سیگار (Cigarette) + آسیب به عضلات

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
سیگار
آنچه در این مقاله میخوانید

مقدمه

قصد ندارم براتون از معایب سیگار صحبت کنم. اگر سیگار می کشید، تمام این صحبت ها را قبلا شنیده اید و تصمیم گرفته اید که در هر صورت مجددا از آن استفاده کنید. این موضوع در مورد خانواده و دوستانی که هنوز هم در حال سیگار کشیدن هستند، صدق میکند. اما اگر دلایل سلامتی برای ترک سیگار کافی نیست تا شما آن را ترک کنید، در این مقاله چند مطلب مهم توضیح داده شده است که می تواند کمی نظر شما را تغییر دهد.

مقدمه

نتایج مطالعات جدید

مطالعه جدیدی که در ژورنال فیزیولوژی منتشر شده است (۱) ، توضیح می دهد که اگر می خواهید توده عضلانی خود را حفظ کنید، کشیدن سیگار می تواند یکی از بدترین کار ها برای شما باشد. طبق این تحقیق، مشخص شده است که علاوه بر بقیه ی روش های تأثیر دود سیگار روی بدن انسان، کشیدن آن به عضلات شما آسیب رسانده و باعث ضعیف تر شدن عضلات در این روند خواهند شد. این اتفاق با کاهش تعداد موی رگ ها (رگ های خونی کوچک) که وظیفه آن ها رساندن اکسیژن و مواد مغذی به عضلات است، رخ می دهد.

اگر به این موضوع، این واقعیت هم اضافه شود که استعمال سیگار به طور کلی، اکسیژن موجود داخل خون شما را کاهش می دهد، در این صورت عضلات شما بیچاره می شوند!!! حجم خون کمتری به عضلات رسیده، به این معنی می باشد که اکسیژن کمتری نیز به عضلات می رسد.

قطعاً این موضوع ترکیب خوبی برای بدن و عضلات شما نیست. متأسفانه در این تحقیق مشخص نشده که کدام یک از این بیش از ۴۰۰۰ ماده شیمیایی موجود داخل دود سیگار، مسئول این آسیب هستند. به همین دلیل اگر دنبال پیدا کردن “سیگار ایمن تر” برای عضلات خود هستید، نمی توانید آن را پیدا کنید.


سیگار و جذب ویتامین ها

سعی کردن برای غلبه بر این آسیب های عضلانی با تمرین بیشتر، به دلایل مختلف انجام پذیر و شدنی نخواهد بود. نکته اول این است که دود آن روی اینکه بدن ما  (عضلات ما) چقدر خوب و درست از مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و عملکرد سالم عضلات استفاده میکند، تاثیر میگذارد. برای فهمیدن بهتر این موضوع که سیگار چقدر می تواند روی جذب ویتامین و مواد معدنی تأثیر بگذارد، تحقیقات نشان می دهد (۲) کشیدن آن حتی ‌‌‌فقط یک نخ، می تواند جذب ویتامین C شما را مختل کند.

استعمال دخانیات همچنین روی استفاده بدن از ویتامین D تأثیر می گذارد، که به نوبه خود میتواند روی میزان استفاده از کلسیم، که برای استخوان های سالم لازم می باشد، تأثیر بگذارد. استخوان های سالم با عضلات سالم همراه می شوند.


سیگار و خستگی

کشیدن دخانیت همچنین ضربان قلب شما را تا ۳۰ درصد سریع تر افزایش داده و این موضوع باعث می شود انرژی بیشتری را حین تمرین مصرف کنید. این افزایش ضربان قلب، فشار خون شما را هم بالا می برد، این موضوع باعث می شود که در حین انجام تمرین، مقدار خون (با اکسیژن و مواد مغذی که عضلات شما نیاز دارن) کاهش پیدا کند. بنابراین، شما سریعتر خسته شده و در نتیجه کمتر ورزش می کنید و به همان اندازه هم ممکن است موجب‌ ناکار آمد شدن تمرین شود. به این دلیل که عضلات شما به اندازه کافی اکسیژن و مواد مغذی دریافت نمی کنند.

این امر باعث رشد کمتر عضلات می شود. عادت به کشیدن دخانیات همچنین باعث کاهش ظرفیت ریه های شما و به نفس نفس افتادن می شود. نکته آخر این است که اجزای مختلف دود سیگار منجر به افزایش مقدار کورتیزول داخل بدن و کاهش اثر بخشی انسولین بدن شده (۳)(۴) که این امر می تواند شما را خسته و گرسنه (یا حتی بی اشتها!!) کند.


ترک سیگار

خبر خوب این است که ، همانطور که گفته شد ترک سیگار می تواند به شما در افزایش توده عضلانی و قدرت کمک کند. یک مطالعه طولانی مدت توسط محققان در اسرائیل نشون داده که (۵) تقریباً ۲۵ درصد وزن اضافه شده در گروهی از افراد سیگاری که ترک کرده اند، به شکل افزایش حجم عضلانی می باشد. به طور متوسط، محققان به این نتیجه رسیدند : افرادی که سیگار می کشند، با ترک آن ممکن است بتوانند قدرت خود را تا ۲۰ درصد افزایش دهند.

دلیل آن چیست؟ ترک سیگار باعث افزایش جریان خون به عضلات شده و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را برای آن ها فراهم میکند. در واقع، ترک سیگار باعث معکوس شدن آسیب دیدگی قبلی ناشی از دود سیگار عضلات می شود.

پس سعی کنید دفعه بعد که ورزش می کنید و یا نسبت به بدن خود احساس نارضایتی می کردید، به خاطر بیاورید که لگد زدن به عادت سیگار کشیدن و باور های غلط می تواند حسرت تابستان آینده شما را به غرور تبدیل می کند!!


1.Leonardo Nogueira et al, Cigarette smoke directly impairs skeletal muscle function through capillary regression and altered myofiber calcium kinetics in mice, The Journal of Physiology (2018)

2.Cigarette smoking-nutritional implications.,Preston AM. Prog Food Nutr Sci. 1991.

3.Insulin resistance and cigarette smoking.Facchini FS, et al. Lancet. 1992.

4.Smoking, cortisol and nicotine.Steptoe A, et al. Int J Psychophysiol. 2006.

5.Smoking cessation-related weight gain–beneficial effects on muscle mass, strength and bone health.Rom O, et al. Addiction. 2015.

در صورت مفید بودن این مطلب، پیشنهاد میکنم مطلب سلولیت را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *