ویتامین ب۶ Vitamin B6

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
ویتامین b6
آنچه در این مقاله میخوانید

ویتامین B6 یا پیریدوکسین چیست؟

سلام من پویا بیات هستم و در بحث ویتامین‌ها امروز میخوام درباره ویتامین B6 صحبت کنم.

ویتامین B6 یا پیریدوکسین یک ویتامین محلول در آب هستش که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها پیدا میشه و همچنین به غذاها و مکمل ها اضافه میشه.پیریدوکسال 5 فسفات (PLP) شکل کوآنزیم فعال و رایج ترین اندازه گیری سطح B6 خون در بدنه.PLP یک کوآنزیمه که به بیش از 100 آنزیم در انجام عملکردهای مختلف از جمله تجزیه پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی ها کمک می کنه.حفظ سطح طبیعی هموسیستئین رو بر عهده داره(از آنجا که سطوح بالای اون می تونه باعث مشکلات قلبی بشه)؛ و از عملکرد سیستم ایمنی بدن و سلامت مغز حمایت می کنه.


ویتامین B6 و سلامتی

ویتامین B6 به دلیل نقش اون در پیشگیری از بیماری به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته.این ویتامین به شکل مکمل بیشترین اثر مثبت رو برای درمان تهوع ناشی از بارداری نشون میده،اما چنین استفاده ای فقط باید تحت نظر پزشک انجام بشه.سطوح کافی B6 در خون ممکنه در مقایسه با سطوح پایین خون با خطر کمتر شدن احتمال سرطان همراه باشه.با این حال، استفاده از مکمل های جداگانه B6 (جدا از مقادیر RDA در دستورهای متداول مولتی ویتامین) قطعی نیست و توصیه نمیشه.

بیماریهای قلبی و عروقی:

سطوح بالای هموسیستئین با افزایش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی همراهه چون ممکنه باعث تشکیل لخته خون و سلول های رادیکال آزاد اضافی بشه و عملکرد طبیعی عروق خونی رو مختل کنه.کمبود ویتامین B6 به همراه ویتامین B12 و فولیک اسید می تونه سطح هموسیستئین رو افزایش بده.البته مطالعات اپیدمیولوژیک نشون داده که مکمل ویتامین B می تونه سطح هموسیستئین رو کاهش بده، اما اونا به طور مداوم کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی رو در مصرف ویتامین ها نشون ندادن. بنابراین انجمن قلب آمریکا از استفاده از مکمل های ویتامین B برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی حمایت نمی کنه.(۳)

در یک مطالعه از نروژ، نتایج دو کارآزمایی تصادفی کنترل شده دوسوکور با 6261 شرکت کننده که بیش از سه سال مورد بررسی قرار گرفته بودند،منتشر شد. به شرکت کنندگان یا کمپلکس ویتامین B با اسید فولیک، یا B12 و B6، یا فولیک اسید و B12 ؛ و یا 40 میلی گرم B6 به تنهایی؛ یا دارونما داده شد.در گروه ویتامین B6 هیچ تفاوتی در رویدادهای قلبی یا مرگ های قلبی در مقایسه با گروه دارونما وجود نداشت.(۴)

یک مرور کاکرینی با کارآزمایی های تصادفی کنترل شده انجام شد و به بررسی تأثیر مداخلات کاهش دهنده هموسیستئین (B6 ،B12، مکمل های فولیک اسید به تنهایی یا به صورت ترکیبی) برای پیشگیری از حوادث قلبی عروقی (سکته، حمله قلبی) پرداخت.دوره پیگیری یک سال یا بیشتر بود.این بررسی هیچ تفاوتی در حملات قلبی یا مرگ بین مکمل های ویتامین B یا دارونما پیدا نکرد.(۵)

عملکرد شناختی:

ویتامین B6 ممکنه با کاهش سطح هموسیستئین به طور غیر مستقیم به عملکرد مغز کمک کنه، چون سطوح بالای این پروتئین در بدن با بروز بیشتر زوال عقل، بیماری آلزایمر و کاهش شناختی مرتبطه. با این حال، به خطر عدم وجود آزمایشات کنترل شده، هنوز معلوم نیست که مکمل رسانی می تونه افت شناختی رو کند کنه.

یک مقاله مروری کاکرینی 14 کارآزمایی تصادفی کنترل شده رو بررسی کرد که توی اونا تأثیرات شناختی رو روی افرادی که حداقل سه ماه از مکمل های ویتامین B استفاده کرده بودن، ارزیابی شده بود. (۶) در مقایسه با دارونما، تأثیری از مکمل ها (B6 به تنهایی یا همراه با B12 و فولیک اسید) بر عملکرد شناختی افراد مسن تر (60+ سال) بدون زوال عقل مشاهده نشد.

سرطان:

مطالعات اپیدمیولوژیکی نشون دادن که مصرف زیاد غذاهای حاوی ویتامین B6 و سطوح بالای B6 در خون به طور قابل توجهی با کاهش خطر ابتلا به همه سرطان ها، به ویژه سرطان های دستگاه گوارشی مرتبط هستن. اعتقاد بر این است که ویتامین B6 از طریق فعالیت آنزیمی در سرطان روده بزرگ نقش داره که ممکنه استرس اکسیداتیو و گسترش سلول های توموری رو کاهش بده.

کمبود ویتامین B6 با التهاب مزمن، یک عامل خطر برای سرطان روده بزرگ ارتباط داره.(۷)

متاآنالیز مطالعات اپیدمیولوژیک نشون نداد که مکمل های B6 خطر سرطان روده بزرگ رو کاهش میدن. (۸) با این حال، موقع اندازه گیری سطح خون پیریدوکسال 5 فسفات (PLP)، افرادی که PLP بالاتری داشتند، 30 تا 50 درصد خطر ابتلا به سرطان کمتری داشتن. نویسندگان به عوامل مخدوش کننده بالقوه در این مطالعات مانند رفتارهای سبک زندگی سالم (سطح بالاتر ورزش، عدم استعمال دخانیات، مصرف بیشتر ویتامین ها) اشاره کردن که می تونن در برابر سرطان روده بزرگ محافظت کننده باشن.

دو مطالعه آینده نگر روی مردان و زنان از مطالعه سلامت پزشکان و گروه سلامت پرستاران، یک اثر محافظتی از سطوح بالاتر PLP خون و مصرف B6 (از غذا و مکمل ها) بر خطر سرطان روده بزرگ رو نشون داد. این نتیجه بعد از تنظیم مصرف فولات، مولتی ویتامین ها و متیونین (مواد مغذی که ممکنه در برابر سرطان روده بزرگ محافظت کنن) باقی موند. (۹) (۱۰ )

تهوع و بی‌حالی صبحگاهی:

ویتامین B6 مدتهاست که به عنوان دارویی برای تسکین حالت تهوع ناشی از بارداری و شدیدترین شکل اون، hyperemesis gravidarum، ثبت شده که گاهی اوقات به دلیل کم آبی شدید نیاز به بستری شدن رو ایجاد میکنه.

یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی روی 77 زن باردار نشون داد که 40 میلی گرم ویتامین B6 دو بار در روز در مقایسه با دارونما شدت حالت تهوع خفیف تا متوسط رو کاهش میده.(۱۱)

بررسی کارآزمایی های تصادفی کنترل شده نشون داد که مکمل های ویتامین B6(حداکثر 10 میلی گرم در روز) با علائم تهوع خفیف مرتبط با بارداری در مقایسه با دارونما همراهن. (۱۲)برای حالت تهوع متوسط تا شدید،ترکیبی از ویتامین B6 و داکسیلامین (آنتی هیستامین) که پیش از شروع علائم مصرف می شد،موثرتر از مصرف اون بعد از شروع تهوع بود.

داروهای B6 و B6 با داکسیلامین به عنوان درمان های خط اول ایمن و موثر برای تهوع ناشی از بارداری توسط کالج زنان و زایمان آمریکا توصیه میشه.(۱۳)

ویتامین B6 در چه چیزهایی هست؟

ویتامین B6 در انواع غذاهای حیوانی و گیاهی پیدا میشه از جمله:

  • جگر گاو
  • ماهی تن
  • ماهی سالمون
  • غلات غنی شده
  • نخود
  • گوشت سفید
  • برخی از سبزیجات و میوه ها، به ویژه سبزیجات برگ تیره، موز، پاپایا، پرتقال و طالبی

مسمومیت ناشی از ویتامین B6

بعیده که از منابع غذایی به سطح سمی ویتامین B6 برسیم.ویتامین B6 یک ویتامین محلول در آبه به طوری که مقادیر استفاده نشده از طریق ادرار از بدن خارج میشن.(۲) با این حال،یک سطح سمی می تونه در اثر مصرف طولانی مدت دوز بسیار زیاد بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم در روز ایجاد بشه.(۱) علائم معمولاً پس از قطع دوز بالا کاهش پیدا میکنه.علائم عبارتند از:

  • نوروپاتی در پا و دست
  • آتاکسی (از دست دادن کنترل حرکات بدن)
  • حالت تهوع

مقادیر توصیه شده

شاخص RDA: میزان توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای مردان 14 تا 50 ساله 1.3 میلی گرم روزانه است. 51+ سال، 1.7 میلی گرم. RDA برای زنان 14 تا 18 ساله 1.2 میلی گرمه. 19-50 سال، 1.3 میلی گرم؛ و 51+ سال، 1.5 میلی گرم. در دوران بارداری و شیردهی، مقدار به ترتیب به 1.9 میلی گرم و 2.0 میلی گرم افزایش پیدا میکنه. (۱)
شاخص UL: بالاترین سطح قابل تحمل (UL) حداکثر دوز روزانه ایه که بعیده عوارض جانبی نامطلوبی در جمعیت عمومی ایجاد کنه. UL برای بزرگسالان 19 سال و بالاتر 100 میلی گرم در روزه، و این مقدار توی کودکان و نوجوانان کمی کمتره. این مقدار تنها با مصرف مکمل ها به دست میاد. حتی مقادیر بیشتری از مکمل های ویتامین B6 گاهی به دلایل پزشکی تجویز میشن، اما حتما تحت نظر پزشک باید باشه چون ویتامین B6 اضافی می تونه باعث مسمومیت بشه. (۱)(۲).

ویتامین b6


منابع

۱.http://www.nap.edu/books/0309065542/html

۲.https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminB6-HealthProfessional/

۳.https://www.ahajournals.org/doi/abs/10.1161/CIRCULATIONAHA.106.176158

۴.https://aasldpubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/j.1365-2796.2010.02259.x

۵.https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD006612.pub5/abstract

۶.https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD011906.pub2/full

۷.https://academic.oup.com/jnci/article-abstract/109/3/djw230/2572054

۸.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/pmc3581987/

۹.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&dopt=Citation&list_uids=15870439

۱۰.http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&dopt=Citation&list_uids=19336555

۱۱.https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14767058.2017.1344965

۱۲.https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/2565294

۱۳.https://www.researchgate.net/profile/Kris_Mogensen/publication/324867255_ACOG_Practice_Bulletin_189_Nausea_and_Vomiting_of_Pregnancy/links/5af9842f0f7e9b026bf73c7e/ACOG-Practice-Bulletin-189-Nausea-and-Vomiting-of-Pregnancy.pdf

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *