رژیم گریپ فروت

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
رژیم غذایی گریپ فروت
آنچه در این مقاله میخوانید

رژیم گریپ فروت چیه؟

برخلاف رژیم‌های غذایی تک غذایی مثل رژیم سوپ کلم، رژیم گریپ فروت از چیزی فراتر از گریپ فروت تشکیل‌شده. این رژیم مستلزم یک برنامه غذایی غنی از پروتئینِ که توی هر وعده غذایی از گریپ فروت یا آب گریپ فروت استفاده می‌کنه. رژیم گریپ فروت، با توجه به ادعای اینکه گریپ فروت آنزیم‌های چربی سوز داره، وعده کاهش وزن سریع رو می‌ده. طرفداران این رژیم معتقدن که شما می‌تونید در عرض ۱۲ روز ۵ کیلوگرم وزن کم کنید. علیرغم شواهد حکایتی، هیچ تحقیقی وجود نداره که ادعاهای مربوط به این آنزیم چربی سوز رو تائید کنه.

چگونه از رژیم گریپ فروت پیروی کنیم؟

چندین نسخه از دستورالعمل‌ها برای رژیم وجود داره، اما بسیاری از منابع ادعا می‌کنن که این رژیم باید ۲ یا ۳ هفته طول بکشه. همه‌ی نسخه‌ها، کربوهیدرات و کالری کم و پروتئین بالایی دارن. در بعضی نسخه‌ها، رژیم غذایی نیاز به مصرف بیش از ۸۰۰ کالری در روز نداره. به‌طورکلی افرادی که از رژیم گریپ فروت، پیروی می‌کنن، می‌تونن غذاهای خودشونو هر طور که دوست دارن، ازجمله با ادویه‌جات، سس سالاد، یا کره تهیه کنن.

نمونه‌ای از وعده‌های غذایی در رژیم گریپ فروت

صبحانه: دو تخم‌مرغ آب پز، دوتکه بیکن و ۱/۲ گریپ فروت یا ۸ اونس آب گریپ فروت
ناهار: سالاد با سس، هر گوشت به هر مقدار و ۱/۲ گریپ فروت یا ۸ اونس آب گریپ فروت
شام: هر نوع گوشتی که به هر شکلی تهیه‌شده باشه، سالاد یا سبزیجات قرمز و سبز، قهوه یا چای و ۱/۲ گریپ فروت یا ۸ اونس آب گریپ فروت.
میان وعده: قبل از خواب ۸ اونس شیر بدون چربی

فواید بهره‌مندی از رژیم گریپ فروت

  • گنجوندن غذاهای کم‌کالری و بسیار مغذی مانند گریپ فروت در رژیم غذایی شما یک انتخاب هوشمندانه و سالمِ، نه‌فقط برای کاهش وزن، بلکه برای سلامت کلی شما.
  • یک گریپ فروت حاوی بیش از 60 درصد از نیاز روزانه ویتامین C هستش. ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانیه که برای محافظت و تقویت سیستم ایمنی بدن شما شناخته‌شده ست (۱).
  • علاوه بر محافظت از سیستم ایمنی بدن، تحقیقات نشون میدن که مصرف گریپ فروت با مصرف بیشتر منیزیم، پتاسیم، فیبر غذایی و بهبود کیفیت رژیم غذایی مرتبطِ (۲).
  • فیبر و میوه‌های غنی از آنتی اکسیدان مثل گریپ فروت ممکنه به محافظت در برابر بیماری قلبی و سکته کمک کنه (۳، ۴).
  • محتوای غنی از فیبر گریپ فروت همچنین می‌تونه به شما کمک کنه احساس سیری کنید و کالری کمتری در طول روز بخورید (۵) که ممکن است به کاهش وزن کمک کنه.
  • بااینکه گریپ فروت از قدیم با کاهش وزن همراه بوده (۶)، اما تحقیقات بیشتری برای حمایت از این ادعا مورد نیازِ. از اونجایی که هیچ دستورالعمل مشخصی برای رژیم غذایی گریپ فروت وجود نداره، ارزیابی فواید کامل این رژیم غیرممکنِ.

رژیم غذایی گریپ فروت

جنبه‌های منفی استفاده از رژیم گریپ فروت

  • بااینکه گریپ فروت یک گزینه کم‌کالری و غنی از مواد مغذی با فواید بسیار برای سلامتیِ، اما این رژیم غذایی به دلایل دیگه مشکل سازه.
  • هیچ مدرکی دال بر آنزیم‌های جادویی چربی سوز مرتبط با گریپ فروت وجود نداره.
  • کاهش سریع و موقت وزن مرتبط با رژیم گریپ فروت احتمالاً به دلیل کالری کم و مصرف کم کربوهیدراتِ (۷). این باعث کاهش وزن سریع و موقت حتی بدون گریپ فروت می‌شه.
  • درسته که رژیم‌های کم‌کالری ممکنه منجر به کاهش وزن اولیه بشن، اما به‌ندرت برای کسانی که به دنبال نتایج طولانی‌مدت هستن موفقِ، ولی معایب سلامتی‌ای هم در مورد اونا وجود داره.
  • رژیم‌های کم‌کالری می‌تونن استخوان‌های شما رو ضعیف کنن، متابولیسمتونُ کاهش بدن و باعث خستگی، از دست دادن عضلات و کمبود مواد مغذی بشن.(۸، ۹، ۱۰، ۱۱)
  • یکی دیگه از جنبه‌های منفی این برنامه غذایی محدودیت‌های اونه. داشتن دوازده روزه‌ی چنین برنامه محدودی ممکنه امکان‌پذیر باشه، اما مصرف همان غذاها و چنین کالری کمی در روز می‌تونه باعث بشه بعضی افراد درنهایت این برنامه رو کنار بذارن.
  • رژیم گریپ فروت خیلی مبهمِ. با نسخه‌های متعددی که وجود داره، مطمئناً باعث سردرگمی بین دنبال کنندگان می‌شه.
  • علاوه بر این، بیشتر سس‌های سالاد و گوشت‌هایی که می‌تونید توی رژیم گریپ فروت بخورید، به‌ویژه بیکن روزانه صبحگاهی، سرشار از چربی‌های اشباع‌شده و کلسترول هستن.

آیا رژیم گریپ فروت برای کاهش وزن مؤثره؟

بااینکه ادعاهای مربوط به برخی آنزیم‌های جادویی چربی سوز توی گریپ فروت توسط تحقیقات تائید نشده، اما مطالعات نشون دادن که گریپ فروت به‌طور مثبتی با کاهش وزن مرتبطِ. یک مطالعه نشون داد که شرکت‌کنندگانی که گریپ فروت رو به‌صورت روزانه همراه با وعده‌های غذایی مصرف می‌کردن، کاهش سایز دور کمر رو تجربه کردن (۱۲). یک مطالعه دیگه توی سال 2014 نشون داد که وزن بدن، دور کمر و شاخص توده بدنی (BMI) بین زنان مصرف‌کننده گریپ فروت در مقایسه با غیر مصرف‌کنندگان پایین‌ترِ (۱۳).
تحقیقات بیشتری برای تعیین ارتباط بین مصرف گریپ فروت و کاهش وزن مورد نیازِ. بااینکه کاهش سریع و موقت وزن توی رژیم غذایی گریپ فروت امکان پذیره، اما احتمالاً دلیلش اینِ که شما کمتر از ۱۰۰۰ کالری در روز مصرف می‌کنید (۱۴). وعده از دست دادن ۵ کیلوگرم در ۱۲ روز غیرواقعی و غیرقابل دوامِ. ممکنه در ابتدا با این رژیم وزن کم کنید اما مطالعات نشون میدن که رژیم‌های کم‌کالری به‌ندرت وزن رو برای همیشه کاهش میدن (۱۵، ۱۶).

رژیم گریپ فروت می‌تونه ایمن باشه؟

آب گریپ فروت و گریپ فروت تازه می‌تونن بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم باشن (۱۷)؛ اما گریپ فروت همچنین می‌تونه با خیلی از داروها تداخل داشته باشه، ازجمله:

  • بعضی از داروهای استاتینی که کلسترول رو کاهش میدن، مانند زوکور (سیمواستاتین) و لیپیتور (آتورواستاتین)
  • بعضی از داروهای کاهش دهنده فشار خون، مثل پروکاردیا و آدالت سی‌سی (هر دو نیفدیپین)
  • بعضی از داروهای رد پیوند عضو، مانند ساندیمون و نئورال (هر دو سیکلوسپورین)
  • بعضی از داروهای ضد اضطراب، مثل بوسپیرون
  • بعضی از کورتیکواستروئیدها که بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو رو درمان می‌کنن، مثل Entocort EC و Uceris (هر دو بودزونید)
  • بعضی از داروهایی که ریتم‌های غیرطبیعی قلب رو درمان می کنن، مانند پاسرون و نکسترون (هر دو آمیودارون)
  • بعضی از آنتی هیستامین‌ها مثل تلفست (فکسوفنادین)

توضیحات تکمیلی در خصوص تداخل دارویی با رژیم گریپ فروت

آب گریپ فروت تمایل به تداخل با عملکرد این داروها داره چون حاوی دسته‌ای از مواد شیمیایی به نام فورانوکومارین هستش. مطالعات نشون میدن که فورانوکومارین ها ممکنه سطح خون بیش از ۸۵ دارو رو افزایش بدن (۱۸). گریپ فروت با کاهش سرعت تجزیه‌ی طبیعی داروها در روده و کبد توسط بدن می‌شه که می‌تونه عوارض جانبی این داروها و خطر عوارضشونُ افزایش بده.
برای بقیه داروها، مثل آنتی هیستامین‌ها، گریپ فروت ممکنه اثر معکوس داشته باشه و اثربخشی دارو رو کاهش بده. از پزشک یا داروساز بپرسید که آیا می‌تونید در حین مصرف این داروها و سایر داروها، گریپ فروت یا آب گریپ فروت تازه مصرف کنید یا نه.

جمع‌بندی

به‌جز چند مطالعه کوچک، هیچ مدرکی وجود نداره که نشون بده گریپ فروت دارای قدرت جادوییِ، به‌جز این واقعیت که میوه مرکباتیِ، خیلی کم‌کالری و بسیار مغذیه. درحالی‌که این رژیم ممکنه به کاهش سریع وزن کمک کنه، اما احتمالاً وزن به همون سرعتی که رفته برمی‌گرده که این رژیم رو به یک‌راه حل سریع بدون هیچ‌گونه پتانسیل واقعی پایداری طولانی‌مدت، تبدیل می‌کنه.
رژیم غذایی کامل، شامل انواع غذاها و میوه‌های سالمِ. به‌جای تمرکز فقط روی گریپ فروت، ۲ تا ۲.۵ فنجان میوه در روز رو معیار قرار بدید. گریپ فروت می‌تونه بخشی از این وعده‌ها باشه، اما لازم نیست اونو در هر وعده غذایی مصرف کنید.

منابع

۱.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24766384/

۲.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4597475/

۳.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3419346/

۴.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK305172/

۵.https://academic.oup.com/nutritionreviews/article/74/2/131/1924832

۶.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16579728/

۷.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3530364/

۸.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30903600/

۹.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3673773/

۱۰.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28701319/

۱۱.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3404899/

۱۲.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22304836/

۱۳.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4016745/

۱۴.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5771240/

۱۵.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5639963/

۱۶.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25896063/

۱۷.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32252221/

۱۸.https://www.cmaj.ca/content/185/4/309

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *