رژیم غذایی نوردیک

رژیم غذایی نوردیک
آنچه در این مقاله میخوانید

معرفی رژیم غذایی نوردیک

رژیم غذایی نوردیک ، سرشار از غلات کامل، انواع بری‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، ماهی و محصولات لبنی کم‌چربِ. همچنین شکر افزوده‌شده و غذاهای فرآوری شده کمی داره و به‌گونه‌ای طراحی‌شده که نسبت به بقیه رژیم‌های غذایی برای محیط‌زیست بهتر باشه. به‌طورکلی، این یک روش بسیار مفید برای غذا خوردنِ. رژیم نوردیک روشی برای غذا خوردنِ که روی غذاهای محلی در کشورهای شمال اروپا نروژ، دانمارک، سوئد، فنلاند و ایسلند تمرکز داره.

رژیم غذایی نوردیک ، توسط گروهی از دانشمندان، متخصصان تغذیه و سرآشپزها در کپنهاگ دانمارک، برای بهبود سلامت عمومی ایجادشده. (۱) سازمان «اخبار و گزارشات جهانی ایالات‌متحده» رتبه نهم رو در لیست بهترین رژیم‌های غذایی به این رژیم غذایی داده و به اون نمره کلی ۳.۶/۵.۲ می‌ده. (۲) در مقایسه با یک رژیم غذایی معمولی غربی، حاوی قند و چربی کمتریِ اما دو برابر شامل فیبر و غذاهای دریاییِ. (۳)

غذاهای مجاز و غیرمجاز در رژیم غذایی نوردیک

رژیم نوردیک ، بر غذاهای سنتی پایدار و محلی تأکید و تمرکز زیادی روی غذاهای سالم داره.
بیشتر مصرف کنید: میوه‌ها، انواع بری‌ها، سبزیجات، حبوبات، سیب‌زمینی، غلات کامل، آجیل، دانه‌ها، نان چاودار، ماهی، غذاهای دریایی، لبنیات کم‌چرب، گیاهان، ادویه‌جات و ترشی جات و روغن کانولا.
در حد اعتدال مصرف کنید: گوشت شکاری، تخم‌مرغ ارگانیک، پنیر و ماست.
به‌ندرت مصرف کنید: سایر گوشت‌های قرمز و چربی‌های حیوانی.
نخورید: نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، شکر افزوده، گوشت‌های فرآوری شده، افزودنی‌های غذایی و فست فودهای تصفیه‌شده.

فرق رژیم غذایی نوردیک با رژیم مدیترانه‌ای چیه؟

رژیم نوردیک بسیار شبیه به رژیم غذایی مدیترانه‌ای و بزرگ‌ترین تفاوتشون اینِ‌که به‌جای روغن‌زیتون فوق بکر، روی روغن کانولا تأکید می‌کنه. همان‌طور که منتقدان به‌درستی اشاره می‌کنن، بعضی از غذاهای موجود در رژیم نوردیک قرن‌ها پیش در کشورهای شمال اروپا وجود نداشتن. مثل لبنیات کم‌چرب و روغن کانولا که غذاهای مدرنی هستن.

بیشتر میوه‌ها هم در شمال به‌خوبی رشد نمی‌کنن به‌جز سیب و چندین نوع بری. بااین‌حال، رژیم غذایی نوردیک برای منعکس کردن رژیم غذایی مردم شمال اروپا درصدها سال پیش طراحی نشده. در عوض، روی غذاهای سالمی تأکید می‌کنه که به‌صورت محلی در اسکاندیناوی امروزی تهیه می‌شن.

رژیم غذایی نوردیک

آیا رژیم غذایی نوردیک به کاهش وزن کمک می‌کنه؟

چندین مطالعه اثرات کاهش وزن رژیم غذایی نوردیک رو ارزیابی کردن. در یک مطالعه که روی ۱۴۷ فرد چاق انجام شد، به اونا گفته شد کالری رو محدود نکنن، افرادی که از رژیم غذایی نوردیک استفاده می‌کردن ۴.۷ کیلوگرم وزن کم کردن، درحالی‌که کسانی که از یک رژیم معمولی دانمارکی استفاده می‌کردن فقط ۳.۳ پوند ۱.۵ کیلوگرم وزن کم کردن. (۱)

بااین‌حال، در مطالعه بعدی که یک سال بعد انجام شد، شرکت‌کنندگان در رژیم غذایی نوردیک، بیشتر وزن از دست دادشونُ دوباره به دست آوردن. (۴) البته این نتایج برای مطالعات طولانی‌مدت در مورد کاهش وزن بسیار متداولِ. افراد در ابتدا وزنشونُ کاهش می‌دن اما به‌تدریج طی ۱ تا ۲ سال دوباره وزنشون افزایش پیدا می‌کنه.

مطالعه ۶ هفته‌ای دیگ‌های از اثرات کاهش وزن رژیم غذایی نوردیک پشتیبانی می‌کنه، چون گروه رژیم غذایی نوردیک ۴ درصد از وزن بدنشونُ از دست دادن به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از کسانی که در حال پیروی از یک رژیم غذایی استاندارد بودن. (۵)

مزایای سلامتی احتمالی رژیم غذایی نوردیک

تغذیه سالم، فراتر از فقط کاهش وزن هست. رژیم غذایی نوردیک می‌تونه منجر به بهبود قابل‌توجهی سلامت متابولیک بشه و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن رو کاهش بده.

بیماری‌هایی که با رژیم غذایی نوردیک کاهش پیدا می‌کنن

  • فشارخون (۱)
  • التهاب (۶)
  • کنترل قند خون (۱) (۲)
  • کلسترول و تری گلیسیرید (۲)

جمع‌بندی

رژیم غذایی نوردیک، یک رژیم سالمِ چون غذاهای فرآوری شده رو با غذاهای کامل و تک‌ماده‌ای جایگزین می‌کنه. ممکن است باعث کاهش وزن کوتاه‌مدت و کاهش فشارخون و نشانگرهای التهابی بشه. بااین‌حال، شواهد در این مورد ضعیف و متناقض هستن. به‌طورکلی، هر رژیمی که بر غذاهای کامل به‌جای غذاهای ناسالم استاندارد غربی تأکید کنه، احتمالاً منجر به کاهش وزن و بهبود سلامتی می‌شه.

منابع

۱.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24257725

۲.http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/joim.12044/full

۳.https://www.health.harvard.edu/topics/nutrition

۴.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24664189

۵.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20964740

۶.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25527767

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *