کاهش وزن یا کاهش درصد چربی؟

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
آنچه در این مقاله میخوانید

هدف شما کاهش وزن یا کاهش درصد چربی؟

زمانی که شما رژیم غیر اصولی را شروع می‌کنید ممکن است آخر هر ماه ۷ الی ۸ کیلوگرم کاهش وزن داشته باشید. کاهش وزن به معنی کاهش درصد چربی بدن نیست و با رعایت رژیم غیر اصولی فقط آب بدن، عضلات و مقدار بسیار کمی چربی را از دست می دهید; به همین منظور شکل کلی بدن حفظ می­ شود و هیچ تغییر فرمی صورت نمی­ گیرد. هم چنین رعایت رژیم غیر اصولی، باعث پایین آمدن سوخت و ساز بدن و دوباره چاق شدن شما می‌شود.

یکی از ارکان­ های رژیم غذایی درست و اصولی، افزایش مقدار آب مصرفی (با توجه به نیاز بدن) در طول روز می­ باشد. با تداوم مصرف آب در طول دوره، طبیعتا ۱ الی ۲ کیلوگرم افزایش وزن (عدد روی ترازو) را تجربه می کنید.


احتباس آب

کار‌ با وزنه و عضله‌سازی باعث احتباس آب در بدن می شود. در رژیم‌ چربی‌سوزی، با توجه به منفی بودن کالری دریافتی در طول روز، غذای کمتری مصرف می شود و بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود به سراغ ذخایر داخلی می‌رود. در این حین، سلول‌های چربی به‌ دلیل از دست دادن انرژی، شروع به رها کردن چربی‌ها می‌کنند.

بدن انسان چربی را عامل مهم ‌تری نسبت به عضله می داند و تمایل به نگه داشتن چربی و از دست دادن عضله دارد. به همین منظور در فضای بین بافت­ چربی، احتباس آب صورت می­ گیرد و چربی بعد از مدت کوتاهی رژیم گرفتن شل می‌شود (بدون تغییر در حجم). این امر دلیل ثابت ماندن وزن شما می­ باشد. در نظر داشته باشید که روند تغییرات و کاهش وزن با توجه به ژنتیک بعد از چند هفته مشخص می شود.

کاهش وزن و احتباس آب

 

توصیه

  1. اگر فرد حساسی هستید تا پایان دوره خودتان را وزن نکنید. زمانی که وزن روی ترازو ثابت باشد ممکن است از لحاظ روانی کم بیاورید. در این‌ ورزش ترازو معیار نیست و ملاک اصلی کاهش درصد چربی به حد ایده‌ آل و افزایش چگالی عضلات می باشد. (کاهش وزن به معنی کاهش درصد چربی بدن شما نیست)
  2. اگر می­ خواهید بهترین‌ چربی سوزی‌ را داشته باشید حداقل روزی ۱۵ لیوان اب بنوشید.
  3. مصرف مکمل‌های چربی سوز هیچ تاثیری در روند چربی سوزی شما ندارد.

در صورت مفید بودن این مطلب، پیشنهاد میکنم مطلب بافت سینه‌ی بانوان را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *