اچ ام بی (HMB)

اچ ام بی HMB
آنچه در این مقاله میخوانید

سلام من پویا بیات هستم و در بحث مکمل‌های پرمصرف و معروف امروز می‌خوایم درباره اچ ام بی (HMB) صحبت کنیم.

اچ ام بی (HMB) چیست؟

هیدروکسی متیل بوتیرات (HMB) یا اچ ام بی یک ماده شیمیایی است که هنگام تجزیه لوسین در بدن تولید می‌شود. لوسین یک اسیدآمینه، یکی از بلوک‌های سازنده پروتئین است. اچ ام بی (HMB) بیشتر برای عضله سازی یا جلوگیری از دست دادن عضله استفاده می‌شود. در مقایسه با لوسین، اچ ام بی (HMB) اثر ضد کاتابولیکی بیشتری دارد ولی از نقطه نظر آنابولیکی و عضله سازی در مقابل لوسین بسیار ضعیف عمل می‌کند. (1)

این‌طور به نظر میاد که طبق تحقیقات مصرف اچ ام بی (HMB) می‌تونه در موقعیت‌های که تحلیل عضله سرعت می‌گیره مؤثر باشه و این تحلیل رو کاهش بده (مثل ایدز و استراحت مطلق)، از لحاظ تئوری این ماده می‌تونه برای ورزشکاران با رژیم‌های سخت هم مفید باشه ولی تحقیقات زیادی در مورد این مسئله انجام نشده (و با توجه به تجربه‌ی تحقیقات در مورد گلوتامین احتمالاً به‌صورت عملی نتیجه رضایت بخشی نداره)(1)

اچ ام بی

تأثیر اچ ام بی (HMB)

در تحقیقی که در سال 2017 انجام شد (2) به مدت 12 هفته به گروهی از ورزشکاران اچ ام بی (HMB) داده شد و بعد از پایان این دوره دیده شد که وزن بدون چربی، توان بی‌هوازی و ظرفیت هوازی این ورزشکارا افزایش پیدا کرد. این تحقیق نشان داد که مکمل اچ ام بی (HMB) از نظر کارکرد در مقایسه با گروهی که هیچ مکملی مصرف نکرده بودن برتری داره ولی از لحاظ اینکه این مکمل در مقایسه با مکمل مادر خیلی ارزان‌تر اون یعنی لوسین چه برتری داره هیچ بحثی نکرده بود.

تا به حال هیچ تحقیقی که در اون این دو مکمل لوسین و اچ ام بی (HMB) با هم و به‌صورت هم‌زمان مقایسه شده باشه، انجام نشده. ولی طبق تحقیقات منفصلی که روی هرکدام از این دو انجام شده، لوسین هرکدام از معیارهای ذکر شده در بالا رو بیشتر افزایش داده. (4)

طبق نظر انجمن متخصصین تغذیه ورزشی استرالیا، مصرف مکمل اچ ام بی (HMB) در افراد تازه‌کار هیچ تأثیری نداره و در ورزشکاران حرفه‌ای تأثیر ناچیزی داره، این انجمن توصیه کرده به‌جای اینکه ورزشکاران دنبال مکمل‌های مختلف برای کاهش درصد چربی یا کاتابولیزه شدن عضله برن، روی تغذیه بعد از تمرینشون تمرکز کنن. (3)

مزایای مصرف اچ ام بی (HMB)

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف اچ ام بی (HMB) ممکن است با فواید بی‌شماری به‌خصوص درزمینهٔ ترکیب بدن همراه باشد. این‌ها شامل افزایش رشد عضلانی و کاهش تجزیه عضلات است. در اینجا برخی از مزایای مصرف اچ ام بی (HMB) آورده شده است.

  • کمک به رشد عضلات
  • کاهش تجزیه عضلات
  • کمک به سازگاری بدن با ورزش
  • افزایش سرعت ریکاوری

منابع

1)https://examine.com/supplements/hmb/
2)The Effect of a 12-Week Beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB) Supplementation on Highly-Trained Combat Sports Athletes: A Randomised, Double-Blind, Placebo-Controlled Crossover Study
Krzysztof Durkalec-Michalski, Jan Jeszka, and Tomasz Podgórski،2017
3)https://www.sportsdietitians.com.au/factsheets/supplements/hmb/
۴)
Leucine supplementation and intensive training،Mero A. Sports Med. 1999.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *