جلو زدن زانوها از پنجه در اسکوات

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
جلو زدن زانوها از پنجه در اسکوات
آنچه در این مقاله میخوانید

آیا جلو زدن زانو­ها از پنجه در حرکت اسکوات بد است

خب بارها شنیده ­اید که می­ گویند جلو زدن زانوها از پنجه در اسکوات اشتباه می باشد. منظور دقیقا همین است، بله زانو نباید خیلی جلو بزند چون فرم حرکت کامل بهم‌ می ریزد.

اگر بخواهم به سانتی­متر به شما بگویم بالای ده الی پانزده سانتی­ متر، چون طول استخوان پای هر فرد با فرد متفاوت است.

اما نکته اینجاست که اگر‌ مقداری مانند تصویر بالا برای تعادل بهتر جلوتر بزند اشکالی که ندارد هیچ، بلکه خیلی هم خوب است.

حرکت اسکوات یکی از کلیدی­ ترین حرکات بدنسازی است، چون جدا از چند مفصلی بودن و مفید بودن حرکت در عضله­ سازی، درست انجام دادن آن در زندگی عادی نیز به کارهای شخصی ما مثل دستشویی رفتن، بالا و پایین رفتن از پله­ها و خیلی کارهای دیگر کمک می کند‌. چیزی که خیلی­ها در این حرکت نادیده می ­گیرند ، این است که حرکت اسکوات اول از همه حرکتی است که نیاز به عضلات مرکزی قوی دارد (یادتان باشد که عضلات مرکزی بدن را حتما تقویت کنید تا بتوانید بهتر اسکوات بزنید) و بعد از آن تازه نوبت به عضلات چهارسر رانی و سرینی و همسترینگ می رسد (۱).

پیشنهادی که همه ­ی تحقیقات برای یک اسکوات ایمن و خوب دارند این است که پا به اندازه­ی عرض شانه­ها و یا بیشتر باز باشد در حالی که کاملا پا بر روی زمین قرار گرفته باشد و زاویه­ ی چرخش کف پا رو به بیرون تا حدود ۱۰-۱۵ درجه باشد (۲). برای این که اسکوات درست اجرا شود باید زانوها در راستای پنجه­ی پا حفظ شوند و به داخل یا خارج گردش نداشته باشند (۳).

جلو زدن زانوها از پنجه در اسکوات

 

مقایسه ­ای بین اسکوات محدود شده(زانو از پنجه جلو نزند) و اسکوات غیر محدود­ شده(زانو میتواند از پنجه جلو بزند) انجام شده و معلوم شد که محدوده ­ی حرکتی زانو و قسمت کمری و توراسیک ستون فقرات به صورت خیلی متفاوتی در دو نوع اجرا حرکت تغییر می­ کنند و این تغییر با افزایش بار نیز خیلی بیشتر می­ شود (۴).

در تحقیقی که سال ۲۰۰۳ انجام شد(۵) نیروهای وارده به کمر و زانو­ها اندازه­ گیری شد و متوجه شدند در اسکوات محدود شده، فشار از روی عضلات چهار سر کمتر شده و در مقابل فشار بیشتری به لگن و کمر منتقل می­ شود‌ ، به طوری که این کاهش فشار ۲۲% از روی زانوها ولی انتقال ۱۰۷۰% فشار به روی کمر و لگن است.

این را نیز باید گفت که با این که این انتقال استرس روی مفاصل وجود دارد، ولی اسکوات محدود شونده برای کسانی که درد پشت و جلوی زانو دارند کاملاً مفید است، اما به شرطی که اسکوات را به صورت دامنه­ی نیمه اجرا کنند.

برای انجام اسکوات کامل باید کامل پایین بیاید و زانوها کمی جلو بزنند (۶).


منابع مطلب جلو زدن زانوها از پنجه در اسکوات

 

1- Müller R. Fitness Center: Verletungen und Beschwerden beim Training bfu-Report 39. Bern: Beratungsstelle für Unfallverhütung; 1999.

2- NSCA N.S.C.A. POSITION PAPER: the squat exercise in athletic conditioning: a position statement and review of the literature. Strength Cond J. 1991;13:51–58.

3- Myer GD, Kushner AM, Brent JL, Schoenfeld BJ, Hugentobler J, Lloyd RS, Vermeil A, Chu DA, Harbin J, McGill SM. The back squat: a proposed assessment of functional deficits and technical factors that limit performance. Strength Cond J. 2014;36:4.

4- List R, Gulay T, Stoop M, Lorenzetti S. Kinematics of the trunk and the lower extremities during restricted and unrestricted squats. J Strength Cond Res. 2013;27:1529–1538.

5- Effect of knee position on hip and knee torques during the barbell squat.Fry AC1, Smith JC, Schilling BK. J Strength Cond Res. 2003 Nov;17(4):629-33.

6- Rudavsky A, Cook, J. (2014) Physiotherapy management of patellar tendinopathy (jumper’s knee). Journal of Physiotherapy 60: 122–129

 

در صورت مفید بودن این مطلب، پیشنهاد میکنم مطلب تفاوت مکمل و دارو را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *