معیار پاهای زیبا برای خانم ها

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
معیار پاهای زیبا برای خانم ها
آنچه در این مقاله میخوانید

معیار پاهای زیبا برای خانم ­ها چیست؟ چربی یا عضله؟ مسئله این است

داستان‌ پاهای زیبا این‌ بحث از آنجا شروع شد که شاگرد خانم وارد باشگاه می­ شود، بدنش شل و وزنه نخورده است. درصد چربی­ بدنش بالاست ولی توهم خوب بودن‌ و داشتن یک بدن‌ خوب‌ را دارد.

در صورتی که پاهای او چرب است و مقدار کمی عضله دارد. اصلا پاهای زیبا ندارد.

حال در خواست او از مربی چیست؟

+ مربی من پاهای زیبا دارم و راضی هستم، یه برنامه بدید که شکم‌ و پهلو­ هام آب بشن و پاهام هم بزرگ‌­تر‌ از اینی که هست بشن.

خب یک بحثی اینجا وجود دارد. اینکه آیا می­ شود خانم ­ها دو فاز چربی­ سوزی و عضله ­سازی را با هم اجرا کنند؟ نود درصد خانم ­هایی که تازه­ کار هستند و از مربی درخواست برنامه می ­کنند، درخواستشون خیلی جالبه!!! مثلا می ­گویند من می خواهم تا سه ماه دیگر چربی­ های شکم و پهلوام از بین رفته و همزمان فرم پاهایم مثل جنیفر لوپز شود (پاهای زیبا). کلی حجم عضله بگیرد و به قول خودشان سفت شود.

این کار غیر ممکن است و نمی ­شود هم­زمان دو فاز چربی­ سوزی و عضله­ سازی را در کنار هم پیش برد.


فاز چربی سوزی چییست؟

در این فاز مربی کالری مورد نیاز بدن شما را به اصطلاح منفی در نظر می­گیرد یعنی میزان کالری دریافتی شما کمتر از کالری مصرفی خواهد بود.

از طرفی سیستم تمرینی کار با وزنه­ ی شما را به صورت هیت و فول­بادی در نظر می­گیرد تا کل عضلات شما درگیر باشند تا هر چه بیشتر حین تمرین کالری بسوزانید و ذخایر گلیکوژن شما خالی شود و چربی سوزی کنید.

همچنین شدت ورزش هوازی شما را بالا برده (مثلا به صورت اینتروال) تا ضربان قلب شما بیشتر شود. و در رژیم شما مصرف قندها کاهش پیدا می­کند ….

با این کار انرژی مورد نیاز شما از چربی­ ها تامین شده و رفته رفته درصد چربی شما کاهش پیدا می­کند.

به این مرحله، فاز چربی سوزی می گویند.


حالا فاز حجم یا عضله­ سازی چگونه است؟

مربی در برنامه­ ی شما هر روز عضلات خاصی را تمرین می­دهد و شدت سنگینی وزنه­ ها به مرور بیشتر می­شود و هدف اصلی تخریب عضله است. چون عضله­ ی شما به این صورت رشد می­کند که در باشگاه عضلات را با وزنه و فشار بیش از حد تخریب می­کنید و در زمان استراحت و خواب عضله شروع به ترمیم می­کند. یعنی هدف از باشگاه رفتن می­شود تخریب عضله و رشد عضله در خواب و استراحت اتفاق می­افتد.

از طرفی برنامه غذایی شما به این صورت است که کالری دریافتی شما از میزان کالری مصرفی شما بیشتر خواهد بود.

و مصرف کربوهیدرات­ ها و قند­ها کمی بیشتر می­ شود (با توجه به ژنتیک و شرایط و اهداف شاگرد) و همچنین شدت تمرینات هوازی شما کاهش پیدا می­کند.

حالا تو دوران عضله­ سازی و حجم چون مصرف کربوهیدرات­ ها و قند ها و در کل کالری دریافتی شما افزایش پیدا می­کند، آب میان بافتی عضله بیشتر می­شود و انسولین بیشتر ترشح می­شود در نتیجه شما علاوه بر عضله مقداری چربی نیز دریافت می­ کنید اگر هم دقت کنید در دوران حجم بدن کمی پفکی به نظر می ­آید.

پس با توجه به توضیحاتی که دادم خانم ­ها یا باید چربی بسوزونید و در این دوران حجم چربی پاهاتون کم می­ شود ولی حجمی که از دست می ­دهید چربییست نه عضله البته اگر اصولی باشد.

بعد از مدتی پاهای شما و شکم و پهلو و … کوچیک­تر می ­شوند چون چربی­ های آن­ها از بین رفته و کمتر شده و البته مقدار خیلی کمی پاهای شما فرم می­گیرد به خاطر تمریناتی که داشتید. ولی حجم نمی­گیرد و فقط فرم‌ می­گیرد.

پس یا باید چربی بسوزونید یا باید عضله بسازید و حجم بگیرید که همراه با چربی است.

نکته­ ی کار اینجاست: چون سطح تستوسترون خانم­ ها خیلی پایین است(ده برابر کمتر از یک اقا) پس دو فاز چربی­سوزی و عضله­ سازی برای خانم ­ها غیر ممکن است. چون تستوسترون یک عامل اصلی در عضله­ سازی است.

کالری دریافتی شما کم شده و از طرفی سطح تستوسترون پایین است پس نشدنیست که به صورت طبیعی و صرفاً با کمک مکمل بخواهید هر دو فاز را با هم پیش ببرید. چون متأسفانه بعضی­ ها فکر می کنند مکمل معجزه می کند.

مسئله­ ی حجم گرفتن خیلی بستگی به ژنتیک شما دارد مثلاً عده ­ای حجم می­گیرند و بدنشان خیلی کم چرب می­ شود ولی عده ­ای هم در دوران حجم بدنشان بیشتر چرب می شود.

و اما بحث آقایان متفاوت است چون آقایان سطح تستوسترون بدنشان ده برابر خانم هاست و اگر از نظر ژنتیکی مشکلی نداشته باشند می توانند دو فاز را کمی تا قسمتی ابری به صورت طبیعی همراه با مکمل پیش ببرند و اگر از دارو­ها (استروئید ها، هورمون ها….) استفاده کنند سرعت و حجم عضله­ سازی بیشتر هم می­شود. در نتیجه متابولسیم آن­ها بالا رفته و سوخت و سازشان نیز بیشتر می­ شود و بعد از مدتی هم حجم عضله گرفته­ اند و هم مقداری از چربی­ های آن­ها از بین می­رود.

حالا داستان از این قرار است که بعضی از آقایان به اصطلاح مربی تجربه­ ی راهی که خودشان با دارو رفته­ اند را به دختری که تازه اول کار است و چگالی عضلات بدنش پایین است و درصد چربی بالایی دارد، می ­گویند باید اول عضله­ سازی کنید و حجم بگیرید. کسی نیست بگوید اگر حجم بگیرد بدنش افتضاح و چرب می­ شود.

در نظر داشته باشید، مهم نیست وزن شما چقدر باشد، ۵۰ کیلو گرم یا ۷۰ کیلو گرم. بحث ما وزن نیست، ممکن است خانمی پنجاه کیلو باشد و درصد عضلاتش کم و درصد چربی بدن او به نسبت وزنش بالا باشد ولی ممکن است خانمی هفتاد کیلو باشد اما درصد عضلاتش بالا و درصد چربی خوبی داشته باشد. بحث ما فقط درصد عضله و چربی بدن است.

با این اوصاف که توضیح دادم خانم­ ها نمی ­توانید هم زمان هم شکم شما به کمرتان بچسبد و فیت باشید و همزمان پاهای شما به اندازه­ ی جنیفر لوپز شود (پاهای زیبا). این مسیر برای رسیدن به تناسب اندام حداقل دو سال زمان می­ برد و راحت نیست، اگر آسان بود الان همه بدن خوب و ایده­ آل داشتند.

خب پس چی شد؟ چربی­سوزی موضعی نداریم وقتی‌ مربی‌ به شما‌ برنامه را می ­دهد، شما شروع می­ کنید به چربی­ سوزی در کل نقاط بدنتان با توجه به ژنتیک شما. حالا یکی ژنتیک­اش در ناحیه پا تجمع چربی بیشتری دارد، یکی‌ شکم و پهلو و…

بدن ما می­ آید از همان‌ روندی که چاق شده ­اید، بر عکس­اش لاغر می­ شود یعنی از آخرین جا از بدنتان که چاق شده­ اید چربی می سوزانید تا به اولین‌ جا برسید.


نتیجه گیری

صورت، دست ­ها، پاها، شکمو… همه جای بدن شما شروع به چربی­سوزی می­کند. به همین دلیل وقتی برنامه مربی­ای را شروع می­کنید پاهای شما ‌بزرگ ‌نمی ­شود که هیچ، کوچیک­تر هم می­ شود، چون پاهای شما ‌درصد چربی زیادی داشته و اون حجمی که شما از دست دادین چربی بوده است. هم‌زمان که ‌چربی پاهای شما کم‌ می­ شود اگر‌ برنامه اصولی گرفته باشید هیچ‌ ریزش عضله­ ای نخواهید داشت. حتی عضلاتت پاهای شما نیز فرم‌‌ می گیرد، سفت‌ تر می­ شود ولی حجم‌ نمی ­گیرد.

ما بارها و بارها گفته­ ایم که چربی سوزی موضعی نداریم. مثلاً اگر‌ حرکت شکم بزنید هزاران‌ بار فقط عضلات شکم شما تقویت خواهد شد و ارتباطی به چربی شکم ‌ندارد، حالا همین‌ موضوع در چربی قسمت وسط پای شماست. (پاهای زیبا)

شما هزاران حرکت پا بزنید چربی­ هاتون‌ از بین‌ نمی ­رود فقط عضله ­ی پای خود را قوی ­تر می کنید.

  • چربی­ سوزی یعنی تغذیه درست و اصولی با توجه به شرایط و هدف فرد
  • خواب کافیو با کیفیت با رعایت بهداشت خواب
  • تمرین منظم و درست

بعد از اینکه شما درصد چربی بدنتان را به حد مطلوب رساندید، حالا می­روید سراغ عضله سازی و همه­ ی خانم ­ها دوست ‌دارند ‌عضلات سرینی و همسترینگ قوی و بزرگی‌ داشته باشند. (پاهای زیبا) تازه می رسید به اصل ماجرا یعنی عضله­ سازی.

عضله­ سازی دیگر مانند چربی سوزی سریع و آسان نیست. شما می­ توانید ماهی سه الی چهار کیلوگرم چربی کم کنید در صورتی که در یک سال با توجه به ژنتیک و چند پارامتر دیگر که قبلاً در مورد آن بحث کرده­ ایم، نهایت بتوانید ۳ الی ۴ کیلوگرم به طور طبیعی عضله­ سازی کنید(منظور عددیست که دستگاه بادی کامپوزیشن نشان میدهد نه ترازو که ترازو دشمن شماست)

  • شما باید درست تمرین کنید.
  • درست رژیم بگیرید.
  • خوب استراحت و ریکاوری کنید.

پس ساخت پاهای زیبا و عضله­ حداقل دو سال زمان می ­برد و اینگونه هم نیست که شما هر سال ۳ کیلوگرم عضله بسازید، خیر !

از یک جایی به بعد دیگر با توجه به ژنتیک شما دیگر رشد عضله نخواهید داشت و به اصطلاح شما به مرز ژنتیک خود در بحث عضله­ سازی خواهید رسید و تنها می ­توانید همان عضله­ های که ساخته­ اید را حفظ کرده و با کاهش درصد چربی خود فرم بهتری به بدنتان دهید.

کلام‌ اخر اینکه همان اول که وارد باشگاه شدید توهم داشتن پای خوب را نداشته باشید. هرکس ساپورت پوشید و پاهای بزرگی داشت که دلیل نمی ­شود پاهای زیبا داشته باشد.

معیار زیبایی در پا سایز نیست بلکه پاهایی است که اندازه عرض شونه وقتی پاها باز می شوند، وسط پاها بهم نچسبد (چرب نباشد) و پاها از جلو به عقب بزرگ باشد نه از راست به چپ.

امیدوارم با خواندن این مطلب کمی آگاهی شما نسبت به پاهای زیبا در خانم­ ها بیشتر شده باشد.

 

در صورت مفید بودن این مطلب، پیشنهاد میکنم مطلب آیا هنگام سرماخوردگی ورزش کنیم؟ را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *