ژنیکوماستی چیست؟

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
ژنیکوماستی چیست؟
آنچه در این مقاله میخوانید

مقدمه

اگه بدنسازی کار می کنید،ممکنه نگران ابتلا به ژنیکوماستی باشید.

برای بدنسازا، ژنیکوماستی یک نگرانی خاصه،چون این ورزش حول محور زیبایی ظاهر می چرخه.همونطور که میدونید،ورزشکاران حرفه ای اغلب استروئیدهای آنابولیک رو برای به حداکثر رسوندن رشد عضلانی مصرف می کنن که می تونه به خاطر عدم تعادل هورمونی که بعدا به وجود میاد منجر به ژنیکوماستی بشه.

توی این پست هر اونچه رو که باید در مورد ژنیکوماستی بین بدنسازا بدونید رو شرح دادیم


ژنیکوماستی چیه؟

ژنیکوماستی ایجاد بافت پستان در مردانه.می تونه منجر به ظاهری پف کرده، متورم و سینه مانند در عضله سینه و نوک سینه بشه.این وضعیت معمولاً بی‌خطره، اما می تونه باعث ناراحتی روانی و اجتماعی در بین مبتلایان بشه.

طبق تحقیقات منتشر شده،ژنیکوماستی در درجه اول ناشی از افزایش نسبت استروژن به آندروژن در گردش توی بدنه (۱).

بسته به پیشرفت بیماری،ژنیکوماستی میتونه توی مراحل اولیه معکوس بسه.با این حال،اگه این وضعیت ادامه پیدا کنه،اون بافت غیرچربی سینه که در اطراف ناحیه نوک سینه ایجاد میشه،نیاز به جراحی برای برداشتن داره و در غیر این صورت دائمی خواهد بود.

نکته ی مهم اینه که ژنیکوماستی به طور خاص به ایجاد بافت غده ای در اطراف نوک سینه شما اشاره داره، البته ممکنه با ذخیره چربی در ناحیه قفسه سینه اشتباه گرفته بشه.

با این که ژنیکوماستی میتونه با چربی بدن در اطراف قفسه سینه همراه باشه،اما این عارضه به خاطر بافت چربی اضافی نیست.این یک وضعیت خاصه که می تونه مردان رو در هر سطح تناسب اندام و چربی بدنی تحت تأثیر قرار بده.


علائم ژنیکوماستی چیه؟

مطالعات بالینی علائم ژنیکوماستی رو به صورت بزرگ شدن بافت سینه در اطراف ناحیه سینه ای و نوک سینه،با وجود یک توده لاستیکی متقارن و سفت که به صورت متحدالمرکز از نوک پستان امتداد پیدا میکنه،مشخص می کنن.

این عارضه با تکثیر خوش خیم بافت غده سینه همراهه (۲).

همونطور که گفتیم،ژنیکوماستی می تونه با رسوب چربی بدن در همون ناحیه همراه باشه.با این حال،این یک علامت تعیین کننده برای این بیماری نیست.


ژنیکوماستی در بین بدنسازان چقدر شایعه؟

با اینکه تشخیص دقیق ژنیکوماستی توی بدنسازان دشواره،اما کاملا شناخته شدست.

یک مطالعه در مورد ژنیکوماستی توی بدنسازان ادعا می کنه که بین سال های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۳ در ایالات متحده،۱۵۷۴ بدنساز تحت درمان جراحی برای این بیماری قرار گرفتن(۳).

بر اساس تحقیقات اضافی، تخمین زده می شود که ۳۰ تا ۴۰ درصد از مردان در جمعیت عمومی این مشکل رو تجربه می کنن (۲).

به طور کلی،میشه با اطمینان گفت که ژنیکوماستی یک پدیده ناآشنا نیست و احتمالاً توسط بسیاری از بدنسازان مرد،به ویژه اونایی که از استروئیدهای آنابولیک استفاده می کنن،تجربه میشه.


علت ژنیکوماستی بین بدنسازان چیه؟

مطالعات نشون می ده که علل زیادی برای ژنیکوماستی،از جمله تعداد زیادی از داروهای تجویزی،وجود داره (۴).

همونطور که گفتیم،زمانی که ژنیکوماستی در بدنسازان ظاهر میشه،معمولاً علتش استفاده از استروئیدهای آنابولیک،مثل مشتقات تستوسترون هستش.ژنیکوماستی به خاطر تلاش بدن برای حذف تستوسترون در گردش رخ می ده.

یکی از محصولات جانبی تجزیه تستوسترون،استرادیول هستش،نوعی هورمون استروژن که منجر به ایجاد ویژگی‌های جنسی ثانویه زنانه میشه.

توی مردان با استرادیول بالا،رشد و بزرگ شدن بافت پستان اتفاق میفته.

همچنین،ژنیکوماستی می تونه به خاطر بعضی ازداروها و مکمل های بدون نسخه ایجاد بشه. با این حال، همه افراد این عوارض جانبی رو تجربه نمی کنن.

اما تنها دلیل ژنیکوماستی افزایش استروژن نیست.گاهی اوقات علت ژنیکوماستی،افزایش پرولاکتین هست.مثلا بدلیل مصرف استرویید های مثل ترنبولون که اینجا مصرف آنتی‌استروژن‌هایی مثل لتروزول عملا بی‌ تاثره و باید برای کنترل پرولاکتین از داروهایی مثل کابرگولین و بروموکریپتین استفاده بشه.

از طرفی اگر غده تشکیل شده باشه و تایم تشکیل غده بیش از ۶ ماه باشه عملا احتمال پاسخ به درمان دارویی خیلی کاهش پیدا میکنه و درنهایت باید عمل جراحی صورت بگیره.


آیا مکمل هایی وجود دارن که ژنیکوماستی رو کاهش بدن؟

خیلی از مکمل های بدون نسخه به عنوان مکملهای مفید برای کاهش ژنیکوماستی به بازار عرضه میشن.مکانیسم های اولیه ادعا شده توی این داروها،افزایش پردازش استروژنه،به این معنی که در وهله اول از ژنیکوماستی جلوگیری می کنن.

این مکمل ها عبارتند از:

  • ایندول-۳-کاربینول
  • عصاره قارچ دکمه ای سفید
  • مکمل mucuna pruriens
  • کولین
  • ویتامین E

تا به امروز، تحقیقات کمی در مورد اثربخشی این مکمل ها برای درمان ژنیکوماستی ناشی از استفاده از استروئید وجود دارن.

علاوه بر این،توی ایالات متحده، سازمان غذا و دارو (FDA) مکمل‌ها رو به شیوه‌ای که داروهای تجویزی رو کنترل می‌کنه، تنظیم نمی‌کنه،و بیشتر ادعاها در مورد اثربخشی مکمل‌ها توسط شواهد قابل قبول تایید نمیشن.

همیشه قبل از مصرف هر مکملی با یک متخصص و یا پزشک مشورت کنید.

ژنیکوماستی

آیا تمریناتی وجود دارن که ژنیکوماستی رو کاهش بدن؟

گاهی اوقات از ورزش برای درمان ژنیکوماستی استفاده میشه.با این حال،اگه دچار ژنیکوماستی ناشی از رشد بافت غدد شده باشید،این کار تا حد زیادی بی‌اثره،این رشد بافت غدد موقعی که استروئیدهای آنابولیک استفاده شده باشه،رایجه.

ژنیکوماستی بالینی شامل ایجاد بافت غده ایه که با رژیم غذایی یا ورزش قابل کاهش نیست و باید با مداخله پزشکی برطرف بشه.


ژنیکوماستی چطوری درمان میشه؟

درمان ژنیکوماستی بسته به علت زمینه ای و سطح رشد سینه متفاوته.

برای ژنیکوماستی ناشی از مصرف استروئید آنابولیک،تحقیقات از استفاده از داروهای ضد استروژن مثل تاموکسیفن برای کاهش میزان استرادیول ناشی از تجزیه استروئید آنابولیک حمایت می کنن (۱).

با این وجود،موقعی که ژنیکوماستی ایجاد شد،فقط برداشتن بافت پستان با جراحی منجر به معکوس شدن کامل وضعیت میشه.

این درمان باید توسط یک جراح واجد شرایط انجام بشه و در صورت نیاز شامل برداشتن بافت غدد و لیپوساکشن بافت‌های چربی اضافیه.

به طور کلی،درمان جراحی ژنیکوماستی در بدنسازان معمولاً موفقیت‌آمیزه،تحقیقات نشون میده که ۹۸ درصد بیماران از نتیجه زیبایی جراحی راضی بودن (۵).

با توجه به اینکه ژنیکوماستی ناشی از مصرف استروئید آنابولیک یک بیماری تهدید کننده زندگی نیست، هدف اصلی رضایت بیمار از ظاهر نهایی درمان هستش.

توجه داشته باشید که ژنیکوماستی فقط یکی از عوارض جانبی استفاده از استروئیدهای آنابولیکه و سایر عوارض جانبی استروئیدها ممکنه برای سلامت جسمانی نگران کننده تر باشن.


پرسش های رایج

آیا ژنیکوماستی از بین میره؟

ژنیکوماستی معمولا بدون درمان دارویی از بین میره. سینه ها در عرض چند ماه تا چند سال صاف میشن. اگر ژنیکوماستی خیلی شدید باشه، دارویی وجود داره که می تونه کمک کنه.و اگه ژنیکوماستی بعد از بلوغ طول بکشه،جراحی می تونه اندازه سینه ها را کاهش بده.

چجوری میشه از ژنیکوماستی خلاص شد؟

با اینکه بعضی از درمان های غیر جراحی برای ژنیکوماستی مفید هستن،جراحی اغلب تنها راه برای اصلاح ژنیکوماستی هستش.جراحی ژنیکوماستی باعث حذف قطعی،فوری و دائمی بافت و چربی اضافی سینه و بهبود ظاهر قفسه سینه میشه.

ژنیکوماستی مشکل جدی ایه؟

ژنیکوماستی معمولا یه بیماری خوش خیم (غیر سرطانی) هست.ممکنه با علل مختلف تغییرات هورمونی مرتبط باشه.تو بسیاری از موارد،علتش مشخص نیست.

چجوری تشخیص بدیم مشکل ژنیکوماستی داریم یا بافت چربیه؟

چربی قفسه سینه معمولاً وقتی لمس میکنیم نرمه،ولی ژنیکوماستی بسیار سفت تره.برخی از بیماران ژنیکوماستی را به عنوان احساس سفت یا لاستیکی توصیف می کنن.در واقع،شما حتی ممکنه یه توده جامد رو در زیر پوست خود احساس کنین،که معمولاً با چربی قفسه سینه ایجاد نمیشه.

آیا ژنیکوماستی با کاهش وزن از بین میره؟

با اینکه حفظ وزن سالم هم از نظر فواید زیبایی و هم از نظر سلامت دلخواه هر فردی هست، اکثر موارد ژنیکوماستی واقعی با کاهش وزن و ورزش قابل حل نیستن.

مدت زمان ریکاوری جراحی ژنیکوماستی چقدره؟

بیشتر بیماران قبل از بازگشت به کار و سایر فعالیت های عادی روزانه یک یا دو روز مرخصی می گیرن.تو دو هفته اول پس از جراحی باید از انجام فعالیت های شدید (هر چیزی که فشار خون رو افزایش میده) دوری بشه.افزایش فعالیت های قلبی و پایین تنه رو میشه بعد از دو هفته اول از سر گرفت.


منابع

1.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279105/

2.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3987263/

3.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25626789/

4.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30516672/

5.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25626789/

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *