رژیم ۱۲۰۰ کالری

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
رژیم 1200 کالری
آنچه در این مقاله میخوانید

رژیم ۱۲۰۰ کالری چیه؟

رژیم ۱۲۰۰ کالری ، روشی برای تغذیه ست که تعداد کالری مصرفی روزانه شما رو به ۱۲۰۰ محدود می‌کنه. این رژیم، یک رژیم کم کالری در نظر گرفته می‌شه چون کالری بسیار کمتری نسبت به کالری مصرفی اکثر بزرگ‌سالان برای حفظ وزن فراهم می‌کنه. خیلی از پزشکان و متخصصان تغذیه، رژیم‌های کم کالری رو به‌عنوان یک استراتژی پیشرو برای کاهش وزن تجویز می‌کنن.

پیشنهاد متداول برای کاهش وزن در رژیم ۱۲۰۰ کالری

یک توصیه رایج برای کاهش وزن، کاهش دریافت کالری به میزان ۵۰۰ تا ۷۵۰ کالری در روز هست. این معمولاً به یک رژیم کم کالری از ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری در روز برای زنان بالغ و ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ کالری در روز برای مردان بالغ ترجمه می‌شه. (۱) حواستون باشه که ۱۲۰۰ کالری در پایین‌ترین حد از رژیم کم کالری توصیه‌شده برای زنان هستش.
بعضی از محققان رژیم‌های کم کالری رو به‌عنوان الگوهای غذایی که بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ کالری در روز ارائه می‌دن، دسته‌بندی می‌کنن، درحالی‌که رژیم‌های بسیار کم کالری به‌عنوان رژیم‌هایی که کمتر از ۸۰۰ کالری در روز دارن طبقه‌بندی می‌شن. (۲، ۳) این رژیم‌ها معمولاً برای دوره‌های کوتاه چند هفته تا چند ماه دنبال می‌شن تا کاهش وزن سریع رو فراهم کنن.

تأثیرگذاری رژیم‌های کم کالری

رژیم‌های کم کالری و بسیار کم کالری معمولاً در محیط‌های بالینی تحت نظارت پزشکی، مثل مراکز کاهش وزن استفاده می‌شن، اما در بین عموم هم محبوب هستن. در واقع، خیلی از مربیان و وب‌سایت‌های محبوب رژیم غذایی، برنامه‌های غذایی ۱۲۰۰ کالری رو ارائه و این وعده رو می‌دن که پیروی از یک رژیم غذایی ۱۲۰۰ کالری به شما کمک می‌کنه «سریع لاغر بشید».
این رژیم‌ها معمولاً استفاده از غذاهای «کم کالری»، «بدون چربی» و «کم‌چربی» رو برای کمک به پایین نگه‌داشتن کالری دریافتی ترویج می‌کنن و معمولاً کالری شماری می‌کنن تا رژیم گیرندگان مطمئن بشن که زیر حد مجاز روزانشون باقی می‌مونن. درحالی‌که یک رژیم غذایی ۱۲۰۰ کالری ممکنه در کوتاه‌مدت و در شرایط خاصی مناسب باشه، ۱۲۰۰ کالری برای اکثر بزرگ‌سالان خیلی کمِ. به‌علاوه، درسته که ممکنه در ابتدا با کاهش چشمگیر کالری دریافتیتون، کاهش وزن سریع رو تجربه کنید، مطالعات نشون می‌دن که رژیم‌های غذایی کم کالری به‌ندرت برای کاهش وزن دائم مؤثرن. (۴، ۵)

رژیم غذایی 1200 کالری

آیا رژیم ۱۲۰۰ کالری می‌تونه به کاهش وزن کمک کنه؟

ایجاد شرایط کالری منفی برای کاهش وزن ضروریِ. همونطور که بعضی از متخصصان حوزه سلامت توصیه می‌کنن کاهش کالری به میزان ۵۰۰ تا ۷۵۰ کالری در روز، احتمالاً حداقل در کوتاه‌مدت باعث کاهش وزن می‌شه. خیلی از مطالعات نشون دادن که پیروی از رژیم‌های کم کالری، ازجمله رژیم‌های غذایی ۱۲۰۰ کالری، می‌تونه باعث کاهش وزن بشه. به‌عنوان‌مثال، مطالعه‌ای روی ۲۰۹۳ فرد مبتلابه چاقی نشون داد که رژیم غذایی جایگزین ۱۲۰۰ کالری، تحت نظارت پزشکی منجر به کاهش متوسط چربی ۴.۷ درصد در طی ۱۲ ماه می‌شه. (۶)

نظریه محققان در خصوص کم شدن وزن با رژیم ۱۲۰۰ کالری

مطالعات نشون دادن که بااینکه کاهش وزن اولیه با استفاده از رژیم‌های کم کالری مثل رژیم‌های ۱۲۰۰ کالری معمولاً سریع و قابل‌توجه هستش، اما در مقایسه با رژیم‌هایی که فقط از محدودیت کالری متوسط استفاده می‌کنن، معمولاً با افزایش وزن مجدد همراهِ. (۷) (۸) این به این دلیلِ که رژیم‌های کم کالری باعث ایجاد تغییرات متابولیکی می‌شن که انرژی رو حفظ و از کاهش وزن جلوگیری می‌کنه، ازجمله افزایش اشتها، از دست دادن توده بدون چربی بدن و کاهش تعداد کالری‌های سوزونده شده که همگی حفظ وزن طولانی‌مدت رو دشوار می‌کنن. (۹، ۱۰، ۱۱)
این امر باعث شده که بسیاری از متخصصان حوزه سلامت الگوهای غذایی رو توصیه کنن که فقط از کاهش کالری دریافتی به میزان کمی برای کاهش وزن استفاده می‌کنن و درعین‌حال سازگاری‌های متابولیکی منفی مرتبط با رژیم‌های غذایی کم کالری رو به حداقل می‌رسونن. (۱۲)

جمع‌بندی

رژیم ۱۲۰۰ کالری یک الگوی غذایی کم کالریِ که معمولاً شامل شمارش کالری و خوردن غذاهای کم کالری برای کاهش وزن سریعِ. بااینکه رژیم ۱۲۰۰ کالری احتمالاً باعث کاهش وزن کوتاه‌مدت و سریع می‌شه، اما سازگاری‌های متابولیکی که در طول محدودیت کالری رخ می‌ده، حفظ وزن طولانی‌مدت رو خیلی سخت می‌کنه. پیروی از رژیم غذایی ۱۲۰۰ کالری ممکنه یک سری فواید سلامتی رو به همراه داشته باشه، اما توجه به این نکته مهمه که این فواید به‌طورکلی با محدودیت کالری مرتبطِ و مختص برنامه‌های غذایی ۱۲۰۰ کالری نیست. علاوه بر این، ۱۲۰۰ کالری کمتر از میانگین کالری که بیشتر بزرگ‌سالان حتی زنان ریزاندام برای سوخت بدنشون بهش نیاز دارن. درسته که رژیم‌های حاوی ۱۲۰۰ کالری یا کمتر، روش‌های محبوبی برای کاهش وزن هستن، برای سلامت کلی‌تون بهترِ رژیمی رو انتخاب کنید که سوخت بدن شما را به شیوه‌ای سالم تأمین کنه و کاهش وزن آهسته و درعین‌حال پایدار رو که می‌تونه برای مادام‌العمر حفظ بشه، افزایش بده.

منابع

۱.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4314695/

۲.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK311324/

۳.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6163457/

۴.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25896063/

۵.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3940825/

۶.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5639963/

۷.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5707677/

۸.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2897177/

۹.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3471207/

۱۰.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31950141/

۱۱.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5764193/

۱۲.https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-11-7

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *