کلروفیل Chlorophyll چیه و چه مزایایی داره؟ ۰ تا ۱۰۰ نکات کلروفیل

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
کلروفیل
آنچه در این مقاله میخوانید

بعضی از مطالعات نشون میدن که کلروفیل می‌تونه به بهبود پوست، محافظت از سرطان و کاهش وزن و موارد دیگه کمک کنه. منابع طبیعی کلروفیل شامل سبزه گندم و جعفری هستش. قبل از مصرف مکمل های Chlorophyll با پزشک مشورت کنید. ما در تیم بدن خوبا، بهتون کمک میکنیم که با توجه به اهداف و وضعیت بدنیتون، بهترین انتخاب رو برای انتخاب و چیدمان مکمل ها داشته باشید.

کلروفیل چیه؟

کلروفیل نقش مهمی در سبز و سالم بودن گیاهان داره. همچنین ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و خواص درمانی داره که می‌تونن برای بدن شما مفید باشن. شما می تونید Chlorophyll رو از گیاهان یا مکمل ها دریافت کنید، البته مصرف مکمل ها ممکنه موثرتر باشه، چون که ممکنه به اندازه کافی در فرآیند هضم سالم نمونخ تا جذب بشه.

مکمل های کلروفیل در واقع کلروفیلین هستن که به جای منیزیم حاوی مس هستن. موقعی که مقادیر کلروفیلین مصرف میشه، مس رو میشه در پلاسما پیدا کرد که به این معنیه که جذب اتفاق افتاده. خوشبختانه، کلروفیلین خواصی مشابه کلروفیل دارخ. وقتی که بخواید مکمل های Chlorophyll رو بخرید، ممکنه متوجه این مزایای ذکر شده از طرف مارکتینگ بشید:

  • انرژی دادن به بدن
  • پیشگیری از سرطان
  • سم زدایی خون شما
  • تمیز کردن روده های شما
  • تحریک سیستم ایمنی بدن
  • خلاص شدن از شر بوی بد
  • از بین بردن عفونت های قارچی در بدن

با این حال، نتایج تحقیقات در مورد اینکه آیا کلروفیل واقعاً می تونه سلامت شما رو از این راه ها تقویت کنه، متفاوته. برای ارزیابی مزایای سلامتی بالقوه Chlorophyll به مطالعات بزرگتر و دقیق تری نیازه.

کلروفیل چیه؟

فواید کلروفیل چیه؟

محققان در حال بررسی این موضوع هستن که Chlorophyll چطوری میتونه برای سلامتی و تندرستی مفید باشه. بیایید یک مقدار از چیزی که تا الان می دونیم رو بررسی کنیم.

التیام پوست

کلروفیلین اثرات احتمالی برای کاهش التهاب و رشد باکتری در زخم های پوستی نشون داده. یک تحقیق مروری بر تحقیقات مراقبت از زخم در سال 2008 شامل چندین مطالعه بر روی پمادهای حاوی پاپائین-اوره-کلروفیلین بود. با این که هر کدوم از این مطالعات، تایید کردن که این پماد نسبت به سایر درمان‌ها مؤثرتره، اما محققان تاکید میکنن که برای تأیید این یافته‌ها به مطالعات کنترل‌شده‌تر و بزرگ‌تری نیازه.(۱)

علاوه بر این، نتایج دو مطالعه پایلوت نشون میدن که Chlorophyllممکنه برای سایر بیماری های پوستی هم موثر باشه: یک مطالعه پایلوت در سال 2015 (۲) روی 10 فرد مبتلا به آکنه و منافذ باز با استفاده از ژل موضعی Chlorophyll به مدت 3 هفته شاهد بهبود پوست بود. یک مطالعه پایلوت دیگه در سال 2015، (۳)، بازم شامل 10 نفر، نشون داد که استفاده از کلروفیلین موضعی به مدت 8 هفته باعث بهبود پوست آسیب دیده از خورشید میشه.

خون ساز

برخی افراد معتقدن که کلروفیل مایع می تونه با بهبود کیفیت گلبول های قرمز ،باعث خون سازی بشه. یک مطالعه پایلوت در سال 2004 نشون داد که سبزه گندم، که حاوی حدود 70 درصد Chlorophyll هستش، تعداد تزریق خون مورد نیاز در افراد مبتلا به تالاسمی(یک اختلال خونی) رو کاهش میده.(۴)

با این حال، توجه به این نکته مهم است که محققان این مطالعه به این نتیجه نرسیدن که Chlorophyll دلیل کاهش نیاز به تزریق خونه و حتی ذکر کردن که فواید اون احتمالاً ناشی از خود سبزه گندم به جای کلروفیل هستش. مشخص نیست که سبزه گندم چطوری روی گلبول های قرمز خون تأثیر میذاره. اما اعتقاد بر اینه که Chlorophyll در طی تولید عصاره سبزه گندم از بین میره.

سم زدایی و سرطان

محققان به بررسی تأثیر کلروفیل و کلروفیلین بر سرطان پرداختن. یک مطالعه حیوانی روی ماهی قزل آلا نشون داد که بسته به دوز، کلروفیل بروز تومورهای کبدی رد 29 تا 63 درصد و تومورهای معده رو 24 تا 45 درصد کاهش میده.(۵) مطالعه‌ای در سال 2018 اثر کلروفیل رو بر رشد سلول‌های سرطانی پانکراس ارزیابی کرد.(۶) محققان دریافتن که مصرف روزانه Chlorophyll خوراکی به طور قابل توجهی اندازه تومور رو در موش هایی که با سلول های سرطانی پانکراس انسانی پیوند شده بودن، کاهش میده.

با اینکه نتایج مطالعات حیوانی امیدوارکننده ست، اخیراً آزمایش‌هایی روی انسان انجام شده. یک مطالعه کوچک روی چهار داوطلب نشون داد که Chlorophyll ممکنه مصرف آفلاتوکسین رو محدود کنه، ترکیبی که باعث سرطان میشه.(۷) این مطابق با نتایج مطالعه قدیمی از چین هستش که توی اون مصرف کلروفیلین در هر وعده غذایی منجر به کاهش 55 درصدی نشانگرهای زیستی آفلاتوکسین در مقایسه با دارونما شد.(۸) بر این اساس، طبق گزارش International Business Times، یک کارآزمایی بالینی در چین به بررسی اثرات Chlorophyll بر سرطان کبد طی 20 سال می پردازه.(۹)

همچنین توی این پروژه در حال برنامه ریزی برای بررسی این موضوع هستن که چطوری یک رژیم غذایی غنی از Chlorophyll می‌تونه بر خطر سرطان روده بزرگ تأثیر بذاره. چنین رژیمی شامل افزایش مصرف سبزیجات برگدار مثل اسفناج و جعفری هستش.
با این حال، یک مطالعه امکان‌سنجی در سال 2019 نشون داد که پایبندی به چنین رژیم های غذایی کمتر از حد انتظاره و شرکت‌کنندگان تنها 73.2 درصد از مواقع دستورالعمل‌ها رو رعایت می‌کنن.(۱۰)

کاهش وزن

یکی از محبوب ترین ادعاهای مرتبط با کلروفیل مایع، حمایت از کاهش وزن هستش. با این حال، تحقیقات در مورد این موضوع در حال حاضر خیلی محدودن. مطالعه‌ای در سال 2014 که شامل 38 شرکت‌کننده زن بود، نشون داد کسانی که مکمل غشای گیاه سبز، که شامل کلروفیل بود، یک بار در روز مصرف می‌کردن، نسبت به گروهی که مکمل رو مصرف نمی‌کردن، کاهش وزن بیشتری داشتن.(۱۱) محققان همچنین اعلام کردن که این مکمل باعث کاهش سطح کلسترول مضر هم میشه. مکانیسم پشت این یافته ها، و اینکه آیا Chlorophyll رو هم شامل میشه، در حال حاضر ناشناخته ست.

یک دئودورانت طبیعی

کلروفیلین از دهه 1940 برای خنثی کردن بوهای خاص استفاده شده، برای همین مطالعات قدیمی هستن و نتایج متفاوتی رو هم نشون میدن.
جدیدترین مطالعه (۱۲) روی افراد مبتلا به تری متیل آمینوری (وضعیتی که باعث بوی ماهی مانند میشه) نشون داد که کلروفیلین به میزان قابل توجهی میزان تری متیل آمین ها رو کاهش میده.
در مورد ادعاهایی در مورد کاهش بوی بد دهان توسط کلروفیلین ، شواهد کمی برای حمایت ازشون وجود داره.

فواید کلروفیل چیه؟

خطرات استفاده کردنش چیه؟

کلروفیل و کلروفیلین طبیعی، سمی شناخته نمیشن. اما بعضی از عوارض جانبی احتمالی در صورت مصرفشون وجود داره، از جمله:

  • اسهال
  • مشکلات گوارشی
  • خارش یا سوزش، در صورت استفاده موضعی
  • مدفوع سبز، زرد یا سیاه که ممکنه با خونریزی گوارشی اشتباه گرفته بشه

محققان اثرات مصرف Chlorophyll رو در زنان باردار یا شیرده مطالعه نکردن.
قبل از مصرف با پزشکتون مشورت کنید. همچنین ممکنه Chlorophyll با داروهایی که مصرف می کنید تداخل منفی داشته باشه.

نحوه مصرف مکمل های کلروفیل

به عنوان یک مکمل، کلروفیل در چند شکل مختلف وجود داره، از جمله:

  • قرص ها
  • پمادها
  • اسپری ها
  • مایع

طبق دانشگاه ایالتی اورگان، میانگین دوز مکمل های کلروفیلین بین 100 تا 300 میلی گرم در روز و در سه دوز تقسیم شده ست.(۱۳) مکمل های کلروفیل توسط FDA تنظیم نشدن و دوزهای اونا متفاوته. با پزشکتون مشورت کنید تا تصمیم بگیرید که آیا به مصرف مکملی اون نیاز دارید و چه دوزی برای شما مناسبه.

برخی افراد کلروفیل را با افزودن فرم مایع اون به غذاها وارد رژیم غذاییشون می کنن. شما همچنین می تونید فرم پودری اونو به آب، آب میوه یا سس اضافه کنید. همیشه قبل از مصرف کلروفیل یا هر گیاه یا مکملی با پزشکتون صحبت کنید. چون می تونن عوارض جانبی ناخواسته ای رو ایجاد کنن، به خصوص اگه دارو مصرف می کنید یا بیماری خاصی دارید.

جمعبندی

کلروفیل رو میشه از طریق سبزیجات یا به عنوان مکمل مصرف کرد. ممکنه چندین فواید سلامتی مثل کاهش خطر سرطان و کمک به بهبود پوست داشته باشه. با این حال، تحقیقات در حال حاضر محدود هستن. مطالعات بیشتری برای توصیف این مزایای احتمالی نیازه.

می تونید با افزایش مصرف سبزیجاتی مانند اسفناج، جعفری، این ماده رو توی رژیم غذاییتون بگنجونید. مکمل های Chlorophyll رو هم میتونید از آنلاین شاپ ها و داروخانه ها تهیه کنید. همیشه قبل از شروع مصرف مکمل جدید، اول با پزشکتون صحبت کنید.

1.http://www.o-wm.com/content/enzymatic-debriding-agents-an-evaluation-medical-literature
2.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26091384
3.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25844615/
4.http://www.indianpediatrics.net/july2004/july-716-720.htm
5.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3486520/
6.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6051000/
7.http://cancerpreventionresearch.aacrjournals.org/content/2/12/1015.short
8.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC64728/
9.http://www.ibtimes.co.uk/chlorophyll-cancer-study-289065
10.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6835237/
11.https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195666314003493?via%3Dihub
12.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15043988
13.http://lpi.oregonstate.edu/mic/dietary-factors/phytochemicals/chlorophyll-chlorophyllin#supplements

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *