رژیم غذایی ویت واچرز یا WW یا Weight Watchers

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
رژیم غذایی ویت واچرز یا WW یا Weight Watchers
آنچه در این مقاله میخوانید

رژیم غذایی ویت واچرز یا WW یا Weight Watchers چیه؟

رژیم غذایی WW (که قبلاً با عنوان Weight Watchers شناخته می‌شد) یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های کاهش وزن در جهانِ. این رژیم توسط Jean Nidetch در سال 1963 در کوئینز، نیویورک تأسیس شد.
رژیم WW، از آغاز فروتنانه خود به عنوان یک گروه کاهش وزن هفتگی برای دوستانش، به‌سرعت به یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های رژیم غذایی در جهان تبدیل شد. در ابتدا WW از یک سیستم تبادل استفاده می‌کرد که در اون غذاها بر اساس وعده‌های غذایی شمارش می‌شدن، مشابه سیستم تبادلی دیابت. در دهه ۱۹۹۰، سیستمی مبتنی بر امتیاز معرفی کرد که ارزش‌هایی رو به غذاها و نوشیدنی‌ها بر اساس محتوای فیبر، چربی و کالری‌شون اختصاص می‌داد. رژیم WW ، چندین بار در طول سال‌ها سیستم مبتنی بر امتیازش رو بازنگری کرده که اخیراً برنامه myWW+ رو راه‌اندازی کرده که سطح جدیدی از فردی سازی رو معرفی می‌کنه.
درواقع این رژیم، یک برنامه تجاری کاهش وزن بر اساس سیستم امتیازدهی، جایگزینی وعده‌های غذایی و مشاوره هستش. (۱)(۲)

هدف رژیم غذایی Weight Watchers

هدف رژیم Weight Watchers ، محدود کردن انرژی برای رسیدن به کاهش وزن 0.5 تا 1.0 کیلوگرم در هفته ست (۱)(۳) که نرخ استاندارد پذیرفته‌شده علمی برای یک استراتژی کاهش وزن قابل‌قبولِ. (۴) بسته به نوع مورد استفاده، ترکیب رژیم غذایی مشابه رژیم‌های کم‌چرب (۱) یا رژیم‌های با چربی متوسط و کم کربوهیدرات (۵) هستش‌.

رژیم غذایی ویت واچرز یا WW یا Weight Watchers

مقایسه رژیم غذایی Weight Watchers با سایر رژیم‌ها

برخلاف چندین رژیم دیگه، رژیم غذاییWeight Watchers روی کالری تمرکز نمی‌کنه، بلکه انتخاب غذا رو با یک سیستم مبتنی بر امتیاز به نام “SmartPoints” ساده می‌کنه، که در اون به هر نوع غذا یک مقدار امتیاز داده می‌شه که با توجه به مواد مغذی و مقدار انرژی اونا محاسبه می‌شن. یک امتیاز برابر با 50 کالریِ. سیستم ارزش‌های امتیازی هم مقیاس کیفیت و هم یک محدودیت کمی رو تعریف می‌کنه. مواد غذایی با مقادیر کم، مثل کربوهیدرات‌های با فیبر بالا، پروتئین‌های بدون چربی، حبوبات، می‌تونن آزادانه‌تر و در مقادیر بالاتر مصرف بشن، درحالی‌که مواد غذایی با امتیازهای بالاتر باید با صرفه‌جویی مصرف یا ازشون اجتناب بشه. بیشتر میوه‌ها و سبزیجات «رایگان» هستن، چون امتیاز صفر دارن، و بنابراین می‌شه اونا رو به میل خودتون مصرف کنید. (۱)(۶)

ادعای رژیم غذایی Weight Watchers

شرکت مادر همچنین جایگزین‌های وعده‌های غذایی رو تولید می‌کنه، که وعده‌های غذایی “پلاگین” هستن که می‌تونن فوراً به‌جای رژیم معمولی مصرف بشن. Weight Watchers ادعا می‌کنه که نشون داده شده که جایگزین‌های وعده غذایی بهتر از رژیم‌های غذایی کنترل‌شده کالری عمل می‌کنن، چون امکان کمتری برای اشتباهات وجود داره و تصمیم‌گیری و مهارت‌های آشپزی کمتری مورد نیازِ. (۱)
همچنین به رژیم گیرندگان توصیه می‌شه که به عنوان بخشی از تغییر گسترده‌تر سبک زندگی، برای تکمیل تغییرات رژیم غذایی‌شون، فعالیت بدنی منظم داشته باشن (۶) که منعکس کننده توصیه‌های ملی ایالات‌متحده از سال ۲۰۱۳ هستش. (۷)(۸)
علاوه بر رژیم غذایی و محصولات مصرفی مرتبط ساخته‌شده توسط این برند، Weight Watchers شامل مشاوره از طریق جلسات هفتگی یا ماهانه، اهداف کالری و پشتیبانی آنلاینِ. (۱)(۶) برای کودکان، پشتیبانی آنلاین، به‌ویژه از طریق رسانه‌های اجتماعی، نتایج متفاوتی رو نشون داده. (۹)

اثربخشی رژیم غذایی Weight Watchers

رژیم غذاییWeight Watchers، ادعا می‌کنه که کاهش وزن قابل مقایسه با سایر رژیم‌های غذایی رو تحت نظارت یک متخصص تغذیه تولید می‌کنه. (۱)(۷) (۱۰)
تأیید علمی رژیم‌های غذایی تجاری توسط سازمان مدیریت وزن تجاری (CWMO) به‌طور گسترده‌ای متفاوتِ، چون قبلاً مبتنی بر شواهد نبوده، بنابراین تنها شواهد محدودی وجود داره که از استفاده از چنین رژیم‌هایی مثل WW حمایت می‌کنن. (۱) (۲) (۱۰) (۳) (۱۱) (۱۲)
در یک کار آزمایی با مقایسه ۴ رژیم غذایی کاهش وزن، میزان ترک رژیم ویت واچرز ۳۵٪ بود (در مقایسه با سایرین که تا ۵۰٪ اونا ترک کردن. ) (۱۳)
دو بررسی سیستماتیک نشون داده که WW مقرون به صرفه‌ترین رژیم غذایی تجاری در سال 2019 بوده. (۱۴) (۱۵)

منابع

۱.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28214525/

۲.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22392863

3.Avery, Amanda (2018). “4.7 Commercial weight management organisations for weight losss s in obesity.”. In Hankey, Catherine (ed.). Advanced nutrition and dietetics in obesity. Wiley. pp. 177–182. ISBN 9780470670767.

۴.https://www.bda.uk.com/foodfacts/faddiets.pdf

۵.https://doi.org/10.5539%2Fjfr.v5n6p80

۶.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30168044/

۷.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24222017

۸.https://health.gov/dietaryguidelines/2015/

۹.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23212719

۱۰.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25387778

۱۱.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15630109

۱۲.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27246464

۱۳.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25293593

۱۴.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30677252

۱۵.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24962106

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *