کازئین Casein
آنچه در این مقاله میخوانید

ترکیبات و میزان مصرف

سلام من پویا بیات هستم و در بحث مکمل‌های پروتئینی امروز میخوایم درباره کازئین صحبت کنیم.

شیر حاوی دو منبع اصلی پروتئین به نام پروتئین وی و کازئین هستش.

۸۰درصد پروتئین شیر کازئین‌(دیر هضم) و ۲۰درصد پروتئین شیر وی(زود هضم) هستش که این تفاوت توی زمان جذب این دو پروتئین، تفاوت عمده ی بین وی و کازئینه.

پروتئین کازئین مثل بقیه ی پروتئین های حیوانی شامل تمام آمینو اسیدها هستش و یه منبع پروتئینی کامل محسوب میشه. (۱)

دیر هضم‌تر بودن‌کازئین باعث شده خیلی از ورزش کارا زمانیکه‌ گرسنن و نمیتونن از منبع دیگه ای استفاده کنند از این مکمل بهره‌مند بشن.

بدن سازا ها از کازئین اغلب تو زمان‌ قبل خواب استفاده میکنن ، که خب این زیاد کار علمی‌ای نیست ، (چون‌ بدن ما یه بدن هوشمنده و قرار‌نیست موقع خواب‌ شبانه فکر کنه وای من دیگه پروتئین نخوردم باید برم عضله بسوزونم!!!!) ولی خب میتونیم در طول روز هم به عنوان میان وعده استفاده کنیم و یا حتی با پروتیین وی ترکیب کنیم برای وعده بعد تمرین چون با مصرف وی اسید امینه خون درسته زود تر بالا میره ولی زود هم افت میکنه با مصرف کازئین ازش کمک بگیریم میزان اسید امینه خون تا ساعت بیشتری بالا تر باشه. نکته ی دیگه اینکه مصرف کازئین برای زمانی که مدت زیادی قراره هیچی نخورید منطقی تره، مثلا افرادی که رژیم اینترمیتنت فستینگیا همون روزه داره متناوب رو میگیرن میتونن از این مکمل استفاده کنن.(۲)


تاثیرات مصرف کازئین

این مکمل به مدت طولانی‌تری تو بدن اثر خودشو میذاره،توی مطالعه ای(۳) تغییرات لوسین پلاسمای خون‌ پس از مصرف‌ پروتئین وی و کازئین بعد از فعالیت ورزشی مقاومتی نشون داد که میزان لوسین پس از مصرف پروتئین وی نسبت به پروتئین کازئین سریع تر به اوج‌ خودش میرسه،شاید برای همین اغلب مربی ها پروتئین وی رو بعد از تمرین استفاده میکنن و از کازئین برای قبل خواب. اما مصرف این مکمل قبل از خواب رو میشه اینطوری توجیه کرد که با مصرف کازئین قبل از خواب میشه بالانس سنتز پروتئینی در طول شب و در نتیجه ریکاوری رو بهتر کرد.

توی همین مطالعه نشون داده شد بعد از مصرف‌کازئین میزان‌ ترشح اسید امینه های خون تا ساعت های بیشتری بالا میمونه.

اما هیچ مطالعه ایی که نشون بده مصرف پروتئین وی نسبت به کازئین می تواند باعث افزایش توده عضلانی و قدرت بشه هنوز حمایت نشده.

دلیل این موضوع اینه که هر دو مکمل پروتئین وی ‌و کازئین میتونن تاثیر مثبتی بر قدرت و توده عضلانی داشته باشند و فقط سرعت‌ هضم اونا با هم متفاوته .همون طور که بالا گفتم پنجره طلایی بعد تمرین منسوخ شده و مهم‌ دریافت پروتئین مورد نیاز روزانه هست.

.

مطالعات نشون‌داده تو دوران چربی سوزی مصرف پروتئین کازئین میتونه برتری نسبت به پروتئین وی داشته باشه و همچنین باعث افزایش قدرت بشه.

یک مطالعه نشون میده(۴) گروهی که از مکمل کازئین استفاده کرده بودند شاهد افزایش ۵۰ درصدی چربی‌‌ سوزی نسبت به گروهی که مکمل وی را مصرف کرده بودن شدن. مصرف کازئین همین‌طور سبب افزایش رکورد پرس سینه، پرس شانه و پشت پا تا ۵۹ درصد شده بود این در حالی بود که مصرف‌کنندگان وی تنها شاهد ۲۸ درصد افزایش رکورد بودند .

کازئین

کازئین میسلار و هیدرولیز

ترکیبات بیواکتیو موجود در کازئین ۲ نوع فرم اصلی دارند

1- کازئین ریزواره یا Micellar casein: متداول‌ترین فرم و به آرامی گوارش میشه.

2- کازئین هیدرولیزات یا Casein Hydrolysate: هضم آسونی داره و سریع جذب میشه.

میسلار یک ساختار کروی است که به صورت طبیعی در شیر ظاهر می‌شود و از ۵ پروتئین کازئین (آلفا، بتا، گاما، دلتا و کاپا) تشکیل شده است. اگر فرایند فراوری یکی از این پروتئین‌ها را حذف کنه میسلار از بین خواهد رفت.

بدن برای هضم این نوع از کازئین کار مشکلی را در پیش دارد. البته همین خاصیت و همچنین وجود مقادیر بالاتر آمینوی لوسین سبب می‌شود که این کازئین خصوصیات عضله سازی قدرتمندی را داشته باشد.

همون طور که میبینید فرایند تولید کازئین میسلار کار بسیار مشکلیه! به همین خاطر هم از مکمل وی گرون تره!

فرایند تولید کازئین هیدرولیز کاملاً متفاوته و نیازمند فراوری بالاتری است.

هدف در این فرایند تولید یک ساختار پیچیده از ۲ یا ۳ آمینو اسید است تا به سرعت جذب بدن شود.

علاوه بر این کازئین هیدرولیز در عضله سازی تا ۳۰ درصد بهتر از کازئین میسلار عمل می‌کند.

البته کازئین هیدرولیز جز گران‌ترین پروتئین‌های موجود در بازاره با این وجود به خاطر اینکه سبب افزایش عضله سازی قابل توجهی می‌شه به نظر من کاملاً به صرفه است

درستی این باور که مصرف زیاد پروتئین، مضره بارها رد شده و مطالعات و بررسی‌های دقیق نشون داده که مصرف پروتئین برای افراد سالم، هیچ عارضه منفی نداره. تنها استثنایی که وجود داره در مورد افرادیه که بیماری کبدی یا کلیوی دارند و لازمه مصرف پروتئین‌شون رو محدود کنن. اگه شما روزانه ۱ تا ۲ اسکوپ کازئین مصرف کنید با هیچ عارضه جانبی قابل توجهی روبرو نخواهید شد، چه برسه به عوارض جدی و خطرناک.

اگه شما میخواید توی زمان اطراف تمرین پروتئین مصرف کنید بهتره از پروتئین های زود جذب تر مثل وی یا کازئین هیدرولیزاستفاده کنید ولی در غیر این صورت در هر زمانی خصوصا شب قبل از خواب برای کمک به ریکاوری می تونید از کازئین میسلار استفاده کنید.

 

اگر این مقاله رو دوست داشتید پیشنهاد میکنم پروتئین بیف رو هم مطالعه کنید.

نویسنده:پویا بیات


منابع

۱.Bovine milk in human nutrition – a review,Anna Haug, Arne T Høstmark, and Odd M Harstad،Lipids Health Dis. 2007; 6: 25.Published online 2007 Sep 25. doi: 10.1186/1476-511X-6-25 PMCID: PMC2039733 PMID: 17894873

۲.The digestion rate of protein is an independent regulating factor of postprandial protein retention.Dangin M, Boirie Y, Garcia-Rodenas C, Gachon P, Fauquant J, Callier P, Ballèvre O, Beaufrère B.,Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Feb;280(2):E340-8.

۳.Protein ingestion before sleep improves postexercise overnight recovery.,Res PT, Groen B, Pennings B, Beelen M, Wallis GA, Gijsen AP, Senden JM, VAN Loon LJ., 2012

۴.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10838463

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *