آمینو گیاهی (Vegan Amino)

آمینو گیاهی (Vegan Amino)
آنچه در این مقاله میخوانید

آمینو گیاهی چیست؟

سلام من پویا بیات هستم و در بحث مکمل‌های قرص آمینو امروز میخوایم درباره آمینو گیاهی صحبت کنیم

در بدنسازی و حتی زندگی روزمره تأمین آمینواسیدهای مورد نیاز برای افزایش قدرت، ریکاوری بهتر، رشد و نگهداری توده های عضلانی، لازم و ضروریست. از این رو کسانی که به سبک گیاهخواری زندگی می کنند در تآمین پروتئین و اسیدهای آمینه با مشکل روبرو هستند.

پیداکردن آمینو های گیاهی از منبع گیاهی بسیار دشوار است زیرا بسیاری از اسیدهای آمینه ها به سادگی در فرم گیاهی وجود ندارند. بنابراین، ارائه آمینواسیدهای ضروری گیاهی غیر اصلاح ژنتیکی در غالب مکمل یک راه حل برای برطرف کردن مشکلات گیاه‌خواران در تامین آمینواسیدهای مورد نیاز روزانه است.

مکمل آمینو گیاهی ترکیبی از آمینواسیدهای هیستیدین، ایوزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین می باشد.

آمینو گیاهی به ۲ شکل است؛ کپسول و پودر.


آمینو گیاهی برای چه افرادی مناسب است؟

آمینواسید موجود در اغلب مکمل‌های ورزشی از منابع گوناگونی از جمله شیر و گوشت تهیه می‌شود اما نوعی از مکمل‌های آمینواسید نیز وجود دارد که از منابع گیاهی تهیه می‌شود.

آمینو گیاهی حاوی مقادیر زیادی آمینو اسید ضروری و غیر ضروری از منابع گیاهی است. مکمل آمینو گیاهی مناسب گیاه خوارن و افرادی است که تمایل به مصرف نوع گیاهی به جای دیگر انواع آن دارند.


نحوه مصرف

درکل بستگی به هدف، شرایط فرد دارد و مقدار دز مورد استفاده متغیر است.

برای ورزشکارانی که در روز نمی توانند مقدار پروتئین مورد نیاز خود را از إذا دریافت کنند، دو تا سه کپسول همراه هر وعده غذایی. همچنین قبل و بعد از تمرین با یک لیوان آب مصرف شود(نهایتا ۹ قرص در روز)

در صورت استفاده از این مکمل،مقدار آب مصرفی روزانه خود را افزایش دهید.
بیش از میزان دوز پیشنهادی روی محصول مصرف نکنید.
افرادی که تحت درمان قرار دارند، بیماری خاص دارند یا خانم های باردار بدون اجازه پزشک مصرف نکنند.
در صورت مشاهده هرگونه علائم حساسیت به پزشک مراجعه کنید.

هشدارهای روی جلد را قبل از مصرف مطالعه کنید.
بهتر است قبل از مصرف با مربی، پزشک و یا کارشناس تغذیه مشورت کنید.

نحوه مصرف

 


بهترین زمان مصرف آمینو گیاهی

عضله سازی ۳۰ دقیقه پس از تمرینات ورزشی در اوج است و بنابراین این زمان، وقت خوبی برای مصرف آمینو گیاهی به نظر می‌رسد. این موضوع به این معنا نیست که آمینو گیاهی را در مواقع دیگر نباید استفاده کنید اما اگر در پی کسب بهترین نتیجه هستید، پس از تمرین بهترین زمان است.


قیمت آمینو گیاهی چقدر است؟

قیمت آمینو گیاهی به نوع، برند، ترکیبات و کیفیت آن بستگی دارد بنابراین شما این مکمل را با قیمت‌های مختلف در بازار می‌بینید. هرگز به سمت مکمل‌های ارزان قیمتی که تایدییه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را ندارند، نروید زیرا قطعا کیفیت پایینی دارند و ممکن است شما را دچار عوارض جانبی جبران ناپذیری نمایند. بالا بودن قیمت همیشه دلیل بر کیفیت بالای آن نیست اما تا حدودی می‌تواند به شما اطمینان دهد که محصول خوبی را انتخاب کرده‌اید.


آمینو گیاهی با سایر آمینوها چه تفاوتی دارد؟

از آنجایی که همه ی این محصولات به افزایش قدرت، رشد و نگهداری توده های عضلانی کمک می‌کنند، ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد به وجود آید چه تفاوتی با هم دارند؟

عمده‌ترین تفاوت این مکمل این است که آمینو گیاهی از منابع گیاهی تهیه شده اما آمینو بیف و آمینو وی از منابع گوشت گاو و منابع لبنی.

آمینو گیاهی عضلات را تقویت می‌کنند و به ریکاوری بهتر کمک می‌کنند، می‌توانند سلامت ما را نیز بهبود بخشیده، طیف وسیعی از مواد مغذی مفید را ارائه دهند و برای محیط زیست بسیار بهتر هستند. به بیان ساده، آمینو گیاهی به اندازه آمینو وی و آمینو بیف موثر است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ که تأثیر آمینو وی و نخود را بر ترکیب بدن و عملکرد ورزشی مورد بررسی قرار داد، نشان داد که هر کدام از آمینو‌هایی که ورزشکاران انتخاب می‌کنند، تفاوت کمی در ترکیب بدن، افزایش عضله، عملکرد یا قدرت آنها وجود دارد.

آیا می توانیم بدون ورزش کردن از آمینو گیاهی استفاده کنیم؟
به طور کلی مکمل های بدنسازی به این منظور ساخته شده‌اند که در کنار ورزش از آنها استفاده شود. اما می توانید برای حصول اطمینان از تامین پروتئین کافی در طول روز با مشورت پزشک متخصص از مکمل‌های پروتئینی و یا آمینواسیدی مانند آمینو گیاهی بین وعده‌های غذایی استفاده کنید تا علاوه بر جلوگیری از تخریب بافت‌های عضلانی به سنتز آنها نیز کمک کنید.


مزایای آمینو گیاهی

گیاه‌خوارها در تأمین پروتئین رژیم غذایی با سختی مواجه هستند و مشخصات اسید آمینه ها می تواند بسیار متفاوت باشد.

در پروتئین های گیاهی، از آمینو اسید های آنابولیک مانند لوسین (50٪ مواد تولید کننده BCAA ) کمتر استفاده می شود و همچنین در گیاه خواران تقریبا غیرممکن است که بتوان منابع گیاهی هیدروکسی پرولین را پیدا کرد و خورد. کمبود متیونین، لیزین و هیستیدین در گیاه خوارانی که فعالیت ورزشی حرفه ای انجام می دهد نیز، مشهود است.

آمینو گیاهی دارای خواص آنابولیک است بنابراین می‌تواند با تأمین مقادیر بالای پروتئین، حجم و توده عضلانی شمارا حفظ و تقویت کند.در صورت داشتن فعالیت بدنی زیاد برای تأمین پروتئین کافی می‌توانید از مکمل‌های پروتئینی باکیفیت مانند آمینو گیاهی کمک بگیرید. آمینو گیاهی با دارا بودن طیف کاملی از آمینواسیدهای ضروری و غیرضروری می‌تواند به عضله سازی، ریکاوری و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند تا بتوانید عملکرد بهتر و مؤثرتری داشته باشید.

  • مخلوطی از آمینواسیدهای ضروری و غیر ضروری مورد نیاز روزانه
  • کمک به حفظ و افزایش حجم عضلانی بدن

عوارض آمینو گیاهی

برای اینکه از کیفیت محصول خود مطمئن باشید و مکمل‌های تقلبی و قاچاق را به جای مکمل اصل به شما نفروشند، توصیه می‌شود که حتما از داروخانه‌ها و مراکز معتبر اقدام به خرید آمینو وی نمایید. آمینو گیاهی های تقلبی ممکن است عوارضی همچون مشکلات کبد، کلیه و مشکلات گوارشی را برای شما به وجود آورند. همچنین به مقدار مصرف خود نیز دقت کنید و هرگز بدون مشورت پزشک و مربی خود میزان مصرف خود را تغییر ندهید. در صورت مصرف ناصحیح از این مکمل ممکن است با عوارض زیر مواجه شوید:

  • مشکلات کلیه
  • بیماری‌‌های کبد
  • گرفتگی عضلانی
  • اختلال در تنفس
  • حالت تهوع و اسهال

تداخل دارویی

به دلیل اینکه آمینو گیاهی حاوی مقدار زیادی BCAA می باشد، داروهای مورد استفاده برای کاهش قند خون می تواند با BCAA واکنش دهد و باعث کاهش قند خون شود، BCAA خود باعث کاهش سطح گلوکز خون می شود پس، هنگامی که با داروهای دیابت ترکیب شود تأثیر آن دو چندان خواهد شد.

از مصرف آمینو گیاهی با داروهایی مثل دیازوکساید، کورتیکواستروئیدها و هورمون های تیروئیدی باید اجتناب کرد.

بهتر است زنان باردار و شیرده و همچنین افراد زیر ۱۸ سال با نظارت پزشک از این مکمل استفاده کنند. همچنین در صورت مصرف هر نوع داروی خاص یا مکمل دیگر، حتما پزشک را در جریان قرار دهید تا جهت جلوگیری از تداخل دارویی، زمان مصرف هر یک از آنها را به طور دقیق برای شما تعیین نماید.

 

 

اگر این مقاله رو دوست داشتید پیشنهاد میکنم آمینو بیف رو هم مطالعه کنید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *