پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
تفاوت مکمل و دارو
آنچه در این مقاله میخوانید

خلاصه ی مقاله ی تفاوت مکمل و دارو

تفاوت مکمل و دارو در این دسته بندی ها تقسیم می شوند :

– دارو(استروئید و پپتید)

  1. حتی اگر به درستی و دوز مناسب استفاده شوند عوارض دارند
  2. حتی اگر به درستی و دوز مناسب استفاده شوند نیاز به استراحت دارند و باید دور­ه ای استفاده شوند
  3. حاوی هورمون ­ها و مشتقات آن
  4. فراتر از ژنتیک فرد کمک به عضله ­سازی و چربی­ سوزی می­ کنند

– مکمل­ ها

  1. عوارض ندارند اگر با دوز ایمن استفاده شوند
  2. نیاز به استراحت ندارند اگر با دوز ایمن استفاده شوند
  3. حاوی مواد مغذی
  4. با توجه به ژنتیک فرد کمک به عضله ­سازی و چربی­ سوزی می­ کنند

تفاوت مکمل و دارو

تفاوت مکمل و دارو

تفاوت مکمل و دارو در چیست؟ مکمل در صورتی عوارض ندارد که با دوز ایمن استفاده شود، همانطور که از اسم آن مشخص است مکمل به معنی تکمیل ­کننده می­باشد. مزایای بعضی از مکمل­ ها را می­توانیم با غذا خوردن نیز دریافت کنیم. مثلا صدگرم سینه مرغ حدودا ۳۰ گرم پروتئین دارد یا مثلا دویست گرم تخم مرغ ۲۹ گرم پروتئین دارد. یک اسکپ مکمل پروتئین وی (بستگی به شرکت­اش دارد) که حدودا ۳۰ گرم پروتئین دارد تفاوت چندانی ندارد شما سینه یا تخم مرغ استفاده کنید یا غذا بخورید، تنها تفاوت آن سرعت جذبش است.

برای خیلی ­ها تخم مرغ خوردن سخت و خسته ­کننده است که اینجا میتوانیم از پروتئین وی کمک بگیریم یا مثلا خیلی­ ها نمی ­توانند ماهی­ های دریایی شور(به علت قیمت بالا) زیاد استفاده کنند که می­ توانند از مکمل امگا سه استفاده کنند.

اما بعضی از مکمل­ ها را نمی­ توانیم از غذا دریافت کنیم مثل کراتین، چون باید چند کیلو گوشت در یک روز استفاده کنیم تا کراتین مورد نیاز را تامین کنیم که شدنی نیست و از کراتین کمک می ­گیریم. در کل مکمل­ ها حاوی مواد مغذی مورد نیاز در رژیم غذایی (آمینو اسیدها، ویتامین ­ها، مواد معدنی، سایر ترکیبات گیاهی) موادی نظیر آنزیم ­ها و متابولیک ­ها (گلوکزآمین، کراتین، آلفا لیپوئیک اسید، کوآنزیم Q10) و… هستند. اگر مکمل­ ها را با دوز ایمن استفاده کنیم نیاز به استراحت ندارند و می­ توانیم در طول سال با دز ایمن از آن­ها کمک بگیریم.

اصل ماجرا این است که چه مکمل­ هایی که می­ توانیم از غذا بگیریم و چه مکمل­ هایی که نمی­ توانیم از غذا خوب تامین کنیم، هیچکدام معجزه نمی ­کنند. شما با خوردن مکمل قهرمان بدن­سازی نخواهید شد و فقط کمک کوچکی می­کنند که این قضیه کاملا بستگی به ژنتیک ما دارد که چقدر بتوانیم با آن­ها عضله بسازیم. هیچ وقت نمی توانیم با خوردن مکمل بدن شش دانگ مسابقه­ ایی بسازیم و رقابت کنیم و قهرمان کشور یا …. شویم.

اما چرا نام مکمل بین عموم مردم بد جا افتاده است؟

سال­ ها پیش مثل الان نبود که مکمل قانونی و با لیبل وزارت بهداشت با این تنوع برند­ها در داروخانه­ ها وجود داشته باشد، متاسفانه بعضی از افراد سودجو در داخل ایران مکمل فیک (تقلبی) تولید می­ کردند و برای اینکه شخصی که استفاده می­ کند بتواند فراتر از ژنتیک خود عضله ­سازی یا چربی­ سوزی کند و مشتری ­های بیشتری را جذب خود کنند، داخل مکمل از هورمون(دارو) استفاده می­ کردند، و به همین دلیل بود که قدیم وقتی یک نفر از این مکمل های تقلبی که داخل آ­ها از دارو استفاده شده بود مصرف می­کرد حجم و کات عضلانی زیادی می گرفت و می­ گفتند طرف پودریه یا … ( امان از مکمل­ های فیک و تقلبی)

اون حجم به خاطر استفاده از مکمل­ ها نبوده و برای استفاده از استروئید بوده. یا طرف از اینکه مکمل تقلبی مصرف می­ کرده اطلاعی نداشته یا اگر هم مکمل اورجینال استفاده می کردند، حقیقت رو نمی ­گفتند که پشت ­پرده استروئید استفاده می­ کنند و به مردم می­ گفتند ما با سیب­ زمینی و تخم مرغ و پروتئین وی این بدن رو ساختیم. مشکل از ریشه است. توضیحات کوتاهی در مورد هورمون­ های استروئید و پپتیدی خدمتتون عرض کنم.

تفاوت مکمل و دارو

استرویید به صورت تزریقی و خوراکی استفاده می­شود(بیشتر تزریقی) هورمون­ های استروئیدی با پپتیدی متفاوت هستند. استروئیدها از هسته تشکیل شده ­اند که از کلسترول مشتق می­شوند، به طور کلی از هورمون­ های تولید مثل و متابولیت­ های ویتامین دی ساخته می­شوند. مانند هورمون­ های بیضه(تستسترون هورمون ­های قشر فوق کلیه(کورتیزول و الدوسترون) و…

اما پپتیدها هورمون­ هایی هستند که بین ۳ تا ۱۹۹ اسید آمینه را دارند مثل هورمون رشد(سوما)، انسولین و.. استروئیدها در بدن­سازی نیاز به دوره مصرف و نیاز به پاکسازی بعد دوره دارند و نمی­توانیم به صورت مداوم استفاده کنیم، باید به صورت دوره ­ای استفاده شود. اینجاست که بدن ساز­ها اصطلاحا می­گویند ما دوره برداشتیم. خواهشاً وقتی پروتئین وی و امگا۳ میخرید نگید دوره ­ام. دوره در بدن­سازی یعنی استفاده از هورمون­ ها. خواهشاً وقتی مکمل میخرید نگید دوره ­ام.

بعضی از عوارض استروئید کاملا بستگی به ژنتیک فرد دارد. مثال میزنم: در دوران بلوغ بعضی از پسرها ریزش مو می­گیرند، جوش زیاد می­زنند ولی بعضی­ ها اصلا جوش نمی­زنند و موهایشان هم نمی­ریزد. در مورد استروئید هم همینطور است، بعضی از عوارض ظاهری آن همچون ریزش مو و جوش زدن کاملا بستگی به ژنتیک شما داشته و ممکن است اصلا ریزش مو نداشته باشید و ممکن است کچل شوید ولی بعضی از عوارض دیگر آن کاری به ژنتیک ندارد و گریبانگیر همه می­شود مثل بهم ریختن تعادل هورمونی(که بعدش پاکسازی میکنند) یا فشار خون با بالا رفتن سطح چربی خون و…

استرویید مثل مکمل نیست. شما با مصرف استروئید فراتر از ژنتیک خودتون عضله می سازید و می­ توانید حجم قابل توجهی بگیرید، ولی عوارض خاص خودش رو دارد که از اصلی ترین تفاوت مکمل و دارو می باشد. برای همین می­گوییم اگر هدف شما متفاوت هست و قصد مسابقه دادن(غیرنچرال) دارید، مجبور هستید استفاده کنید. چون در هر رشته ­ای مسیر ورزش برای قهرمانی و مسیر ورزش برای سلامتی دو مسیر کاملا جدا از هم هستند.

دلیل اصلی­ تر تفاوت مکمل و دارو این است که وقتی شما استروئید استفاده می­ک نید به زبون ساده بدن شما دیگر خودش تولید تستسترون را قطع می­ کند، چون مقدار خیلی بیشتر از حد تولید طبیعی بدن ما وارد بدن می­ شود و بدن تولید طبیعی تستسترون را متوقف می­ کند. حالا شما حساب کنید دوره ­ی شما تمام شده و حسابی عضله ساختید، به یکباره استروئید قطع می­ شود، از طرفی بدن چون به استفاده از استروئید عادت کرده دیگر تستسترون را همچون قبل نمی سازد و سطح تستسترون شما به شدت کم می­ شود.

نکته درباره ی تفاوت مکمل و دارو

نکته دیگر درباره ی تفاوت مکمل و دارو این است که: بعد از دوره­ ی مصرف کردن داروها سعی می­کنید با دوره اصطلاح پاکسازی سطح تست را به حالت نرمال برگردانید. اما ماجرا این است که بعد از چند ماه عضله­ ای که ساخته ­اید را از دست می­دهید و حجم شما به مرور کم می­ شود. به همین دلیل است که می­گوییم هدف شما باید مسابقه باشد تا از داروها استفاده کنید، چون بدنی که در اوج مصرف استروئید است به صورت طبیعی موندگار نخواهد بود.

نکته دیگر درباره ی تفاوت مکمل و دارو این است که: حتی با اینکه حجم شما کاهش پیدا می­کند اما کیفیت بدن شما بهتر خواهد شد. ولی حجم ظاهری شما حسابی کم می­ شود. نکته اینجاست که استروئید برای عموم مردم به شدت اعتیاد آور می ­باشد، چرا که شما بعد از دورہ تغییر زیادی خواهید داشت و همه تحسینتان می­کنند.

دوره تموم می­ شود و همونطور که در بالا گفتم بدن افت می کند البته کیفیت و زیر ساخت بهتر می­ شود اما اون حجم و کات بیش از حد را نمی­توان حفظ کرد و برای اینکه دوباره به حجم قبلی برسید و اطرافیان از شما تعریف کنند مجبور به استفاده مجدد از داروها خواهید شد. چون به صورت طبیعی هرکاری کنید نمی­توانید مثل قبل عضله­ سازی کنید و به اون حجم برسید.

و حالا شما معتاد استفاده از استروئید شدید، در صورتی که هیچ هدفی برای مسابقه دادن نداشتید. شما میمونید و کلی عوارض… من همه­ ی این صحبت ها رو  درباره ی تفاوت مکمل و دارو کردم که بگویم اول اینکه می­ توانید از مکمل کمک بگیرید، واقعاً عالیه ولی معجزه نخواهد کرد. از نامش مشخص است: مکمل غذایی دوم فرق بین مکمل و دارو(هورمون­ های استروئید و پپتیدی) رو متوجه شوید. سوم آگاهانه از استروئید استفاده کنید البته فکر نکنید صرفا با یک دوره تزریق استروئید قهرمان خواهید شد.

قهرمانی= ژنتیک + زحمت و تلاش و ریاضت شبانه­ روزی. اگر راحت بود که الان همه قهرمان بودند.

اینجا طرز فکر کاملاً غلط وجود دارد که فکر می­ کنند هرکسی یک دوره برود می­ تواند به یک بدن حرفه ­ای بدست پیدا کنه که اصلاً اینطور نیست، حداقل باید بعد چندین سال تمرین به صورت نچرال و چند سال حرفه ­ای و اصولی دوره رفتن پا به استیج بگذارید.

 

در صورت مفید بودن مطلب تفاوت مکمل و دارو ، پیشنهاد میکنم مطلب نوشابه های انرژی زا را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *