پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
رژیم Isagenix
آنچه در این مقاله میخوانید

رژیم Isagenix یک برنامه جایگزین وعده غذاییه که باعث کاهش وزن میشه. این طرح شامل مکمل‌ها، شیک‌ها، بارها و قرص‌هاییه که ادعا می‌کنن به طور طبیعی بدن رو «سم‌زدایی» می‌کنن و به سوزوندن چربی کمک می‌کنن. سازندگان این شرکت اظهار می‌کنند که Isagenix مکمل‌های موثر و مبتنی بر علم رو ارائه میده، اما همه ادعاهای سلامتی اون ثابت نشدن.

در واقع Isagenix یک شرکت بازاریابی چند سطحیه که در سال 2002 تأسیس شد. این به این معنیه که شرکت برای فروش محصولاتش به مصرف کنندگان پول می ده تا محصولاتشو استفاده کنن و موقعی که توزیع کننده شدید می تونید فروشندگان بیشتری رو برای کسب سود استخدام کنید. شما همچنین از طریق فروش مستقیم به مشتریان درآمد کسب می کنید. ممکنه به نظر همه این محصولات در دسترس نباشن چون هزینه ماهیانه بالایی دارن. درسته که Isagenix از محدودیت کالری و روزه داری متناوب استفاده می کنه – که نشون داده شده باعث کاهش وزن میشن(۱) – اما روش ها و محصولات اون قابل بحث باقی می مونه.

رژیم Isagenix

 

چه چیزی می تونید بخورید؟

سیستم 30 روزه Isagenix یکی از محصولات اولیه این شرکته. این برنامه به عنوان برنامه ایه که می تونه طولانی مدت استفاده بشه و شامل شیک ها و مکمل های جایگزین غذا هستش. این مکمل ها شامل یک کپسول چربی سوز و یک کپسول ملینه. منظور از “روزهای پاکسازی” توی این برنامه برای سم زدایی بدن شما از سموم به عنوان نوعی روزه داری متناوبه.

این سیستم شامل پنج روز با شیک و دو روز پاکسازی در هفته ست. توی روزهای شیک، کسانی که از این برنامه پیروی می کنند، دو وعده غذایی رو با یک شیک Isagenix (240-280 کالری) جایگزین می کنن. وعده سوم باید 400 تا 600 کالری داشته باشه.

در روزهای پاکسازی، به جای استفاده از شیک یا خوردن یک وعده غذایی، چهار وعده کوچک از نوشیدنی Isagenix Cleanse for Life رو به همراه مقدار بسیار کمی از میوه های پیشنهادی و میان وعده های مورد تایید Isagenix مصرف می کنید.


چه چیزی باید بدونید

محصولات زیر در بسته نرم افزاری Isagenix 30-Day System گنجانده شده که حاوی شیک، پاک کننده، تنقلات، چربی سوز و سایر مواردیه که ادعا می کنن به کاهش وزن و حفظ اون کمک می کنن.

  • مکمل Isalean Shake: نوشیدنی جایگزین وعده غذایی حاوی ترکیبی از پروتئین وی و کازئین (شیر)، به علاوه ویتامین ها، مواد معدنی، شکر و سایر افزودنی ها. هر شیک تقریباً 240 کالری در هر وعده، 23 گرم پروتئین، 27 گرم کربوهیدرات، 5 گرم چربی و 11 گرم شکر داره.
  • نوشیدنی Cleanse For Life: ترکیبی از آلوئه ورا، گیاهان دارویی، برخی ویتامین های گروه B و قند به عنوان یک جزء اساسی در طول روزهای پاکسازی ترویج میشه. این نوشیدنی ادعا می کنه که از سم زدایی، متابولیسم و سیستم ایمنی حمایت می کنه.
  • مکمل Ionix Supreme: ترکیبی مایع از گیاهان دارویی، ویتامین ها و قندها که به عنوان تونیکی با آداپتوژن ها برای بهبود انرژی، استقامت و عملکرد ذهنی به بازار عرضه میشه.
  • اسنک های Isagenix: ویفرهای جویدنی کوچک که حاوی شکر، مخلوط پروتئین، الکترولیت ها و سایر مواد هستن.
  • مکمل IsaFlush: کپسول های حاوی منیزیم به عنوان ملین و ماده فعال اولیه همراه با ترکیب گیاهی و معدنی. این محصول ادعا می کنه که سیستم گوارش شما رو متعادل می کنه و جذب مواد مغذی رو بهبود می بخشه.
  • شتاب دهنده طبیعی: کپسول های چربی سوز حاوی چای سبز به عنوان ماده فعال اولیه و ترکیبی از ویتامین ها و گیاهان. ادعا می کنه که متابولیسم رو برای بهبود چربی سوزی افزایش میده.
  • مکمل AMPED Hydrate Sticks: ویتامین ها، مواد معدنی، الکترولیت ها و شکر به صورت پودر آماده مخلوط کردن در آب. به عنوان یک نوشیدنی ورزشی تبلیغ میشه.

نکات مثبت و منفی:

نکات مثبت:

  • کالری رو محدود می کنه و کنترل سهم های غذایی رو فراهم می کنه
  • غذاهای از پیش بسته بندی شده راحتی رو ارائه می ده
  • در زمان صرفه جویی می کند و با سبک زندگی پرمشغله تطبیق داره

نکات منفی:

  • بسیار فرآوری شده، حاوی مقدار زیادی شکر و مواد افزودنی
  • جایگزینی برای مواد مغذی حاصل از غذاهای کامل نیست
  • نحوه خوردن غذای واقعی رو به عنوان یک سبک زندگی سالم آموزش نمی ده
  • خیلی گرونه
  • تحقیقات بدون مدرک
  • محدود کننده

آیا رژیم Isagenix یک انتخاب سالم برای شماست؟

دستورالعمل‌ های رژیم غذایی ۲۰۲۰-۲۰۲۵ وزارت کشاورزی ایالات متحده برای آمریکایی‌ها مصرف انواع غذاهای غنی از مواد مغذی از جمله میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین، محصولات لبنی کم‌چرب و غلات را برای یک رژیم غذایی سالم و متعادل توصیه می‌کنه (۲) اونایی که از این رژیم پیروی می‌کنن فقط یک وعده در روز مصرف میکنن (و هیچ وعده غذایی در روزهای پاکسازی)، بنابراین تقریباً غیرممکنه که مواد مغذی کافی رو که از غذای واقعی تامین میشه، مصرف کنن.

بدن شما روزانه به مقدار مشخصی کالری برای کاهش وزن سالم نیاز داره. USDA کاهش 500 کالری در روز رو برای کاهش وزن توصیه می کنه. برای یک رژیم غذایی 2000 کالری در روز، این تقریباً 1500 کالری میشه. اما این عدد می‌تونه بسته به جنس، سن، وزن، قد و سطح فعالیت بدنی افراد متفاوت باشه. (۲) کسانی که رژیم Isagenix رو دنبال می‌کنن، برای رسیدن به مرز ۱۵۰۰ کالری در روزهای شیک مشکل خواهند داشت و بسیار کمتر از اون توی روزهای پاکسازی مصرف می‌کنن.


فواید سلامتی

جایگزینی وعده های غذایی با محصولات Isagenix به دلیل مصرف کم کالری احتمالاً منجر به کاهش وزن میشن. با این حال، هر گونه وزن از دست رفته در برنامه به احتمال زیاد بعد از از سرگیری الگوهای غذایی عادی دوباره به دست میاد.


خطرات سلامتی

با اینکه به نظر می رسه رژیم غذایی Isagenix ادعاهای سلامتی مبتنی بر علم داره، اما شواهد کافی در این مورد وجود نداره. درسته که تحقیقات نتایج مثبت محدودیت کالری و روزه داری متناوب رو مورد بررسی قرار داده (1)، اماIsagenix تنها به مطالعاتی اشاره می کنه که از محصولات و فلسفه کاهش وزن اونا حمایت می کنن.

به طور کلی رژیم‌های پاکسازی به طور موثری مدیریت وزن رو ارتقا نمیدن. کارشناسان بهداشت نسبت به اکثر رژیم هایی که ادعاهای “سم زدایی” می کنن، هشدار میدن. تحقیقات نشون میدن که شواهد کافی برای اثبات اینکه برنامه‌های سم‌زدایی واقعاً سموم را از بدن حذف می‌کنن، وجود نداره.(۳)

به گفته کارشناسان تغذیه، هیچ جایگزینی برای مواد مغذی حاصل از مصرف غذاهای کامل وجود نداره. محدود کردن کالری بیش از حد می تونه بر علیه شما کار کنه، چون بدن شما به کالری کافی برای حیات کارآمد نیاز داره.

بدون کالری کافی، بدن به حالت بقا تغییر پیدا می کنه. این می تونه متابولیسم رو کند کنه، که ذخایر چربی رو برای استفاده به عنوان انرژی در آینده حفظ می کنه و منجر به ناتوانی خسته کننده در کاهش وزن میشه. رژیم Isagenix احتمالاً باعث نوسانات وزنی میشه که به عنوان رژیم یویو هم شناخته میشه، که زمانی اتفاق می‌افته که کاهش وزن با افزایش مجدد وزن همراه باشه.


نکته آخر:

محصولات رژیمی مثل شیک ها و بارهای جایگزین غذایی گزینه ای وسوسه انگیز برای نتایج کاهش وزن سریع هستن. اما مطالعات نشون میدن که رژیم های غذایی محدود کننده مثل Isagenix، نه یک برنامه کاهش وزن موثر هستند و نه سالم.

محصولات Isagenix نمی تونن جایگزین مواد مغذی موجود توی غذاهای واقعی و کامل بشن. درسته که کاهش وزن سریع توی رژیم غذایی امکان پذیره، اما این یک استراتژی برای مدیریت طولانی مدت وزن نیست. اگه می خواید وزن کم کنید، قبل از شروع یک رژیم غذایی محدود یا کم کالری مثل Isagenix با پزشکتون مشورت کنید.

یادتون نره که، پیروی از یک رژیم غذایی بلند مدت یا کوتاه مدت ممکنه برای شما ضروری نباشه و خیلی از رژیم های غذایی اصلا موثر نیستن، به خصوص در طولانی مدت.

اگه هدف شما کاهش وزنه، به یاد داشته باشید که کاهش وزن لزوماً به معنای سالم‌ترین خودتون بودن نیست، و راه‌های زیادی برای دستیابی به سلامتی وجود داره. ورزش، خواب و سایر عوامل سبک زندگی هم نقش مهمی در سلامت کلی شما دارن. بهترین رژیم غذایی همیشه رژیمیه که متعادل و متناسب با سبک زندگی شما باشه.


منابع

۱.https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphys.2016.00350/full

۲.https://www.dietaryguidelines.gov/sites/default/files/2020-12/Dietary_Guidelines_for_Americans_2020-2025.pdf

۳.https://www.nccih.nih.gov/health/detoxes-and-cleanses-what-you-need-to-know

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *