کلنبوترول (Clenbuterol) + عوارض

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
کلنبوترول
آنچه در این مقاله میخوانید

اطلاعات تکمیلی کلنبوترول (Clenbuterol)

کلنبوترول یا به اختصار کلن یک باز کننده قوی برونش های ریه هست که برای درمان مشکلات تنفسی مثل آسم استفاده میشد، در حالی که بسیار در این موضوع موفق بود FDA برای استفاده از این دارو در آمریکا مجوز نداد اما در بقیه کشور های دنیا استفاده میشد، علت این موضوع احتمالا این بوده که نیازی برای این دارو نبوده چون دارو های مشابه کلن در آمریکا وجود داشتند.

بیشتر از بحث درمانی کلن در برنامه های چربی سوزی استفاده میشه، چون که کلن یکی از ساید افکت هاش ترموژنیک بودنش هست و بدنساز ها و کسانی که میخوان چربی بدنشون رو کم کنن از این دارو استفاده میکنن.

کلنبوترول هیدروکلراید یک دارو مقلد سمپاتیک هست (آگونیست گیرنده بتا) که در سیستم عصبی موثر هست. گیرنده هایی که مورد هدف کلنبوترول هستند گیرنده های بتا هستند که مهمترینشون گیرنده بتا ۲ هست.

فعال شدن این گیرنده ها باعث میشه برونش های ریه ها باز بشن (اونا هم عضله هستند) و فرد بتونه راحت تر نفس بکشه البته برای کسایی که این مشکل رو دارن، اما به عنوان عارضه این دارو نرخ سوخت و ساز هم بالا میره چون که این گیرنده ها در عضلات و سلول های چربی و بقیه قسمت های بدن هم وجود دارند. گیرنده های بتا ۲ باعث میشن که میتوکندری بیشتر فعالیت کنه و حرارت تولید کنه و نرخ سوخت و ساز رو کمی بالا ببره.

همچنین برخی مطالعات نشون میدن(انسانی نبودن) که کلنبوترول میتونه باعث افزایش توده خالص بدن هم بشه، پس از این دارو به عنوان یک داروی عضله ساز هم استفاده میشه، یا بهتر بگم از این دارو به عنوان ضد کاتابولیک استفاده میشه که بعضیا در دوره های پاکسازی ازش استفاده میکنن.

درسته کلنبوترول به عنوان یک داروی چربی سوز استفاده میشه اما چیزی نیست که بتونه معجزه کنه و برای بهر بردن از این خاصیتش فرد باید ورزش و رژیم کالری منفی رو در برنامه خودش داشته باشه. پس اگر شما همه کلن های تو دنیا هم بخورید و رژیم نگیرید چربی نخواهید سوزوند.

معمولا از کلنبوترول در هفته های منتهی به مسابقه استفاده میشه و دیده میشه که در ۸ تا ۱۰ هفته مونده تا مسابقه از این دارو استفاده میشه، البته میشه زودتر هم ازش استفاده کرد اما به علت عوارضی که داره منطقی نیست و همچنین بدن نسبت بهش مقاوم میشه.


عوارض کلنبوترول

عوارضی که کلنبوترول داره از جمله رو مُخ ترین عوارض دارو هاست، مهمترین عارضه ای که داره حس عصبی شدن و لرزش دست و تعریق زیاده، معمولا اینکه میگن فرد تو رژیمه و عصبانیه دلیلش همین داروعه. البته خبر خوش اینه که اگر فرد بهش آگاه باشه میتونه کنترلش کنه و اوایل شروع استفاده از این دارو بیشترین اثر رو داره و کم کم این عارضه کم میشه.

مشکل بعدی که کلن داره اینه که افراد بعد از یک هفته استفاده از این دارو میبینن که دیگه اون اثر سابق رو نداره، دلیلش اینه که گیرنده ها نسبت به این تحریکات مقاوم میشن و هی باید دوز دارو بالا برده بشه و باز هم در آخر بدن مقاومت میکنه.

برای مقابله با این کار بهتره که استفاده از این دارو به صورت دوره ای باشه یعنی یک هفته در میون قطع بشه و کار هایی از این قبیل.

عوارض دیگه ای که میشه از کلن گفت مثل بقیه محرک هاست شامل سر درد، تهوع و یکی از خاص ترین عوارضش کرمپ های عضلانی که این دارو میده هست.

البته عوارض قلبی زیادی رو هم داره چرا که این دارو باعث میشه ضربان و انقباضات قلب بیشتر بشه و یه جورایی قلب رو در حالت فشار میزاره به صورت مزمن.

نیمه عمر این دارو میتونه تا ۳۴ ساعت هم طول بکشه و برای بعضی از افراد میتونه خواب رو کاملا مختل کنه.


دوز مصرفی

اگر این دارو استروئیدی در دوز های بالا و مدت زمان طولانی استفاده بشه میتونه فشار خون رو زیاد کنه و ریتم ضربان رو بهم بزنه، در واقع این دارو میتونه بسیار برای قلب خطرناک باشه و آسیب دائم به قلب وارد کنه.

دوز مصرفی این دارو برای شروع ۴۰ میکرو گرم برای آقایون میتونه باشه و برای خانوم ها ۲۰ میکرو گرم. این دوز برای مدت طولانی نمیتونه کار ساز باشه و پله پله باید افزایش پیدا کنه.

بهترین روش استفاده از کلن همون سیستم قطع کردن دارو به صورت یک هفته در میون هست ، البته یک روز در میون هم میتونه متود خوبی باشه که این موضوع رو باید بررسی کنید کدوم جواب میده.

دوز مصرفی آقایان : ۴۰ میکرو تا ۱۲۰ میکرو گرم

دوز مصرفی خانوم ها : ۲۰ میکرو تا ۱۰۰ میکرو گرم

نیمه عمر : تا ۳۴ ساعت

 

 

گرداوری مهدی طیبی


Beta2-adrenergic agonist clenbuterol increases energy expenditure and fat oxidation, and induces mTOR phosphorylation in skeletal muscle of young healthy men
β-Adrenergic modulation of skeletal muscle contraction: key role of excitation-contraction coupling

اگر این مطلب براتون مفید بوده، پیشنهاد میکنم مطلب کلومیفن را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *