مسترون (Masterolone) + دوز مصرفی

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
مسترون
آنچه در این مقاله میخوانید

اطلاعات تکمیلی مسترون (Masterolone)

مسترون استرویدی هست که در سال ۱۹۷۰ توسط شرکت سینتکس تولید شد ، البته زودتر از این ها تولید شده بود اما تا ۱۹۷۰ به هر دلیلی عرضه جهانی نشده بود.

مسترون حدود ۲ دهه در بحث درمان سرطان سینه غیر قابل جراحی موفق عمل کرد و همچنین در دوره های کات بدنسازان پیدا میشه.

دروستانولون پروپیونات یا همون مسترون یک مشتق از DHT هست در واقع مسترون همون هورمون DHT هست با این تفاوت که در جایگاه کربن شماره 2 یک گروه متیل به اون اضافه شده ، این کار باعث میشه که دارو در برابر آنزیم 3 هیدروکسی استروید دی هیدروژناز مقاوم باشه و از بین نره، این آنزیم در عضله اسکلتی وجود داره، البته باید گفت که این کار خاصیت آنابولیکی این استروید رو هم بسیار بالا میبره. همین تغییر ساده در هورمون دی هیدروتستوسترون مسترون رو ایجاد میکنه که یک استر پروپیونات هم بهش وصل میشه تا زمان رهایشش رو کنترل کنه.


مسترون یک آنتی استروژن

از لحاظ کاربردی مسترون تنها استرویدی هست که خاصیت آنتی استروژنی بسیار زیادی داره ، نه تنها این دارو خواص استروژنی نداره بلکه تو بدن به عنوان یک آنتی استروژن عمل میکنه. در واقع یکی از پروتوکل های دارویی برای درمان سرطان سینه غیر قابل عمل ترکیب مسترون و تاموکسیفن در زنان یائسه بود که از شیمی درمانی هم بهتر عمل میکرد. همین موضوع میتونه برای بدنساز ها حائز اهمیت باشه چرا که اگر در دوره درستی ازش استفاده بشه این دارو میتونه با خواص ضد استروژنی که داره به بدن ظاهر سفت و خشکی بده.

مسترون به صورت کلی از اعداد انابولیکی آندروژنیکی پایینی برخوردار هست اما این یکم غلط اندازه چرا که خود DHTکه پایه اصلی مسترون هست 5 برابر از تستوسترون آندروژنیک هست و میل چسبندی بسیار زیادی با گیرنده آندروژنی داره و میتونه اثراتش رو از این طریق بزاره.

مسترون هیچ وقت به عنوان یک عضله ساز قوی مطرح نبوده و در هیچ یک از بیماری هایی که عضله از دست میدادن به عنوان دارو عضله ساز استفاده نشده، همیشه این دارو به عنوان داروی کات استفاده میشده.

بدون شک از مسترون باید در دوره کات استفاده کرد، اما برای اینکه بشه تاثیرات این دارو رو روی بدن دید فرد باید بسیار درصد چربی پایینی داشته باشه. بخاطر همینم هست که دیده میشه مسترون در آخر دوره کات و امادگی مسابقه استفاده میشه که اون یک مقدار چربی باقی مونده رو هم از بین ببره.

از لحاظ قدرت هم مسترون میتونه تا حدودی در دورانی که رژیم سخت فرد قدرت اون رو کم میکنه کمک کنه تا فرد بتونه تمریناتش رو به نحو احسنت انجام بده.

عوارض مسترون هم مثل بقیه استروئید های خانواده DHt هست که بسیارش بستگی به حساسیت فرد داره، همچنین عوارض قلبی عروقی که وجه مشترک همه استروید ها هستن رو هم به همراه داره.

مسترون میتونه به طور معنی داری تستوسترون طبیعی بدن رو سرکوب کنه و مصرف تستوسترون همراه مسترون یکی از الزاماته و حتما بعد از اتمام دوره باید PCT انجام بشه.


سمیت کبدی

از لحاظ عوارض کبدی هم مسترون هیچ سمیت برای کبد نداره.


دوز مصرفی

مقدار دوز مصرفی این دارو معمولا بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم در هفته هست که معمولا در ۶ تا ۸ هفته آخر دوره استرویدی استفاده میشه.

دوز مورد استفاده در درمان سرطان سینه هفته ای ۳۰۰ میلی گرم به صورت یک روز درمیون بود که این دوز باعث ایجاد صفات ثانویه در زنان میشد اما خوب بلاخره بهتر از سرطان بود.

در خانوم ها دوز بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در هفته میتونه بیشترین مقداری باشه که بهش احتیاج دارن و معمولا بیشتر از این عوارضش رو بیشتر نشون میده.

دوز موثر مردان : ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم در هفته

دوز موثر زنان : ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در هفته

نیمه عمر دارو: ۲ تا ۳ روز

زمان ردیابی دارو در خون : ۳ هفته

 

گرداوری مهدی طیبی


Marin P, Oden B, and Bjorntorp P. Assimilation and mobilization of triglycerides in subcutaneous abdominal and femoral adipose tissue in vivo in men: effects of androgens. J Clin Endocrinol Metab 80: 239-243, 1995
Rebuffe-Scrive M, Marin P, and Bjorntpor P. Effect of testosterone on abdominal adipose tissue in men. Int J Obes 15: 791-795, 1991.
Xu XF, De Pergola G, and Bjorntorp P.Testosterone increases lipolysis and the number of beta-adrenoceptors in male rat adipocytes. Endocrinology 128: 379-382, 1991.
Eur J Cancer Clin Oncol. 1983 Sep;19(9):1231-7.
Cancer Res. 1982 Nov;42(11):4408-12.
Gan No Rinsho. 1986 Apr;32(4):345-8. Japanese.
Khirurgiia (Sofiia). 1987;40(6):80-6. Bulgarian.
Sem Hop. 1982 Sep 23;58(34):1919-23.
J Clin Endocrinol Metab. 1965 Apr;25:476-9

اگر این مطلب براتون مفید بوده، پیشنهاد میکنم مطلب سوماتروپین را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *