اکساندرلون (Oxandrolone) + روش مصرف

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
اکساندرلون
آنچه در این مقاله میخوانید

ساختار اصلی اکساندرلون (Oxandrolone)

اکساندرلون جزو استروید های خوراکی پرطرفدار بوده و بیشترین دلیل آن عوارض کم این دارو هست. اکساندرلون جزو مشتقات DHT است اما ساختار آن کمی با DHT تفاوت داره. در جایگاه کربن شماره 2 در حلقه A این هورمون اکسیژن اضافه شده که باعث می شود، آنابولیک بودن این هورمون رو بالا رفته و همچنین در کربن شماره 17 این هورمون مثل بقیه استروید های خوراکی، یک گروه متیل اضافه شده تا از تخریب توسط کبد در امان باشد.

در حیطه پزشکی اکساندرلون دارویی هست که زیاد استفاده میشه و بیشترین مورد استفاده این دارو زمانی هست که فرد دچار سوختی شده یا عمل جراحی سنگین کرده و برای از دست ندادن وزن و نیاز به اضافه کردن وزن و بالا بودن تعادل نیتروژن و سنتز پروتیین از این دارو استفاده میشه. یکی دیگه از موارد استفاده این دارو مقابله با عوارض دراز مدت مصرف کورتون ها هست. از دیگر موارد مصرف به رفع پوکی استخوان، کمک به رشد کودکان و درمان هپاتیت میشه اشاره کرد.

این استروید در ورزشکاران هم از محبوبیت بالایی برخوردار هست و دلیل این موضوع موثر بودن این دارو در عضله سازی و کاهش چربی و همچنین قدرت هست.

رتبه آنابولیکی این دارو ۳ تا ۶ برابر تستوسترون هست در واقع ۳۲۰- ۶۳۰ هست (با توجه به منابع مختلف). اما این مقادیر در حالت واقعی زندگی دقیقا اتفاق نمیفته و این دارو برای دوران حجم یک داروی ضعیف به شمار میره(البته حجم و کات به رژیم بستگی داره) و این دارو بیشتر برای دوران کات استفاده میشه و نکته مهم این دارو آندروژنیک بودن بسیار کمشه که این دارو یکی از بهترین گزینه ها برای خانوم ها میتونه باشه.

اثرات مستقیم اکساندرلون

از اثرات مستقیم اکساندرلون ، مثبت کردن تعادل نیتروژنی، کاهش زیاد SHBG و همچنین مهار اثر گلوکوکورتیکوید را می توان نام برد. درباره این خواص قبلا در دارو های دیگر صحبت شده، برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید مبحث کلی استروئید را مطالعه نمایید.

خاصیت به خصوص اکساندرلون رو اگر بخوام بگم چربیسوز بودن واقعیه این دارو هست، درسته همه استروید های آنابولیک نرخ سوخت و ساز رو بالا میبرن اما اکساندرلون به صورت منحصر به فرد میتونه تبدیل شدن t4 رو به t3 بیشتر کنه و همچنین گلوبولین جفت شونده به تیروید رو کاهش بده که در نتیجه شاهد هورمون های تیرویدی آزاد بیشتری هستیم. پس اکساندرلون یک استروید چربی سوز منحصر به فرده.

در مورد عضله سازی این دارو باید گفت که این دارو هیچ احتباس آبی نداره و عضله ای که بسازه عضله خالصه و مثل دارو هایی که وقتی مصرف کنید چندین کیلو وزن بیارید نیست، پس انتظار وزن زیادیو از این دارو نداشته باشید. اکساندرلون داروی مخصوص دوران کات هست این به این معنی نیست که در دوران حجم استفاده ای نداره بلکه داروی کار آمد و به صرفه ای برای دوران حجم نیست.

اما این موضوع برای خانوم ها متفاوته خانوم هم در دوران حجم و هم در دوران کات میتونن از این دارو استفاده کنند.

در مورد استفاده در دوران کات این دارو میتونه عملکرد فوق العاده ای داشته باشه چرا که هم خودش چربی میسوزونه و هم عضله حفظ میکنه و همینطور چون که SHBG رو خیلی کاهش میده میتونه دارو های دیگرو بسیار موثر تر کنه.

عوارض اکساندرلون خیلی هاش مثل بقیه استروید هاست اما خیلی کمتر و چندتا از عوارض دیگر استروید هارو اصلا نداره، مثلا عوارض استروژنی ، این دارو به هیچ وجه به استروژن تبدیل نخواهد شد پس عوارض اون رو نداره. همچنین این دارو از لحاظ آندروژنیکی خیلی ضعیف هست و این عوارض رو هم کمترین میزانش رو داره.

درسته که این دارو زیاد آندروژنیک نیست اما با توجه به ژنتیک فرد میتونه عوارض خودش رو نشون بده و برای بعضی از خانوم ها میتونه عوارضی مثل ایجاد صفات ثانویه مردانه ایجاد که البته به دوز و طول مدت مصرف بستگی داره.

عوارض قلبی عروقی این دارو مثل بقیه استروید هاست، دوز های درمانی این دارو میتونه HDL رو تا 30 درصد کاهش بده در حالی که دوز های بدنسازی و فرا فیزیولوژیکی میتونه تا 50 درصد کاهش بده و LDL رو تا 30 درصد افزایش بده پس مثل بقیه استروید ها زمانی که در دوره دارویی هستید حواستون به رژیمتون باشه و هوازی رو فراموش نکنید.

در تمام استروید های موجود اکساندرلون کمترین میزان سرکوب تستوسترون طبیعی بدن رو داره اما همین سرکوب هم میزانش قابل توجهه و نمیشه گفت این دارو رو مصرف کنید به PCT نیاز نیست. در ضمن هیچ وقت دوره ی اکساندرلون تنها نرید چون دوره بهینه ای نیست.

از لحاظ سمیت کبدی هم باید گفت که دوز های درمانی این دارو به طور معنی داری آنزیم های کبدی رو بالا نمیبرن اما دوز های بدنسازی میتونن کمی این میزان رو بالا ببرن. حتما در زمان استفاده از این دارو از دارو هایی که کبد رو پاکسازی میکنن باید استفاده بشه.

دوز های درمانی با اکساندرلون معمولا روزانه ۵-۱۰ میلی گرم بوده که در نهایت میتوان تا ۲۰ میلی گرم هم افزایش پیدا کند. طول دوره درمان معمولا ۴ هفته می باشد که یک استراحت ۲ هفته ای میتونه داشته باشه و دوباره ۴ هفته درمان.

اما دوز های دوپینگی این دارو در مردان ۳۰-۴۰ میلی گرم میتونه باشه که معمولا ۵۰ میلیگرم میتونه یه نقطه عالی از لحاظ دوز برای اکثر افراد باشه، دوز های ۸۰ میلیگرم و بالاتر هم بعضا استفاده میشه که میتونه ریسک عوارض رو بالا ببره، طول دوره در مردان بین ۶ تا ۸ هفته میتونه باشه.

در مورد زنان ۵-۱۰ میلی گرم دوز مناسبی هست، و ۱۵ میلی گرم میتونه برای بسیاری از خانوم ها ماکسیمم دوز مصرفی باشه. دوز های ۲۰ میلیگرم و بالاتر میتونه ریسک عوارض آندروژنیک رو زیاد کنه و به درد افراد حرفه ای تر میخوره، طول در هم در خانوم ها تا ۶ هفته میتونه ادامه داشته باشه.

اطلاعات تکمیلی اکساندرلون

دوز موثر مردان: ۲۰ تا ۱۰۰ میلیگرم روزانه

دوز موثر زنان: ۲.۵ تا ۲۰ میلیگرم

نیمه عمر : ۸-۱۲ ساعت

زمان ردیابی در تست دوپینگ : ۳ هفته

 

گردآوری مهدی طیبی


Burns. 2003 Dec;29(8):793-7

Clin Endocrinol (Oxf). 1993 Apr;38(4):393-8.

Int J Obes Relat Metab Disord 1995 Sep;19(9):614-24

academic.oup.com/jcem/article/84/8/2705/2864236

Segal S, Cooper J, Bolognia J., Treatment of lipodermatosclerosis with oxandrolone in a patient with stanozolol-induced hepatotoxicity., J Am Acad Dermatol 2000 Sep;43(3):558-9

Demling RH., Oxandrolone, an anabolic steroid, enhances the healing of a cutaneous wound in the rat., Wound Repair Regen 2000 Mar-Apr;8(2):97-102

J Clin Endocrinol Metab. 2004 Oct;89(10):4863-72.

Demling RH, Orgill DP., The anticatabolic and wound healing effects of the testosterone analog oxandrolone after severe burn injury., J Crit Care 2000 Mar;15(1):12-7

Hart DW, Wolf SE, Ramzy PI, Chinkes DL, Beauford RB, Ferrando AA, Wolfe RR, Herndon DN., Anabolic effects of oxandrolone after severe burn., Ann Surg 2001 Apr;233(4):556-64

Demling RH, DeSanti L., The rate of restoration of body weight after burn injury, using the anabolic agent oxandrolone, is not age dependent., Burns 2001 Feb;27(1):46-51

Demling RH, DeSanti L., Oxandrolone, an anabolic steroid, significantly increases the rate of weight gain in the recovery phase after major burns., J Trauma 1997 Jul;43(1):47-51

Papadimitriou A, Preece MA, Rolland-Cachera MF, Stanhope R., The anabolic steroid oxandrolone increases muscle mass in prepubertal boys with constitutional delay of growth., J Pediatr Endocrinol Metab 2001 Jun;14(6):725-7

Doeker B, Muller-Michaels J, Andler W, Induction of early puberty in a boy after treatment with oxandrolone? Horm Res 1998;50(1):46-8

J Appl Physiol 96: 1055-1062, 2004. First published October 24, 2003; doi:10.1152/japplphysiol.00808.2003 8750-7587/04

James JS., Wasting syndrome: oral oxandrolone re-released in U.S., AIDS Treat News 1995 Dec 22;(no 237):3-4

Drugs. 2004;64(7):725-50.

Mt Sinai J Med. 1999 May;66(3):201-5.

اگر این مطلب براتون مفید بوده، پیشنهاد میکنم مطلب پریموبولان (متونولون انانتات) را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *