لتروزول (Letrozole) + مضایا و معایب

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
لتروزول
آنچه در این مقاله میخوانید

اطلاعات تکمیلی لتروزول

لتروزول یکی از دارو های ضد استروژن از دست خانواده آنتی آروماتاز ها هست، در واقع میشه گفت لتروزول قویترین و موثر ترین آنتی اروماتاز از این دسته دارو ها هستش. در ابتدا این دارو برای مبارزه با سرطان سینه در خانوم های یائسه درست شد. این دارو در بدنسازی هم بسیار محبوب هست و برای مبارزه با عوارض استروژنی دارو ها مثل ژنیکوماستی مورد استفاده قرار میگیره، حتی مواردی بوده و هستند که این دارو علائم ژنیکوماستی رو کاملا از بین برده.

لتروزول کار اصلیش مهار آنزیم آروماتاز هست، این آنزیم مسئول تولید استروژن در بدن هست، این کار باعث کاهش استروژن خوب میشه که در سرطان سینه که وابسته به استروژن هست خیلی کاربرد داره، همچنین در دوره های استرویدی میتونه مورد استفاده باشه چرا که دارو های استرویدی سوبسترای تولید استروژن رو بیشتر میکنن و در نتیجه عوارض استروژنی زیادی خواهیم داشت.

لتروزول به خاطر همین خاصیت کاهش استروژنش میتونه LH و FSH رو افزایش بده و در مواردی در درمان کمبود تستوسترون استفاده میشه، البته این متود معمولا طرفدارهای کمی داره.

سالها داروی مورد استفاده برای مبارزه با سرطان سینه تاموکسیفن بود که این دارو به گیرنده به صورت فعال بایند میشه و نمیزاره استروژن تاثیر خودش رو روی بافت بزاره، اما از وقتی که لتروزول اومد معمولا این دوتا دارو در کنار هم استفاده میشن که تاثیرات خیلی بهتری داره.

در مورد بدنسازی خیلی از دارو های استروئیدی میتونن استروژن رو بالا ببرن و علت اون تعامل اونا با آنزیم آروماتاز هست، دوره هایی که تستوسترون درشون باشه بیشترین تعامل رو با این آنزیم دارن و البته باید گفت که این دوره ها دوره های درستی هستند و نه اونایی که تستوسترون درشون وجود نداره ، اما خوب با توجه به بعضی شرایط ممکنه در دوره استرویدی یا مقطعی از دوره تستوسترون حذف بشه که این بحث جاش اینجا نیست.


عوارض این دارو

عوارض استروژن بالا میتونه فشار خون بالا، احتباس آب شدید، ژنیکو ماستی، آکنه شدید، کاهش میل جنسی و… میتونه باشه که با استفاده از آنتی اروماتاز در دوز های معقول میشه جلوی این عوارض رو گرفت.

آنتی آروماتاز های دیگه هم وجود دارند ولی تو اینجا صحبتی ازشون نمیکنم چونکه هم در داروخانه های ایران وجود ندارند و اگرم فردی بخواد اونارو تهیه کنه در بازار سیاه با قیمت های خیلی زیاد به فروش میرسه مثل آناسترازول.

یکی از عوارض لتروزول تاثیر منفی اون روی کلسترول خون هست که میتونه HDL رو کم کنه و وقتی با استروید ها همراه میشه این اتفاق قویتر رخ میده، دوز های بالای لتروزول میتونن باعث کاهش بیش از حد سطح استروژن بشن که اون هم عوارض خودش رو داره، اینو بدونید استروژن نه زیادش خوبه نه کمش، باید اندازه باشه و نرمال. معمولا عوارضی که لتروزول ایجاد میکنه بخاطر اثری هست که میزاره و کم شدن استروژن دلیل این عوارض هست.

به عنوان مثال یکی از عوارض شایع کم شدن چگالی استخوان و درد مفاصل هست و یا خستگی و ضعف عمومی بدن که اگر در دوز های درست استفاده بشه معمولا شاهد اینها نخواهیم بود.

لتروزول

عوارض کم شدن استروژن افت میل جنسی، افت مود ، افسردگی ، آکنه ، درد مفاصل و … میتونه باشه. این دارو میتونه جزو دارو های دوران PCT یا به اصطلاح پاکسازی باشه چرا که میتونه فعالیت هیپوفیز رو در ترشح LHافزایش بده، اما معمولا کافی نیست و سرم ها هم باید استفاده بشن، درسته که این دارو میتونه تستوسترون طبیعی رو افزایش بده اما معمولا استفاده از این دارو در دوران PCT پیشنهاد نمیشه چون استروژن کمی به صورت بالقوه در این دوران وجود داره و میتونه شرایط رو بدتر کنه.


دوز مصرفی

دوز مصرفی این دارو در درمان سرطان روزانه 2.5 میلی گرمه، که خیلی دوز زیادی هست و این دوز تا زمانی مصرف میشه که غده سرطان از بین بره و در دوران ریمیشن معمولا با داروی تاموکسیفن جلوی برگشتش رو میگیرن.

بعضا در دوره های استرویدی افراد دیده شده که فرد همین دوز ۲.۵ رو استفاده میکنه و یا یک روز در میون این دوز رو مصرف میکنه که فوق العاده دوز بالایی هست. برای دوره های استروییدی معمول دوز های ۰.۵ تا ۱ میلی گرم در هفته کفایت میکنه و برای افرادی که میخوان ژنیکوماستی رو به صورت دارویی برگردونن به حالت عادی در حد یک تا دو هفته اون دوز بالا یعنی ۲.۵ میلی گرم قابل استفاده است.

 

گرداوری مهدی طیبی


منابع :

Aromatase inhibitors in men: effects and therapeutic options
Effect of letrozole on spermogram parameters and hormonal profile in infertile men: A clinical trial study

اگر این مطلب براتون مفید بوده، پیشنهاد میکنم مطلب لووتیروکسین را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *