکوید ها و سنتز پروتیین و هم چنین افزایش متابولیسم و چربی سوزی هست.

این دارو به خصوص میتونه SHBG روکاهش بده، و این یعنی این دارو وقتی همراه دارو های استرویدی دیگه مصرف بشه تاثیر اون هارو بیشتر میکنه.

این دارو دارویی نیست که به عنوان استروید بیس ازش استفاده بشه و کسی بخواد حجم زیادی رو باهاش بگیره، از لحاظ درمانی این دارو معمولا در بیمارانی که دچار بیماری های کاشکتیک و یا سوختی هستند استفاده میشه.

در برخی مطالعات دیده شده که این دارو میتونه سیستم ایمنی رو قویتر کنه که یک امر به خصوص و خاص هست، چرا که در دوره هایی که از این دارو استفاده میشه به خصوص در دوره کات و رژیم سخت سیستم ایمنی میتونه تضعیف بشه و این دارو میتونه جلوی این مسیر رو بگیره.

عضله و وزنی که از این دارو طی دوره مصرفی گرفته میشه تقریبا ۱۰۰ درصد خالص هست پس نباید انتظار وزن گرفتن زیادی رو از این استروید داشت.

این دارو هم مثل اکساندرلون میتونه برای ورزشکارانی که ورزش های عملکردی دارن مفید باشه، چرا که این دارو وزن زیادی نمیده اما میتونه قدرت و سرعت رو افزایش بده، پس در ورزش هایی که ۵۰۰ گرم اضافه وزن هم میتونه موثر باشه این دارو یک داروی فوق العاده کمک کننده حساب میشه.

عوارض پریموبولان

عوارض این دارو به هیچ وجه استروژنیک نمیتونه باشه چون به هیچ وجه تبدیل به استروژن نمیشه.

عوارض آندروژنی این دارو هم به نسبت کم هست، فقط افرادی که از نظر ژنتیکی به استروید ها حساس هستند میتونن دچار بشن، این عوارض شامل آکنه، ریزش مو و چربی پوست میتونه باشه.

خانوم هایی که از این دارو استفاده میکنن ممکنه دچار عوارض آندروژنیکی و ایجاد صفات ثانویه بشن که این به دوز مصرفی و ژنتیکشون برمیگرده.

عوارض قلبی عروقی پریموبولان هم مربوط به کاهش HDL میتونه باشه مثل بقیه استروید ها، اما تاثیر چندانی روی فشار خون نداره، بهتره هنگام استفاده از استروید ها حتما رژیم غذایی درست و تمرینات هوازی رو انجام بدید.

سرکوب کنندگی ترشح تستوسترون طبیعی یکی از عوارض مهم استروید هاست، پریموبولان جزو دارو هایی هست که کمترین سرکوب کنندگی رو داره اما بازم این سرکوب کنندگی معنی دار هست و معمولا افراد باید دوز TRT تستوستورن رو همراه دوره پریموبولانشون مصرف کنند.

پریموبولان تزریقی سمیت کبدی نداره.

دوز مصرفی در محیط پزشکی و درمانی در مردان ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیگرم در هفته هست. اما دوز مصرف دوپینگ این دارو میتونه ۳۰۰ میلیگرم و حتی تا ۵۰۰ میلیگرم در هفته هم باشه.

البته دوز های بالاتر از این هم مورد استفاده هستند اما اینجاست که دیگه عوارض خودشون رو نشون میدن، طول مدت دوره های پریموبولان هم میتونه تا ۱۰ هفته باشه.

دوز مصرف در خانوم به طور رسمی از طرف شرکت های دارو سازی اعلام نشده اما طبق تجربه دوز ۵۰ تا ۱۰۰ میلیگرم هفته ای برای خانوم ها بیشترین دوزی هست یک خانوم بهش نیاز خواهد داشت. همیشه در نظر داشته باشید که دوز میتونه به شدت به سطح فرد و ژنتیک فرد مربوط باشه و یک دوز خاص برای همه افراد یکسان نیست.

طول دوره مصرفی این دارو برای خانوم ها بین ۴ تا ۶ هفته میتونه باشه. دوز بیشتر و مدت مصرف طولانی میتونه عوارض صفات ثانویه مردانه در خانوم ها ایجاد کنه.

اطلاعات تکمیلی پریموبولان

دوز موثر مردان: ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیگرم هفته ای

دوز موثر زنان : ۵۰ تا ۱۰۰ میلیگرم هفته ای

نیمه عمر: ۱۰ تا ۱۴ روز

زمان ردیابی در تست دوپینگ: ۴ هفته

 

گرداوری مهدی طیبی


منابع

Anabolic steroids (metenolone) improve muscle performance and hemodynamic characteristics in cardiomyoplasty. Ann Thorac Surg. 1995 Apr;59(4):961-9; discussion 969-70.

Effect of an anabolic steroid (Metenolon) on contractile performance of the chronically stimulated latissimus dorsi in sheep. Eur J Cardiothorac Surg. 1994;8(4):214-9.

Relative binding affinity of anabolic-androgenic steroids: comparison of the binding to the androgen receptors in skeletal muscle and in prostate, as well as to sex hormone-binding globulin. Endocrinology. 1984 Jun;114(6):2100-6.

[Anabolic therapy in metastatic breast cancer] Med Klin. 1981 Nov 20;76(24):689-91. German.

Partial remission and severe adverse effect caused by metenolone acetate in a male patient with aplastic anem. Eur J Haematol. 1995 Jul;55(1):57-8.

Fatal outcome of a patient with severe aplastic anemia after treatment with metenolone acetate. Ann Hematol. 1993 Jul;67(1):41-3.

Metabolic effects of anabolic steroids. Wien Med Wochenschr. 1993;143(14-15):368-75.

Biochim Biophys Acta. 1995 May 11;1244(1):117-20.

Comparative Studies about the influence of MetenoloneAcetate and Mesterolone on hypophysis and male gonads. Arzneimittelforshung. 1970 20(4) 545-7

اگر این مطلب براتون مفید بوده، پیشنهاد میکنم مطلب ترنبولون را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *