جلبک بلدر رک Bladderwrack

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
جلبک بلدر رک
آنچه در این مقاله میخوانید

جلبک بلدر رک Bladderwrack (Fucus vesiculosus) نوعی جلبک دریایی قهوه ایه که توی طب سنتی ازش استفاده میشه. این جلبک به عنوان Rockweed، Fucus قرمز، فوکوس دایر، سنگ راک، سیاه تانگ و فوکوس رنگرز هم شناخته میشه (1). جلبک بلدر رک در امتداد ساحلی اقیانوس اطلس اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام، دریاهای شمال و بالتیک و آب های مختلف در کانادا و ایالات متحده رشد می‌کنه. (1)

شیوه های دارویی سنتی از قرن ها برای درمان مجموعه ای از شرایط، مثل کمبود ید، چاقی، درد مفصلی، پوست پیری، مسائل گوارشی، عفونت دستگاه ادراری و اختلال عملکرد تیروئید، از جمله هایپوتیروئید، هیپوتیروئید، از جلبک بلدر رک استفاده کردن. این جلبک غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستش.

خیلی از افراد بر این باورن که پروفایل مواد مغذی چشمگیر بلدر رک می تونه مزایای سلامتی رو ارائه بده، هرچند منتقدان ادعا می کنن که این ادعاها مطابق تحقیقات نیستن (1). توی این مقاله در مورد جلبک بلدر رک ، مزایا،نحوه استفاده و عوارض اون، صحبت می‌کنیم.

Bladderwrack

ارزش غذایی جلبک بلدر رک

برای قرن‌ها، بسیاری از جوامع از جلبک دریایی به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی معمول خودشون استفاده می‌کردن، چون خواص مغذی قابل توجهی داره. جلبک بلدر رک Bladderwrack نوعی جلبک دریاییه که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل کلسیم، ید، منیزیم، پتاسیم، سدیم، روی، و ویتامین‌های A و C هستش (1، 2).

همچنین دارای مواد شیمیایی گیاهی بالاییه. این ترکیبات گیاهی تقویت‌کننده سلامت، که شامل فلوروتانین و فوکوگزانتین هستن، میتونن به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کنن(عدم تعادل بین سطوح رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن) ( 3،4). سرشار از فیبره که می تونه از سلامت روده حمایت کنه و همچنین سرشار از اسید آلژینیک و فوکوئیدان هستش که هر دو خواص ارتقاء دهنده سلامتی دارن( 1، 2، 5).

ادعاهای سلامتی در مورد جلبک بلدر رک

علیرغم خیلی از ادعاهای سلامتی که در مورد این جلبک میشه، شواهد محدودی از استفاده از جلبک بلدر برای کاهش وزن، آرتریت، درد مفاصل، باروری و عفونت‌های دستگاه ادراری حمایت می‌کنن. بیشتر تحقیقات مربوط به جلبک بلدر رک شامل اثرات اون روی سلامت تیروئید و پوست و همچنین خواص ضد التهابی اون هستش.

عملکرد تیروئید با مصرف جلبک بلدر رک

جلبک بلدر رک حاوی سطوح بالایی از ید هستش، که یک عنصر کمیابه که با تولید هورمون های تیروئید تری یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) از سلامت تیروئید حمایت می‌کنه. این هورمون‌ها به تنظیم متابولیسم شما کمک و از رشد مناسب و رشد عصبی حمایت می‌کنن (6، 7، 8).

تاثیر جلبک بلدر رک بر تیروئید

کمبود ید می تونه منجر به کاهش سطح T3 و T4 بشه و در نهایت ممکنه باعث عوارض سلامتی مثل گواتر و کم کاری تیروئید بشه – وضعیتی که با علائمی مثل افزایش وزن، خستگی، خشکی پوست و افزایش حساسیت به سرما مشخص میشه.(9،10)
با اینکه جلبک بلدر رک یک منبع غذایی خوب سرشار از ید هستش ،اما مصرف مکمل های جلبک بلدر رک یا خوردن مقادیر زیادی از اون ممکنه مقادیر بیش از حد ید رو تامین کنه (12).

اکثر افراد سالم می تونن با خیال راحت ید اضافی رو تحمل کنن. با این حال، مبتلایان به اختلالات تیروئید، مثل پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید، باید احتیاط کنن، چون می تونه منجر به بدتر شدن علائمشون بشه، به خصوص اگر کمبود ید علت اصلی این اختلالات نباشه ( 10، 11، 12). برای احتیاط، بهتره قبل از مصرف مکمل های جلبک بلدر رک با پزشکتون صحبت کنید.

اثرات جلبک بلدر رک بر ضد التهابی

جلبک بلدر رک سرشار از آنتی اکسیدان هایی مثل فلوروتانین ها، فوکوگزانتین، اسید آلژینیک، فوکویدان ها و ویتامین های A و C هستش. ( 4، 13، 14)

به طور خاص، فلوروتانین ها و فوکوگزانتین به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی بالا و توانایی در از بین بردن رادیکال های آزاد کاملا شناخته شدن. رادیکال‌های آزاد ترکیبات مضری هستن که می‌تونن به سلول‌ها آسیب برسونن و منجر به بیماری‌های مزمن و پیری زودرس بشن (15، 16 ، 17، 18).

برخی از مطالعات سلولی و روی موش نشون دادن که جلبک‌های قهوه‌ای مثل جلبک بلدر رک، خواص ضد التهابی امیدوارکننده ای دارن و ممکنه به کاهش رشد تومور، سطح قند خون و خطر بیماری‌های قلبی کمک کنن (19،20،21،22،23). علاوه بر این، یک مطالعه بزرگ روی 40707 مرد و 45406 زن نشون داد که با مصرف روزانه جلبک دریایی، که حاوی ترکیباتی مشابه ترکیبات موجود در جلبک بلدر رک بودن، 12 درصد خطر ابتلا به بیماری قلبی کاهش پیدا میکنه ( 24).

به جز این مطالعه و یک مطالعه دیگه که بهبودهای جزئی رو در کنترل قند خون نشون میده، آزمایشات انسانی کمی وجود داره. درسته که در تئوری، جلبک بلدر رک ممکن است مزایای ضد التهابی داشته باشد، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است (25).

سلامت پوست با Bladderwrack

جلبک بلدر رک به عنوان یک درمان موضعی برای مشکلات پوستی مثل سلولیت، پیری پوست و سوختگی استفاده میشه. تحقیقات اولیه نشون دادن که آنتی اکسیدان موجود در جلبک بلدر رک، یعنی فوکویدان، سنتز کلاژن رو در پوست تقویت می کنه، که ممکنه به بهبود ظاهر سلولیت، افزایش التیام پوست و تاخیر در پیری زودرس پوست کمک کنه.

سلامت پوست با جلبک بلدر رک

  • در مرحله اول یک مطالعه دو مرحله ای، استفاده از عصاره جلبک بلدر رک بر روی نمونه های پوست منجر به افزایش 228 درصدی تولید کلاژن در مقایسه با گروه کنترل شد.(26).
  • در مرحله دوم، مخلوطی از عصاره این جلبک و سایر عصاره های جلبک‌ها روی پوست بالای پای انسان به مدت 12 هفته آزمایش شد. در مقایسه با محصول پلاسیبو، مخلوط جلبک منجر به کاهش قابل توجهی در ظاهر سلولیت و ضخامت چربی شد (26).

سایر مطالعات قدیمی نشون دادن که استفاده از ژل های موضعی حاوی عصاره 1% جلبک بلدر رک، با افزایش تولید کلاژن همراهه (27 ، 28).

همچنین، محتوای آنتی اکسیدانی بالای این جلبک با تجزیه کمتر کلاژن و الاستین در هنگام استفاده بر روی نمونه های پوست انسان مرتبطه. جلوگیری از تجزیه کلاژن و الاستین برای ظاهر پوست جوان مهمه (29، 30). با وجود این نتایج، مطالعات طولانی مدت انسانی برای اثبات این اثرات وجود نداره. علاوه بر این، هیچ تحقیقی از مصرف جلبک بلدر رک به عنوان یک غذا یا مکمل برای ارتقای سلامت پوست پشتیبانی نمی کنه.

موارد احتیاطی و عوارض جانبی جلبک بلدر رک

اگرچه به طور کلی این جلبک، بی‌خطر شناخته میشه، اما ممکنه عوارض جانبی ناخواسته ای رو داشته باشه. استفاده از جلبک بلدر رک روی پوست احتمالا بی خطره. با این حال، از استفاده از اون روی زخم ها و بریدگی های باز خودداری کنید و در صورت بروز هر گونه واکنش نامطلوب مثل بثورات پوستی، مصرف اونو قطع کنید.

مثل سایر جلبک های دریایی خوراکی، جلبک بلدر رک زمانی که در مقادیر کم مصرف بشه برای خوردن بی خطره. با این حال، حاوی سطوح بالایی از ید، نمک و فلزات سنگینه که می تونه خطراتی رو برای سلامتی ایجاد کنه، به خصوص زمانی که به صورت مکمل مصرف بشه (31).

در یک مورد، مردی 60 ساله بعد از مصرف مکمل های جلبک بلدر رک به همراه لیتیوم، دارویی برای درمان اختلال دوقطبی، پرکاری تیروئید رو تجربه کرد. بعد از قطع جلبک بلدر رک، سطح تیروئید او به حالت عادی بازگشت (32). علاوه بر مبتلایان به اختلالات تیروئید، جلبک بلدر رک ممکنه برای زنان باردار یا شیرده ناامن باشه. تا زمانی که تحقیقات بیشتر در دسترس نباشه، از مصرف مکمل های جلبک بلدر رک پرهیز کنید و قبل از خوردن یا نوشیدن اون با پزشکتون مشورت کنید.

علاوه بر این، جلبک بلدر رک ممکنه با سایر داروها و محصولات گیاهی، مثل رقیق کننده های خون (مثل هپارین، وارفارین)، داروهای ضد آریتمی (مثل آمیودارون)، داروهای تیروئید، خارمریم، جینکو بیلوبا، و ریشه سنبل الطیب تداخل داشته باشه (32، 33 ، 34).

جمع بندی

جلبک بلدر رک (Bladderwrack) یک جلبک دریایی قهوه ای خوراکیه که قرن هاست به عنوان یک داروی طبیعی استفاده میشه. به صورت خشک، پودر، چای یا مکمل موجوده. علیرغم بسیاری از ادعاهای سلامتی، تحقیقات محدودی از جلبک بلدر رک به عنوان یک درمان موثر برای برخی مسائل مثل چاقی، درد مفاصل، باروری و عفونت های دستگاه ادراری حمایت می کنن.

با این حال، محتوای آنتی اکسیدانی بالای اون ممکنه در صورت مصرف خوراکی التهاب رو کاهش بده و همچنین با افزایش تولید کلاژن در صورت استفاده موضعی، سلامت پوست رو افزایش بده. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیازه.

با توجه به محتوای بالای ید جلبک بلدر رک، افراد مبتلا به اختلالات تیروئید و کسانی که از داروهای خاصی استفاده می کنن باید از مصرف اون اجتناب کنن، مگر اینکه پزشکشون بهشون توصیه کنه. به دلیل کمبود اطلاعات، برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمیشه.
اگر به دنبال امتحان این جلبک هستید، حتماً اول با پزشکتون مشورت کنید تا مطمئن بشید که برای شما مناسبه. ما در تیم بدن خوبا به شما کمک میکنیم تا بهترین و ایمن ترین انتخاب رو برای مصرف مکمل های سلامتی داشته باشید.

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6117670/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5706049/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6115900/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22612266/
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6769643/
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK537039/
  7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6145226/
اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *