پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
نوشابه های انرژی زا
آنچه در این مقاله میخوانید

نوشابه های انرژی زا

بعضی از ورزشکاران هنگام‌ تمرین، به خاطر ضعیف بودن بدنشان، دچار افت قند و بی­حالی می­ شوند. این ورزشکار تبلیغ نوشابه های انرژی زا را می­بیند که ‌طرف نوشابه­ی انرژی­زا خورده و انرژی و قدرتش به طرز عجیبی افزایش یافته که هدف تبلیغ هم دقیقاً همین است. شما به این باور برسید که اگر حین ورزش کم انرژی هستید با خوردن نوشابه­ی انرژی زا قدرت و کیفیت تمرینت بهتر شود.

اما پشت پرده و از دیدگاه علمی نگاه کنیم متوجه می­ شویم اصلاً اینگونه که تبلیغ می­ کنند نیست. چرا؟

نوشابه های انرژی زا ماده­ی پایه­ی موثر آن­ها کافئین و شکر است و البته برای فریب بیشتر مخاطب از ویتامین­های سی و گروه ب نیز استفاده می­ کنند.

کافئین خب همه می­ دانید که به ما انرژی می­دهد و معمولاً ورزشکاران قبل از تمرین یک فنجان قهوه تلخ(اسپرسو) نوشه­جان ‌می­کنند تا کافئین مورد نیازشان را از قهوه دریافت کنند.

ولی داستان این است که در نوشابه های انرژی زا دوز استفاده از کافئین بیشتر از دویست میلی­ گرم است که باعث می ­شود پس از مدتی مشکلات قلبی و عروقی گریبان­ گیر ما شده و از طرفی خواب و ریکاوری ما نیز مختل شود.

یکی‌ دیگر از آسیب­هایی که مصرف‌ مداوم کافئین با دوز بیش از ۲۰۰ میلی­گرم برای بدن ما دارد عوارض شناختی و عصبی آن است. یعنی از آسیب­های ادراکی تا آسیب به حافظه­ ی بلند مدت و کوتاه­ مدت و همچنین باعث افزایش سطح اضطراب و استرس نیز می ­شود.

تا اینجا فقط برای کافئین بود، به نظر شما آیا ارزش‌ دارد صرفاً برای انرژی داشتن خیلی زیاد چنین عوارضی را به‌ بدن وارد کنیم؟

پس‌ در نتیجه هیچ مربی با سوادی به شاگرد خود قبل از تمرین‌ نوشابه های انرژی زا نمی­ دهد و من هم به شما توصیه می­کنم از یک فنجان قهوه­ی تلخ(اسپرسو) به عنوان تأمین­ کننده­ی سالم و طبیعی کافئین‌ برای تأمین انرژی بهره ببرید.

شکر موجود در نوشابه های انرژی زا

نوشابه های انرژی زا حاوی مقدار زیادی شکر هستند، خب چه اتفاقی می ­افتد؟

شکر تبدیل به گلوکز ساده شده و قند خون ما سریع بالا می­ رود. بدن ما میاد انسولین ترشح کند که قند خون را کنترل کند ، در نتیجه اتفاقی که می­ افتد به زبان ساده آن انرژی سریع می­رود تا ذخایر گلیکوژن عضلات ما را پر کند.

خب تا اینجای ماجرا خوب است ولی داستان از این قرار است که همانطور که سریع انرژی می­ گیریم، سریع هم قند خون ما افت پیدا میکند و به خاطر اینکه ما این حجم از قند را از مایعات گرفته ­ایم بدن ما از نظر میزان قند دریافتی ارضا نشده و در نتیجه شدیداً دوباره میل به قند پیدا می ک­نیم و دوباره با مصرف قند رژیم خود را خراب می ­کنیم.

بهترین کار این است که قبل از تمرین اگر آدمی هستید که افت قند پیدا می­کنید و بدنتان ضعیف است، از کربوهیدرات­ های پیچیده استفاده کنید تا آهسته و پیوسته قند آن حین تمرین به بدن شما برسد و تحریک انسولینی به آن‌ شدت نداشته باشید و بهترین گزینه­ها جو دوسر پرک،نان جو،برنج قهوه­ای و… برای قبل از تمرین است که حین تمرین دچار افت قند نشده و کیفیت تمرین شما خراب نمی ­شود. البته حواستان باشد که کالری قبل از تمرین را حساب شده مصرف کنید تا رژیم شما خراب نشود.

نوشابه انرژی زا

یادتان باشد که یکی از عوارض مصرف مداوم نوشابه های انرژی زا به غیر از چاقی، کبد چرب غیرالکی است. خب میرسیم به ویتامین­هایی که برای فریب دادن مخاطبین کنار شکر و کافئین خیلی زیاد گذاشته­اند. مثلاً ویتامین­ های گروه ب. خب چه کاریست؟! درست است که ویتامین­های گروه ب در افزایش انرژی بدن ما تاثیرگذار هستند ولی دلیل نمی­شود برای دریافت مقدار کمی ویتامین کلی کالری و قند و ضررهایی که درمورد آن­ها صحبت کردیم را به بدن خود برسانیم.

خیلی راحت قرص ب کمپلکس تهیه کنید و بعد از تمرین میل کنید به همین‌ راحتی.

در آخر نوشابه­ های ورزشی با نوشابه های انرژی زا فرق دارند. و خود نوشابه ­های ورزشی انواع مختلفی دارند، معمولی و ایزوتونیک که نوع معمولی مثل همین نوشابه های انرژی زا مفید نیستند و ضرر دارند.

ولی نوشابه ­های ورزشی ایزوتونیک که مفید هستند به شرطی مفیدند که تمرین شما بیش از یک ساعت طول بکشد و تمرین به شدت سنگینی‌ داشته باشید. به این دلیل که نوشابه ­های ورزشی ایزوتونیک به گونه ­ای طراحی شده ­اند که به خاطر داشتن سدیم و پتاسیم و املاح معدنی، میزان ‌اسمولالیته مایعات بدن را سریع برابر می­ کنند و مواد مغذی را سریع تامین می­ کنند.


منابع

 

1- Clauson KA, Shields KM, McQueen CE, Persad N. Safety issues associated with commercially available energy drinks. J Am Pharm Assoc. (2003) 2008;48(3):e55–63.quiz e64-7

2- Malik R, Goel S, Misra D, Panjwani S, Misra A. Assessment of anxiety and depression in patients with burning mouth syndrome: A clinical trial. J Midlife Health(2012)

3- Olsen NJ, Heitmann BL. Intake of calorically sweetened beverages and obesity.Obes Rev. 2009

4- Mednick SC, Cai DJ, Kanady J, Drummond SP. Comparing the benefits of caffeine, naps and placebo on verbal, motor and perceptual memory. Behav Brain Res. 2008

5- Smith A. Effects of caffeine on human behavior. Food Chem Toxicol. 2002

در صورت مفید بودن این مطلب، پیشنهاد میکنم مطلب دمنوش لاغری را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *