تاموکسیفن (Tamoxifen) + عوارض دارو

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
تاموکسیفن
آنچه در این مقاله میخوانید

تاموکسیفن (Tamoxifen)

تاموکسیفن یکی از دارو های خانواده SERM هست که در واقع یعنی تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژنی. این دارو سال هاست که برای درمان سرطان سینه استفاده میشه که بسیار هم موفق بوده. دلیلش اینه که تاموکسیفن به صورت خاص روی گیرنده های استروژنی بافت سینه به صورت آنتاگونیستی یا مخالف عمل میکنه و اجازه نمیده استروژن اینجا کارش رو انجام بده و همچنین در استخوان آگونیستی عمل میکنه که برای پوکی استخوان مفید هست، اتفاقی که در بیمار های سرطان سینه میتونه بخاطر شرایط درمان اتفاق بیفته.

تاموکسیفن در 2 جا کاربرد بدنسازی و یا ورزشی داره ، یکی در دوره PCT بعد از دوره استرویدی هست که یکی از ارکان این دوره هست و دیگری در شرایطی که فرد دچار ژنیکوماستی شده باشه. توجه داشته باشید تاموکسیفن با دارویی مثل لتروزول کاملا متفاوته چون اون Ai هست.

دلیل وجود تاموکسیفن در برنامه PCT اثری هست که روی هیپوفیز و گیرنده استروژنی اون میزاره و باعث میشه تو فیدبکی منفی حس بشه که استروژنی وجود نداره و هیپوفیز رو به ترشح LH و FSH ترقیب کنه. همین هست که میگیم PCT یعنی بازگرداندن محور HPTA به حالت عادیش.


عوارض این دارو چیست

  • درد معده
  • سر درد
  • گُر گرفتگی
  • خارش و یا خونریزی و ترشح مایع از واژن
  • جوش
  • افزایش تری گلیسیرید خون
  • آمبولی

این دارو و SERM ها به هیچ وجه در هنگام حاملگی نباید مصرف بشن.

مصارف پزشکی و درمانی تاموکسیفن معمولا روزی ۲۰ – ۴۰ میلی گرم هست اما مصارف این دارو از لحاظ بدنسازی به دو بخش تقسیم میشه.

برای درمان ژنیکو میتونه 10 تا 20 میلی گرم روزانه به همراه لتروزول مصرف بشه و یا برای دوران PCT میتونه 40 میلی گرم (در ابتدا) و دوز نگهداری 20 میلی گرم در روز استفاده بشه. نیمه عمر تاموکسیفن 5 روز هست.

 

گرداوری مقالات استروئید : مهدی طیبی


منابع :

Hormonal changes in tamoxifen treated men with idiopathic oligozoospermia Exp Clin Endocrinol. 1988 Dec;92(2):211-6.

2 Bruning PF, Bronfer JMG, Hart AAM, Jong-Bakker M, tamoxifen, serum lipoproteins and cardiovascular risk, Br. J. Cancer 1988 Oct, 58 (4) 497-9

Fertil Steril. 1978 Mar;29(3):320-7.

اگر این مطلب براتون مفید بوده، پیشنهاد میکنم مطلب داروها اگونیست و دوپامین و ضد پرولاکتین را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *