پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
رژیم صرفا کالری شماری
آنچه در این مقاله میخوانید

رژیم کالری شماری

مصرف غذای دلخواه با فرمول کالری شماری!

رژیم کالری شماری ، یکی از روش­هایی است که اکثر افراد برای رسیدن به وزن ایده ال خود به سراغ ان می­ روند. این افراد بر این باورند که فقط با کالری شماری و به اصطلاح منفی نگه داشتن کالری دریافتی در طول روز، چربی سوزی رخ می‌دهد. متاسفانه این موضوع در حال حاضرنیز توسط عده ای از متخصصین تغذیه به مردم توصیه می‌شود.

کالری شماری = مصرف غذای دلخواه با توجه به کالری دریافتی = کاهش وزن

در این سبک از رژیم‌‌ غدایی (رژیم کالری شماری)، تناسب اندام و عضله‌سازی معیار نیست و هدف اولیه فقط کاهش وزن می‌باشد. در نتیجه پایان، هر دوره فرم کلی بدن شما به همان شکل باقی می‌ماند و عضلات شما سفت نمی‌شود. دلیل این امر، نرسیدن ریز مغذی‌ها به بدن است. در رژیم اصولی، هدف اولیه کاهش درصد چربی بدن، بدون از دست دادن عضلات می‌باشد.

در نظر داشته باشید که عدد روی ترازو ملاک کار نیست و کاهش سایز، کاهش درصد چربی و حفظ یا افزایش چگالی عضلات پایان هر دوره، معیار سنجش روند تغییرات شما می‌باشد. بهترین نوع تغییر پایان هر دوره، کاهش درصد چربی بدن، سفت شدن عضلات‌ و فرم گرفتن اندام‌ها می‌باشد که نتیجه‌ی ان بعد از چند ماه مشخص می‌شود.

رژیم کالری شماری

در رژیم‌ چربی‌سوزی، با توجه به منفی بودن کالری دریافتی در طول روز، غذای کمتری مصرف می شود. اگر هدف شما تناسب اندام باشد باید از انواع ریزمغذی‌ها مثل چربی مفید، پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده کمک بگیرید و‌ رژیم غذایی شما متشکل از منابعی با ارزش غذایی بالا باشد.

در نظر داشته باشید که چربی سوزی به معنی کم خوردن یا گرسنه ماندن نیست (متفاوت با تحمل بی‌قندی در طول روز) و به هیچ عنوان نباید معده شما خالی بماند. به همین منظور باید در طول روز از مواد کم کالری با قند کم و فیبر بالا استفاده کرد.

ایده‌ آل ترین روش ممکن تقسیم مواد غذایی (منابعی شامل فیبر، پروتئین، چربی مفید، کربوهیدرات و … ) در ۵ الی ۶ وعده در طول روز می‌باشد.


نکات مهم

۱- ۶ وعده غذا با حجم زیاد و کالری کم در رژیم کالری شماری

۲- در رژیم کالری شماری حتما از سبزیجات کم کالری در کنار پروتئین، کربوهیدرات و چربی مفید استفاده کنید. فیبر موجود در سبزیجات باعث‌ می‌شود که احساس سیر بودن داشته باشید.

۳- کار با وزنه باعث تخریب عضلات می‌شود که با استراحت و خواب سرشب ترمیم و رشد اتفاق می‌افتد‌. این امر در پایان دوره به سفت شدن عضلات و فرم گرفتن اندام‌ها کمک می‌کند(در کنار رژیم غذایی).

 

در صورت مفید بودن مطلب، پیشنهاد میکنم مطلب BMI در بدنسازی را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *