پروتئین بیف Beef protein

پروتئین بیف Beef protein
آنچه در این مقاله میخوانید

مقدمه

سلام من پویا بیات هستم و در بحث مکمل‌های پروتئینی امروز میخوایم درباره پروتئین بیف صحبت کنیم.

ما می دونیم که پروتئین گوشت گاو( گوشت قرمز یا بیف) یک عضله ساز عالیه، اما اغلب، این ماده رو به عنوان یک مکمل ورزشی تصور نمی‌کنیم. اشتباه نکنید! پروتئین وی و کازئین هنوز هم گزینه های پروتئینی فوق العاده ای هستن که می تونن به شما برای دستیابی به اهداف تناسب اندامتون کمک کنن، اما یه سری جزئیات جزئی وجود دارن که ممکنه شما رو به این جایگزین بسیار آنابولیک علاقه مند کنه.


انواع پروتئین

اول اینکه، به طور کلی سه نوع پروتئین وی وجود داره.- کنسانتره، ایزوله و هیدرولیزات. به طور خلاصه، کنسانتره ها معمولاً ۸۰ ٪ پروتئین و ۲۰ ٪ چربی، به علاوه کربوهیدرات (شامل کلسترول و قند) هستن و متد فرآوری اون، بی نقص و کامل نیست ایزوله ها قوی تر هستن، معمولاً ۹۰ ٪ پروتئین دارن و هیدرولیزات، اشکال کنسانتره یا ایزوله از قبل هضم شده هستن.

از طرف دیگه، پروتئین گوشت قرمز یا بیف (BPI) یک پروتئین حیرت انگیز 99٪ پروتئین هستش، بنابراین شما بیشتر از هر نوع وی ای با مکمل های BPI، پروتئین به به بدنتون میرسونید. پروتئین بیشتر عالیه و علاوه بر این، محتوای چربی و کربوهیدرات اون حذف شده. این باعث میشه پروتئین بیف از این لحاظ برتری داشته باشه.

انواع پروتئین

 

پروتئین بیف در بدن حساسیت بوجود میاره؟

نسبت به وی و کازئین، گوشت گاو ضد حساسیته. خیلیا هستن که وقتی یک قاشق وی می خورن، در یک یا دو ساعت بعد، حداقل یک “ناراحتی معده” کوچک رو تجربه میکنن. همچنین ممکنه لبنیات باعث گرفتگی بینی و سوزش روده بشن. این ممکنه برای همه صدق نکنه، اما مصرف زیاد پروتئین های لبنی می تونه افراد رو به آرومی حساس تر و حساسیتشونو افزایش بده. در حالی که این عوارض جانبی ممکنه جزئی به نظر برسن، اما به راحتی قابل اجتناب هستن، مثل استفاده از انواع ایزوله و هیدرولیزات وی. اما هیچ گونه ناراحتی موقع مصرف پروتئین ایزوله بیف پیدا نمیشه، چون علاوه بر اینکه بدون گلوتن و قند هستش، لاکتوز هم نداره. پروتئین بیف عوارض گوارشی نداره، در عین‌حال به عضله سازی هم کمک میکنه.


پروتئین بیف و عضله سازی

مطالعات منتشر شده در مجلات “انجمن بین المللی تغذیه ورزشی “و “مجله آمریکایی تغذیه بالینی”، از گوشت گاو به عنوان محرک قوی سیگنال دهی آنابولیک و سنتز پروتئین عضلانی حمایت می کنن. تحقیقات در مورد پاسخ های سلولی از منظر علمی ضروریه، اما، مطمئنا، ما در نهایت فقط می خوایم به یک سوال پاسخ بدیم: آیا این پروتئین باعث عضله سازی میشه؟

همونطور که گفتیم، موقعی که پروتئین ایزوله بیف مورد آزمایش قرار می گیره، باعث عضله سازی میشه. توی یک مطالعه بالینی مهم(۱)، مردان و زنان در سن کالج به طور مساوی تقسیم شدن تا یا پروتئین بیف و یا دارونمای مالتودکسترین رو در حین تمرین با تعداد پنج روز در هفته و به مدت هشت هفته دریافت کنن. وقتی نتایج بدست اون، کسانی که پروتئین بیف دریافت می کردن در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کرده بودن، عضله سازی بیشتری داشتن. در واقع، مصرف کنندگان پروتئین بیف، به طور متوسط ​​۷.۷ پوند وزن اضافه کردند، در حالی که گروه دارونما ۰.۷ پوند افزایش وزن داشتن.

اما یه نکته توی این تحقیق تعجب آور بوده: یک گروه سومی هم در این مطالعه وجود داشته پروتئین وی ایزوله رو به روش مشابه با دو گروه دیگه مصرف کرده بودن. محققان دریافتن که میزان تغییر افزایش توده عضلانی و کاهش توده چربی، با این که از نظر آماری معنی دار نیست، اما برای پروتئین بیف بیشتر از وی هستش. بنابراین، ما می تونیم با اطمینان نتیجه بگیریم که دستاوردهای عضلانی حمایت شده از پروتئین ایزوله بیف، در مقایسه با پروتئین وی درست بوده.

با اینحال، طبق یک تحقیق سیستماتیک(۲)، نشون داده شد که هیچ تفاوت میان مدت/بلند مدت (۴ هفته) بین پروتئین وی و بیف برای میزان پروتئین مصرفی روزانه یا ترکیب بدنی (توده عضلانی، توده چربی) وجود نداره، و بنابراین هر دو منبع پروتئینی میتونن به طور مشابه برای افزایش توده عضلانی موثر باشن.

 

اگر این مقاله رو دوست داشتید پیشنهاد میکنم آلبومین رو هم مطالعه کنید.

نویسنده:پویا بیات


منابع

1.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28028619

2.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6628355/#!po=16.3462

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *