والین (L Valine)
آنچه در این مقاله میخوانید

سلام من پویا بیات هستم و در بحث مکمل‌های آمینواسیدهای ضروری امروز می‌خوایم درباره والین (L-Valine) صحبت کنیم.

والین (L-Valine) چیست؟

والین (L-Valine) یکی از سه اسید آمینه شاخه‌دار (BCAAs) در کنار لوسین و ایزولوسین هست. به‌طور جداگانه، در حال حاضر هیچ فایده قابل توجهی از مکمل رسانی والین (L-Valine) وجود نداره که با مکمل لوسین یا ایزولوسین قابل انجام نباشه (چون داشتن یک زنجیره شاخه دار خودش باعث ایجاد فعالیت زیستی می‌شه)، اما این میزان تا اندازه ای بین همه BCAA ها به اشتراک گذاشته می‌شه.(۱)

این ممکنه به خاطر فقدان شواهد باشه، چون بسیاری از مواقعی که والین (L-Valine) مورد تحقیق قرار گرفته، در مطالعاتی که صرفاً می‌خواستن اثرات آمینو اسیدهای زنجیره‌ای شاخه‌دار رو آزمایش کنند(و والین (L-Valine) به‌طور تصادفی استفاده شده) و تحقیقات مستقلی برای فعالیت های زیستی این اسید آمینه به‌طور خاص هنوز انجام نشده.(۲)

به نظر می‌رسه والین (L-Valine) بیشتر شبیه لوسین باشه تا ایزولوسین، (۳) اما حالت گذرا مقاومت انسولینی در اون سریع‌تر از لوسین رخ می‌‌ده (۴) (ایزولوسین باعث جذب گلوکز می‌شه) در حالی که اثرات عضله سازی این اسید آمینه به احتمال زیاد کمتر از لوسین و ایزولوسین هست.(۵)

ممکنه مزایایی برای آمینو اسید والین (L-Valine) وجود داشته باشه که هنوز با تحقیقات اثبات نشده. مکمل‌های آمینو اسیدهای شاخه دار اغلب برای افزایش رشد عضلانی، افزایش عملکرد ورزشی و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف می‌شن. والین (L-Valine) ممکنه به درمان سوء تغذیه به دلیل اعتیاد به مواد مخدر کمک کنه.(۶)

فواید مصرف والین (L-Valine)

  • عملکرد ورزشی: والین (L-Valine) بیشتر به دلیل توانایی آن در ساخت عضلات قوی شناخته شده.تولید پروتئین رو افزایش می‌ده که برای تشکیل عضلات ضروریِ.
  • ریکاوری سریع تمرین: مصرف مکمل والین (L-Valine) می‌تونه به کاهش درد بعد از تمرین کمک کنه و به ریکاوری عضلات کمک کنه.
  • بهبود استقامت: افزودن والین (L-Valine) به قبل از تمرین می‌تونه این اطمینان رو بده که ذخایر ماهیچه های شما تخلیه نمی‌شه تا بتونید استقامت ورزشی خودتون رو بهبود بدید.
  • نگهداری عضلات: والین (L-Valine) ممکنه از تجزیه بافت عضلانی جلوگیری کنه. مصرف مکمل‌های آن ممکن هست تحلیل عضلانی رو کند یا حتی معکوس کنه.
  • کمک به بیماری های کبد و کیسه صفرا: این اسید آمینه می‌تونه به کاهش برخی از علائم سیروز کمک کنه، اگرچه به نظر نمی‌رسه به میزان مرگ‌و‌میر تأثیر بذاره. با این حال، ممکنه سلامت افراد مبتلا به بیماری های کبد و کیسه صفرا را بهبود بده و تحقیقات اولیه نشون می‌دن که می‌تونه از سرطان کبد نیز محافظت کنه.

والین

دوز مصرفی والین (L-Valine)

اسیدهای آمینه (AA) رو می‌شه به عنوان AA آزاد یا در ترکیب AA دریافت کرد. اونا همچنین بخشی از مولتی ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مکمل‌های غذایی هستن. اگه از پروتئین کافی در رژیم غذایی‌تون استفاده کنید، تمام اسیدهای آمینه مورد نیازتون رو دریافت می‌کنید. هیچ شرایط خاصی وجود ندارِ که لازم باشه شما در اون، میزان نیازتون به والین (L-Valine) رو افزایش بدید.(حداقل تا الان شرایطی پیدا نشدِ) (۶)

در حال حاضر شواهد کافی برای نشان دادن دوز مطلوب مکمل والین (L-Valine) به صورت تنها وجود نداره و همونطور که گفته شد، اطلاعات دقیقی در مورد اینکه مکمل این اسید آمینه برای چه اهدافی مفیدِ، وجود ندارِ.

منابع والین (L-Valine)

از اونجایی که بدن شما نمی‌تونه والین (L-Valine) رو به تنهایی بسازه، باید اون رو از منابع غذایی دریافت کنین. این اسید آمینه در انواع منابع غذایی از جمله گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، پنیر، بادام زمینی، قارچ، سبزیجات برگ‌دار و دانه‌ها به وفور یافت می‌شه.

عوارض جانبی والین (L-Valine)

استفاده از یک مکمل آمینو اسیدی منفرد، ممکنه به تعادل منفی نیتروژن منجر بشه. این می‌تونه میزان عملکرد متابولیسم شما رو کاهش بده. همچنین می‌تونه باعث بشه کلیه‌های شما سخت‌تر کار کنن. در کودکان، مصرف مکمل‌های آمینو اسیدی منفرد هم ممکنه باعث مشکلات رشد بشه. برای همین شما نباید دوزهای بالایی از اسیدهای آمینه منفرد رو برای مدت طولانی مصرف کنید.(۶)

زنان باردار یا شیرده نباید از مکمل‌های والین (L-Valine) استفاده کنن. اگه بیماری MSUD دارید، نباید از مکمل‌های والین (L-Valine) استفاده کنید. (این یک اختلال نادر و ارثیِ)

 

اگر این مقاله رو دوست داشتید پیشنهاد میکنم ال هیستیدین رو هم مطالعه کنید.

منابع

1.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22585822

2.http://jn.nutrition.org/content/136/2/529S.short

3.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14651987

4.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8139489

5.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10723090

6.https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia/content.aspx?contenttypeid=19&contentid=Valine

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *