اچ ام بی HMB
آنچه در این مقاله میخوانید

اچ ام بی HMB چیست

سلام من پویا بیات هستم و در بحث مکمل‌های پرمصرف و معروف امروز میخوایم درباره HMB صحبت کنیم.

هیدروکسی متیل بوتیرات (HMB) یک ماده شیمیایی است که هنگام تجزیه لوسین در بدن تولید می شود.لوسین یک اسید آمینه،یکی از بلوک های سازنده پروتئین است.HMB بیشتر برای عضله سازی یا جلوگیری از از دست دادن عضله استفاده می شود.

در مقایسه با لوسین، hmb اثر ضد کاتابولیکی بیشتری دارد ولی از نقطه نظر آنابولیکی و عضله سازی در مقابل لوسین بسیار ضعیف عمل میکند.(1)
اینطور به نظر میاد که طبق تحقیقات مصرف hmb میتونه توی موقعیت های که تحلیل عضله سرعت میگیره موثر باشه و این تحلیل رو کاهش بده( مثل ایدز و استراحت مطلق)، از لحاظ تئوری این ماده میتونه برای ورزشکاران با رژیم های سخت هم مفید باشه ولی تحقیقات زیادی در مورد این مسئله انجام نشده( و با توجه به تجربه ی تحقیقات در مورد گلوتامین احتمالا به صورت عملی نتیجه رضایت بخشی نداره)(1)


تاثیر اچ ام بی HMB

در تحقیقی که در سال 2017 انجام شد(2) به مدت 12 هفته به گروهی از ورزشکاران hmb داده شد و بعد از پایان این دوره دیده شد که وزن بدون چربی،توان بی هوازی و ظرفیت هوازی این ورزشکارا افزایش پیدا کرد.
این تحقیق نشان داد که مکمل hmb از نظر کارکرد در مقایسه با گروهی که هیچ مکملی مصرف نکرده بودن برتری داره ولی از لحاظ اینکه این مکمل در مقایسه با مکمل مادر خیلی ارزانتر اون یعنی لوسین چه برتری داره هیچ بحثی نکرده بود.
تا به حال هیچ تحقیقی که در اون این دو مکمل لوسین و hmb با هم و به صورت هم زمان مقایسه شده باشه، انجام نشده. ولی طبق تحقیقات منفصلی که روی هر کدام از این دو انجام شده، لوسین هرکدام از معیارها ی ذکر شده در بالا رو بیشتر افزایش داده. (4)
طبق نظر انجمن متخصصین تغذیه ورزشی استرالیا، مصرف مکمل hmb در افراد تازه کار هیچ تاثیری نداره و در ورزشکاران حرفه ای تاثیر ناچیزی داره، این انجمن توصیه کرده به جای اینکه ورزشکاران دنبال مکملهای مختلف برای کاهش درصد چربی یا کاتابولیزه شدن عضله برن، روی تغذیه بعد از تمرینشون تمرکز کنن 😂(3)


اچ ام بی

مزایای مصرف HMB

مطالعات نشان داده اند که مصرف HMB ممکن است با فواید بی شماری به خصوص در زمینه ترکیب بدن همراه باشد. اینها شامل افزایش رشد عضلانی و کاهش تجزیه عضلات است.در اینجا برخی از مزایای مصرف HMB آورده شده است.

  • کمک به رشد عضلات
  • کاهش تجزیه عضلات
  • کمک به سازگاری بدن با ورزش
  • افزایش سرعت ریکاوری

 

اگر این مقاله رو دوست داشتید پیشنهاد میکنم الکارنتین رو هم مطالعه کنید.


منابع

1)https://examine.com/supplements/hmb/
2)The Effect of a 12-Week Beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) Supplementation on Highly-Trained Combat Sports Athletes: A Randomised, Double-Blind, Placebo-Controlled Crossover Study
Krzysztof Durkalec-Michalski, Jan Jeszka, and Tomasz Podgórski،2017
3)https://www.sportsdietitians.com.au/factsheets/supplements/hmb/
۴)
Leucine supplementation and intensive training،Mero A. Sports Med. 1999.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *