آنچه در این مقاله میخوانید

BMI در بدنسازی یعنی چی؟

BMI در بدنسازی، در رابطه با استانداردهای پزشکی برای تناسب‌اندام یا Body mass index هست. شاخص توده‌ی بدنی یا BMI (نمایه توده بدنی Body mass index)، یکی از شاخص‌های شناخته شده در حیطه تناسب‌اندام می‌باشد که برای سنجش وضعیت بدن به کار گرفته می‌شود. BMI درواقع مرجعی برای اندازه‌گیری میزان چاقی یا لاغری افراد است که هر فرد با محاسبه‌ی آن متوجه می‌شود که در چه محدوده‌ی وزنی‌ قرار دارد.

فرمول محاسبه BMI در بدنسازی

با استفاده از دو متغیر وزن و قد می‌توان میزان شاخص یا توده بدنی را اندازه‌گیری کرد.

BMI = (وزن برحسب کیلوگرم) تقسیم‌بر (قد برحسب متر به توان ۲)

حال ‌اگر‌ عدد به دست آمده ‌کمتر از ۱۸٬۵ باشد دچار کمبود وزن، بین ۱۸٬۵ الی ۲۴٬۹ طبیعی، بین ۲۵ الی ۲۹٬۹ دچار اضافه وزن، بین ۳۰ الی ۳۴٬۹ دچار چاقی و بالای ۳۵ دچار چاقی بسیار زیاد هستید.

فرمول محاسبه BMI

این استانداردها یا BMI در بدنسازی چه کاربردی دارند؟

اکثر ورزشکاران نسبت به عموم مردم توده عضلانی بیشتر و درصد چربی کمتری دارند. یک ورزشکار حرفه‌ای و فیت با چگالی عضلات بالا و درصد چربی پایین را در نظر داشته باشید. برای مثال، فیزیک کار معروف رایان تری با قد ۱۷۷ و وزن ۸۸ کیلوگرم طبق فرمول گفته شده فردی چاق محسوب می‌شود زیرا شاخص توده‌ی بدنی این ورزشکار ۲۸ هست.

با توجه به عکس این ورزشکار متوجه می‌شوید که BMI در بدنسازی ملاک درست و قابل قبولی نیست و معیار اصلی، درصد چربی و چگالی عضلات افراد می‌باشد. شاخص توده بدنی بین چربی، عضله و آب بدن تفاوتی را نشان نمی‌دهد و آنالیز دقیقی از بدن شما ارائه نمی‌کند. ممکن است دو نفر با شاخص توده بدنی یکسان، بدن‌های کاملاً متفاوتی نسبت به هم داشته باشند.

هدف از ورزش کردن و رعایت رژیم غذایی، رسیدن به بدنی فیت با درصد چربی قابل قبول و تلاش برای افزایش چگالی عضلات با توجه به ژنتیک و استخوان‌بندی هر فرد می‌باشد. در نظر داشته باشید که وزن روی ترازو ملاک نیست و وزن ایده‌آل ربطی به قد ندارد. بهترین‌ راه تشخیص درصد چربی‌ و چگالی عضلات استفاده از دستگاه بادی کامپوزیشن است و BMI معیار درستی برای سنجش شما نیست.

در صورت مفید بودن مطلب، پیشنهاد میکنم مطلب میزان عضله سازی در ماه را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *