جینکو بیلوبا Ginkgo Biloba

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
جینکو بیلوبا
آنچه در این مقاله میخوانید

جینکو بیلوبا Ginkgo Biloba فواید زیادی برای سلامتی داره. بیشتر برای درمان شرایط سلامت روان، بیماری آلزایمر و خستگی استفاده میشه. حدود 1000 ساله که در طب سنتی چینی استفاده میشه. چند قرن پیش به غرب هم اومد، اما در چند دهه اخیر، محبوبیت زیادی پیدا کرده.

موارد استفاده از جینکو بیلوبا Ginkgo Biloba

جینکو بیلوبا به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده میشه. بیشتر به عنوان درمانی برای زوال عقل، بیماری آلزایمر و خستگی شناخته میشه. اما سایر شرایطی که برای درمان اونا ازش استفاده میشه عبارتند از:

  • آسم
  • سرطان
  • نوروپاتی
  • اسکیزوفرنی
  • بیماری ارتفاع
  • اختلال در نعوظ
  • مشکلات فشار خون
  • اضطراب و افسردگی
  • سندرم پیش از قاعدگی
  • جریان خون ناکافی به مغز
  • اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)
  • دژنراسیون ماکولا macular degeneration

Ginkgo Biloba

مثل خیلی از داروهای طبیعی، جینکو بیلوبا Ginkgo Biloba برای خیلی از شرایطی که براشون استفاده میشه، به خوبی مطالعه نشده.

فواید جینکو بیلوبا Ginkgo Biloba برای سلامتی

تصور میشه که فواید سلامتی جینکو به خاطر خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بالای اونه. و چون میتونه جریان خون رو افزایش بده، ممکنه در نحوه عملکرد انتقال دهنده های عصبی در مغز نقش داشته باشه.

بعضی از مطالعات از اثربخشی جینکو بیلوبا حمایت می کنن. بقیه تحقیقات متغیر یا غیرقطعین. در سال 2008، نتایج مطالعه (۱) ارزیابی حافظه جینکو (GEM) منتشر شد. این مطالعه به دنبال یافتن این بود که آیا جینکو بروز همه انواع زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر رو کاهش میده یا نه. همچنین تأثیر جینکو را در موارد زیر بررسی کرد:

  • فشار خون
  • مرگ و میر کلی
  • ناتوانی عملکردی
  • کاهش کلی شناختی
  • بروز بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی

مطالعه GEM، بزرگترین مطالعه در نوع خود تا الان هستش، 3069 فرد 75 ساله یا بزرگتر رو به مدت 6 تا 7 سال مورد بررسی قرار داد. محققان هیچ تاثیری برای پیشگیری از زوال عقل و بیماری آلزایمر در شرکت کنندگانی که جینکو یا دارونما مصرف کرده بودن، پیدا نکردن. و یک متاآنالیز در سال 2012 نشون داد که جینکو هیچ تأثیر مثبتی روی عملکرد شناختی افراد سالم نداره.(۲)

با این حال، یک مطالعه در سال 2014 نشون داد (۳) که مکمل‌های جینکو ممکنه برای افرادی که آلزایمر دارن و از مهارکننده‌های کولین استراز (داروهای رایج برای درمان این بیماری) استفاده می‌کنن، سودمند باشه.

مطالعه GEM همچنین نشون داد که جینکو فشار خون بالا رو کاهش نمیده (۱). همچنین هیچ نتیجه ای به دست نیومد که نشون بده جینکو خطر حمله قلبی یا سکته رو کاهش میده. با این حال، ممکنه خطر بیماری شریان محیطی رو که ناشی از گردش خون ضعیفه، کاهش بده (۱) .

طبق یک بررسی سیستماتیک در سال 2013(۴)، جینکو رو میشه یک درمان کمکی برای اسکیزوفرنی در نظر گرفت. محققان دریافتن که جینکو در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی مزمن که از داروهای ضد روان پریشی استفاده می کنن، “اثر مفیدی بر علائم روان پریشی مثبت” داره.

محققان توی این مطالعه همچنین نتایج مطالعات مثبتی رو برای ADHD، اوتیسم و اختلال اضطراب فراگیر متوجه شدن، اما اعلام کردن که تحقیقات بیشتری نیازه.

بر اساس یک مقاله مروری قدیمی‌تر، جینکو بیلوبا Ginkgo Biloba ممکنه اختلال نعوظ ناشی از داروهای ضد افسردگی رو بهتر کنه. محققان اعتقاد دارن که جینکو در دسترس بودن گاز نیتریک اکسید رو افزایش می ده (نیتریک اکسید در افزایش جریان خون به آلت تناسلی نقش داره).

بر اساس یک مطالعه در سال 2009، جینکو بیلوبا Ginkgo Biloba ممکنه به تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کمک کنه. در طول مطالعه، شرکت‌کنندگانی که جینکو یا دارونما مصرف می‌کردن، کاهش علائم رو تجربه کردن. کسانی که جینکو بیلوبا مصرف می‌کردند به میزان قابل توجهی تسکین درد بیشتری داشتن.(۵)

جینکو بیلوبا Ginkgo Biloba

عوارض جانبی جینکو بیلوبا

مصرف جینکو به طور کلی برای افراد سالم تا شش ماه بی خطره. عوارض جانبی شدید نادر هستش. با این حال، سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) روی جینکو و سایر مکمل‌های گیاهی بدون نسخه به اندازه سایر داروها نظارت نمی‌کنه. این به این معنیه که سخته بدانید دقیقاً چه مقدار جینکوجینکو بیلوبا Ginkgo Biloba توی محصولی خریداری کردید، وجود داره.

جینکو ممکنه در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کنه. اگه به اوروشیول ها، رزین روغنی موجود در پیچک سمی، سماق، بلوط سمی و پوست انبه، حساسیت داشته باشید، ممکنه احتمال خطر برای شما بیشتر باشه.

جینکو ممکنه خونریزی رو افزایش بده. اگه اختلال خونریزی دارید یا دارو مصرف می کنید یا از گیاهان دیگه ای استفاده می کنید که ممکنه خطر خونریزی شما رو افزایش بدن، از جینکو استفاده نکنید. برای محدود کردن خطر خونریزی، مصرف جینکو بیلوبا رو حداقل دو هفته قبل از انجام عمل جراحی متوقف کنید.

اگه از داروهایی استفاده می کنید که لخته شدن خون رو تغییر میدن، جینکو مصرف نکنید. اگه از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن هم استفاده می کنید، آن راجینکو بیلوبا مصرف نکنید. جینکو می تونه عوارض جانبی جدی داشته باشه. اگه از هر دارویی استفاده می کنید، دوز مصرفیتونو به پزشک اطلاع بدید.

جینکو بیلوبا ممکنه قند خون رو کاهش بده. در صورت ابتلا به دیابت یا هیپوگلیسمی یا مصرف سایر داروها یا گیاهانی که قند خون رو هم کاهش میدن، با احتیاط مصرف بشه. دانه های جینکو یا برگ های جینکو فرآوری نشده رو نخورید. چون سمی هستن‌.

به دلیل خطر احتمالی خونریزی، اگه باردار هستید از جینکو استفاده نکنید. جینکو برای استفاده در زنان باردار، زنان شیرده یا کودکان مورد مطالعه قرار نگرفته. سایر عوارض جانبی احتمالی جینکو بیلوبا عبارتند از:

  • کهیر
  • سردرد
  • اسهال
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • تپش قلب
  • حالت تهوع

جمع بندی

یه مدتی بود که جینکو بیلوبا مثل یه گلوله جادویی برای جلوگیری از از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن و سایر شرایط سلامتی به نظر می رسید. اما تحقیقاتی که تا به امروز توسط بدن خوبا انجام شده، از این موضوع پشتیبانی نمی‌کنه.

بیشتر شواهد برای جینکو حکایتی یا خیلی قدیمیه. با این حال، تحقیقات نشون دادن که جینکو ممکنه پیشرفت بیماری آلزایمر رو کاهش بده، به درمان بعضی از بیماری‌های رایج سلامت روان، بهبود عملکرد جنسی و بهبود جریان خون در شریان‌های محیطی کمک کنه. داروی فعلیتونو با جینکو جایگزین نکنید یا برای درمان یک بیماری جدی بدون مشورت با پزشکتون مصرف جینکو رو شروع نکنید.

  1. https://nccih.nih.gov/research/results/gems
  2. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/hup.2259/abstract;jsessionid=52E963E5D3A0F78A2D084AFC463F0661.f02t01
  3. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0944711314000257
  4. https://www.hindawi.com/journals/ecam/2013/915691
  5. http://online.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/acm.2008.0493
اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *