ویتامین ب۳ Vitamin B3

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
ویتامین ب۳ Vitamin B3
آنچه در این مقاله میخوانید

ویتامین B3 چیست ؟

سلام من پویا بیات هستم و در بحث ویتامین‌ها امروز میخوام درباره ی ویتامین B3 صحبت کنم.

نیاسین یا ویتامین B3 یک ویتامین B محلول در آبه که به طور طبیعی هم در بعضی غذاها پیدا میشه، هم به محصولات اضافه میشه و هم به عنوان مکمل به فروش می رسه. دو نوع رایج نیاسین در غذا و مکمل ها، نیکوتینیک اسید و نیکوتین آمید هستن. بدن همچنین می تونه تریپتوفان – یک اسید آمینه – رو به نیکوتینامید تبدیل کنه. نیاسین محلول در آبه به طوری که مقادیر اضافی اون که مورد نیاز بدن نیستن، از طریق ادرار دفع میشن. نیاسین در بدن به عنوان یک کوآنزیم عمل می کنه و بیش از 400 آنزیم برای واکنش های مختلف به اون وابسته هستن. نیاسین به تبدیل مواد مغذی به انرژی، ایجاد کلسترول و چربی، ایجاد و ترمیم DNA و اعمال اثرات آنتی اکسیدانی کمک می کند. (۱) (۲)


مقادیر توصیه شده

شاخص RDA: نیاسین بر حسب میلی گرم معادل نیاسین (NE) اندازه گیری میشه. یک NE معادل 1 میلی گرم نیاسین یا 60 میلی گرم تریپتوفان هستش. میزان توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای بزرگسالان بالای 19 سال برای مردان 16 میلی گرم NE، برای زنان 14 میلی گرم NE، برای زنان باردار 18 میلی گرم NE و برای زنان شیرده 17 میلی گرم NE هستش.
شاخص UL: این شاخص، سطح بالای قابل تحمل حداکثری مصرف روزانه ست که بعیده اثرات مضر بر سلامتی داشته باشه. UL نیاسین برای همه بزرگسالان بالای 19 سال 35 میلی گرمه.

ویتامین b3


نیاسین و سلامت

بیماری قلب و عروقی:

بیش از 40 ساله که نیاسین به شکل اسید نیکوتینیک برای درمان بیماری به نام دیس لیپیدمی، یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی عروقی (CVD) مثل بیماری عروق کرونر، حمله قلبی و سکته به بیماران داده میشه. آزمایش خون افراد مبتلا به دیس لیپیدمی ممکنه سطح کلسترول کلی و LDL بالا، HDL پایین و تری گلیسیرید بالا رو نشون بده.

مکمل های نیکوتینیک اسید حاوی مقادیر زیادی، تا 1000-2000 میلی گرم، نیاسین روزانه ست. مطالعات نشون دادن که این ماده می تونه کلسترول HDL رو افزایش و کلسترول LDL و تری گلیسیرید رو کاهش بده. با این حال، عوارض جانبی منفی (قرمزی پوست، ناراحتی معده، اسهال) معمولاً با مکمل رسانی همراهه، که منجر به رعایت ضعیف بیماران میشه. آزمایشات بالینی ثابت نکردن که نیکوتینیک اسید منجر به بروز حوادث قلبی عروقی کمتر یا مرگ ناشی از CVD میشه.

البته آزمایشات بالینی قبلی کاهش وقوع CVD و مرگ و میر ناشی از درمان با نیاسین رو نشون می دادن، اما دو کارآزمایی بالینی بزرگتر اخیر، روی نتایج CVD متفاوت بون. (۳)(۴)هر دو کارآزمایی های تصادفی بزرگ و کنترل شده با دارونما بودند که تا 4 سال شرکت کنندگان رو رصد کردن. مکمل های نیاسین (1500-2000 میلی گرم در روز)، به تنهایی در یک آزمایش و با داروی استاتین توی آزمایش دیگه تجویز شد. هر دو آزمایش به این نتیجه رسیدن که مصرف مکمل های نیاسین فایده ای نداره. تحقیق نیاسین/استاتین علیرغم بهبود قابل توجه سطح کلسترول HDL و تری گلیسیرید، کاهش سکته مغزی، حمله قلبی یا مرگ های CVD رو نشون نداد. (۳) در تحقیق مکمل نیاسین تنها، کاهش در CVD مشاهده نشد و همچنین افزایش قابل توجهی در عوارض جانبی در مقایسه با گروه دارونما مشاهده شد، از جمله افزایش بروز دیابت نوع 2، خونریزی و زخم های گوارشی و اسهال. (۴)

در یک تحقیق مروری کاکرِین که روی 23 تحقیق تصادفی کنترل شده بر روی مکمل های نیکوتینیک اسید برای پیشگیری از وقوع CVD بود، نشون داد که این مکمل ها مرگ و میر کلی، مرگ های CVD، حملات قلبی و سکته رو کاهش نمیدن و با عوارض جانبی منفی همراهن. (۵)

نتایج این تحقیق و سایر مطالعات قلبی عروقی، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) رو به این نتیجه رسوند که “شواهد علمی دیگه این نتیجه رو نشون نمیدن که کاهش تری گلیسیرید و/یا افزایش سطح HDL-کلسترول در بیماران تحت درمان با استاتین، منجر به کاهش خطر حوادث قلبی عروقی میشه. ” (۶) همراه با این نتیجه گیری، FDA اظهار داشت که مزایای قرص های رها کننده نیاسین و کپسول های فنوفیبریک اسید که با استاتین ها مصرف میشن دیگه از خطرات اون بیشتر نیست و نباید توصیه بشه.

سلامت شناختی:

کمبود شدید نیاسین با کاهش عملکرد شناختی مثل از دست دادن حافظه و زوال عقل همراهه. اعتقاد بر اینه که نیاسین از سلول های مغزی در برابر استرس و آسیب محافظت می کنه. هنوز مشخص نیست که آیا میزان کم نیاسین در رژیم غذایی می تونه روی عملکرد مغز تأثیر منفی بذاره یا نه.

یک مطالعه آینده نگر بزرگ روی ۳۷۱۸ زن و مرد ۶۵ ساله و بالاتر به مدت ۶ سال با استفاده از پرسشنامه های رژیم غذایی و ارزیابی های شناختی انجام شد. (۷) موقع مقایسه بیشترین و کمترین میزان مصرف نیاسین، یک اثر محافظتی از بیماری آلزایمر و افت شناختی پیدا شد. مطالعه توسعه خطر عروق کرونر در بزرگسالان جوان، ۱۳۶ زن و مرد ۱۸ تا ۳۰ ساله رو تا ۲۵ سال مورد بررسی قرار داد. (۸) این مطالعه میزان دریافت رژیم غذایی و مکملی ویتامین B و عملکرد شناختی رو اندازه گیری کرد. مصرف بیشتر ویتامین B ، به ویژه نیاسین، در بزرگسالی با نمرات عملکرد شناختی بهتر در میانسالی همراه بود. با این حال، عملکرد شناختی تنها در پایان مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفت، بنابراین هرگونه تغییر در عملکرد شناختی در طول زمان مشخص نشد.

تحقیقات در این زمینه محدوده، اما چندین آزمایش بالینی در حال انجامه که ممکن است تأثیرات نیاسین بر سلامت مغز رو بیشتر روشن کنه. (۹)


منابع غذایی

کمبود نیاسین به ندرت رخ میده چون در بسیاری از غذاها، از حیوانات و گیاهان پیدا میشه.

  • گوشت قرمز: گوشت گاو، جگر گاو
  • گوشت سفید
  • ماهی
  • برنج قهوه ای
  • غلات و نان غنی شده
  • مغزها، دانه ها
  • حبوبات
  • موز

مکمل

نیاسین به عنوان مکمل به شکل نیکوتینیک اسید یا نیکوتین آمید موجوده. گاهی اوقات مقادیر مکمل ها بسیار فراتر از RDA هستش و عوارض جانبی ناخوشایندی از جمله گرگرفتگی و قرمزی ایجاد می کنه. مکمل های نیاسین هم به عنوان دارویی تجویز میشن که برای درمان کلسترول بالا استفاده میشه. این نوع به طور معمول در شکل آزاد شده از نیکوتینیک اسید وجود داره که اجازه میده جذب کندتر و تدریجی انجام بشه به طوری که باعث گرگرفتگی نشه. به دلیل نیاز به دوزهای بسیار بالای نیکوتینیک اسید، تا 2000 میلی گرم در روز، این مکمل فقط باید تحت نظارت پزشک استفاده بشه


منابع

۲.https://ods.od.nih.gov/factsheets/Niacin-HealthProfessional/

۳.https://www.federalregister.gov/documents/2016/04/18/2016-08887/abbvie-inc-et-al-withdrawal-of-approval-of-indications-related-to-the-coadministration-with-statins

۴.https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/Nejmoa1107579

۵.https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa1300955

۶.https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD009744.pub2/abstract

۷.https://jnnp.bmj.com/content/75/8/1093.short

۸.https://academic.oup.com/ajcn/article-abstract/106/4/1032/4652049

۹.https://journals.physiology.org/doi/abs/10.1152/ajpheart.00039.2019

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *