دیانابول (Dianabol) + اثرات و عوارض

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
دیانابول
آنچه در این مقاله میخوانید

اطلاعات تکمیلی دیانابول (Dianabol)

دیانابول یکی از مهمترین استروید های تولید شده است، این استروید خوراکی مشهور ترین و پر طرفدارترین استروید خوراکی بود که وارد بازار شد. این استروید خوراکی که نوع تزریقی هم دارد به دلیل این مهم است که مخصوص دوپینگ و بهبود عملکرد ساخته شد و آغاز عصر جدیدی برای تولید دارو های بهبود عملکرد بود.

درواقع آمریکایی ها دیانابول را برای مقابله با استفاده از تستوسترون تیم شوروی ساختند، دیانابول قدرت انابولیکی تستوسترون را داشت البته فعالیت آندروژنی اون کمتر هست و البته سرعت عملکرد اون سریعتر و قویتر بود.

متاندروستنولون یا متان یا اسم تجاری آن دیانابول استروید مشتق از تستوسترون هست، به صورت پایه ای داینابول همان تستوسترون است که در کربن یک و دو یک پیوند دوگانه به آن اضافه شده که این کار باعث می شود فعالیت آندروژنیکی این هورمون کم شود. همچنین در جایگاه ۱۷ ام کربن این هورمون یک گروه متیل قرار داده شده تا از متابولیزه شدن در عبور اول و دوم از کبد جان سالم به در ببرد و بتواند وارد سیستم گردش خون شود و عملکرد خود را روی سلول ها داشته باشد.

نتیجه کار یک استروید با مقیاس انابولیک- آندروژنیک ۴۰ به ۶۰ است (نسبت به تستوسترون) ولی این هورمون تمایل کمی به چسبیدن به پروتیین سرمی دارد پس در نتیجه آزاد بودن آن در خون این هورمون را قوی میسازد.

این هورمون هم مثل بقیه استروئید ها سنتز پروتیین رو افزایش میده و همچنین بالانس نیتروژنی رو مثبت میکنه. یکی دیگر از خاصیت های دیانابول این هست که این یک استروئید پایه ای نیست، یعنی استرویدی نیست که ما دوره رو باهاش بچینیم، برخلاف کارایی که تو ایران زیاد میکردن و هنوزم میکنن. این استروید یک استروید مکملی برای یک دوره هست و بهتره که به یک دوره خوب اضافه بشه تا از خواص خوبش کاملا بهره مند بشیم.

برای مثال یک دوره اگر ۲۰۰ میلی گرم تستوسترون و دکا داشته باشه، در مقابل دوره ای که ۱۰۰ میلی گرم از هر دوی اینا داشته باشه به همراه ۵۰ میلی گرم دیانابول نتایج خیلی بهتری رو میتونه برای بدن رقم بزنه.


اثرات دیانابول

اثرات دیانابول میتونن قوی و سریع باشن، حتی بعضی ها بودن که با مصرف دیانابول ۵ تا ۱۰ کیلو به وزنشون هم اضافه شده اونم فقط تو چند هفته اول، البته این موضوع به کالری مصرفی هم ربط داره. دیانابول رو به عنوان استروید برای دوره حجم میشناسن که دلیلش همونطور که گفتم بخاطر خواصی هست که داره البته یکی دیگه از این خواص قدرت زیادی هست که به فرد میده که میتونه کمک زیادی به فرد در دوران حجم بکنه.

ورزشکار های رشته های دیگه مثل سابق از این دارو استفاده نمیکنن به دلیل اینکه وزن زیادی میده، و معمولا در حال حاضر از اکساندرلون و دیانابول استفاده میکنند.

در مورد دوران کات هم باید گفت که دیانابول دارویی نیست که در دوران کات ازش استفاده بشه، البته میتونه در ابتدای دوران کات استفاده بشه و دلیل اون نگه داشتن پُر بودن بدن و حفظ قدرت هست.


عوارض دیانابول

دیانابول عوارض استروژنی قوی ای داره چرا که هورمون متاندروستولون بعد از آروماتاز شدن تبدیل به متیل استرادیول میشه که خیلی قویتر از استرادیول عمل میکنه. پس به همین علت احتباس آب و ایجاد ژنیکو ماستی با این استروید بسیار محتمل تره، یکی از عوارضی که دیانابول به ایجاد اون مشهوره فشار خون بالاست که دلیلش همین احتباس آب زیاده، اما اینا چیزایی نیست که نشه اونارو کنترل کرد.

برای مبارزه با این عوارض استروژنی مثل بقیه استروید ها از آنتی اروماتاز ها و SERM ها مثل لتروزول و تاموکسیفن میشه استفاده کرد. البته استفاده از آنتی اروماتاز ها میتونه کلسترول رو همراه استفاده از دیانابول بدتر کنه که این موضوع نیاز به یک رژیم خوب و سالم رو داره اما برای مبارزه با عوارض استروژنی انتی اروماتاز ها بسیار موثر هستند اما SERM ها نه زیاد!


عوارض آندروژنی

دیانابول یک استروئید آندروژنی قوی نیست، از لحاظ ساختاری این استروید بخش آندروژنی کمتری داره اما باز هم عوارض آندروژنی رو میتونیم شاهد باشیم. مواردی مثل آکنه و ریزش مو البته اگر از لحاظ ژنتیکی فرد مستعد باشه، ایجاد خواهند شد. دارو هایی مثل فیناستراید هم اثر کمی دارن تا بتونن جلوی این عوارض رو بگیرن چون بعیده که انزیم ۵ الفاردوکتاز بتونه دیانابول رو خیلی تبدیل به دی هیدرومتاندرستولون بکنه و اینجا فیناستراید کم اثر میشه.

برخی از خانم ها هم به اشتباه از این دارو استفاده میکنند و باید بدونن که این دارو میتونه اثرات بدی رو در اون ها به طور دائمی بزاره چیزایی مثل بزرگ شدن کلیتوریس و کلفتی صدا.


عوارض قلبی عروقی

دیانابول میتونه عوارض قلبی عروقی شدیدی رو ایجاد کنه، به این خاطر که کلسترول رو بهم میریزه و بیشتر این موضوع بخاطر کم شدن HDL هست. البته میشه که یک فرد کلسترولش در حالت نرمال باشه ولی این موضوع میتونه غلط انداز باشه و باید به مقدار HDL توجه بشه.

فشار خون عارضه دیگه ای هست که باز هم به قلب مربوط میشه، وقتی صحبت از این دوتا عارضه میشه بهترین چیزی که میشه گفت سبک زندگی سالم هست، رژیمی پر از امگا ۳، ورزش هوازی و مصرف نکردن سیگار و الکل. در ضمن نکته ای که وجود داره بعضی از افراد به طور مادر زاد فشار خون بالا و کلسترول بالا رو میتونن داشته باشن پس این افراد بهتره از این دارو و کلا استروید ها استفاده نکنن و خیلی مراقب باشن.


سرکوب تستوسترون

دیانابول تستوسترون طبیعی بدن رو بسیار سرکوب میکنه، البته تقریبا همه استروئید ها این سرکوب رو دارن اما یکی دوتا از استروید ها کمتر اینکارو میکنن. به همین دلیل هست که در دوره های دارویی از تستوسترون استفاده میشه.

بعد از قطع مصرف ریکاوری کم کم شروع میشه و افرادی که دوره دارویی رفتن حتما برای ریکاوری خوب باید PCT انجام بدهند.


سمیت کبدی

دیانابول از دارو های خوراکی و C17 الکیل هست. این یعنی برای عبور اول و دوم از کبد طوری طراحی شده بدون از بین رفتن عبور کنه و بتونه اثر خودش رو بزاره پس برای کبد سمی هست. البته سمی ترین استروید خوراکی نیست ولی کم هم سمی نیست و اثر قابل توجهی داره.

نکاتی که وجود داره دوز بندی مناسب این دارو هست و طول مدت مصرف این دارو و تا جایی که میشه از الکل به هیچ وجه استفاده نشه. همچنین از دارو هایی که به سم زدایی کبد کمک میکنند مثل استیل سیستین و milk thistle و اورسوفار نیز باید استفاده بشه.


مصرف دیانابول

دیانابول واقعی با دوز های کم هم میتونن جواب بسیار خوبی از نظر عضله سازی بدن. دوز های ۱۵ میلیگرم در روز هم میتونه حتی خوب باشه، البته اکثر افراد ۲۰ تا ۳۰ میلیگرم بهترین جواب رو بهشون میده. در نظر داشته باشید که هرچقدر دوز بالاتر بره ساید افکت ها بیشتر خواهد شد.

دوز های بالاتر هم در روز استفاده میشه که برای حرفه ای ها معمولا دوز های ۵۰ تا ۶۰ میلیگرم در نظر گرفته میشه، اما دوز ۱۰۰ میلیگرم هم برخی جاها استفاده میشه که میتونه بسیار خطرناک باشه هم از نظر سلامتی و هم ساید افکت های ظاهری، و همون دوز ۵۰ میلیگرم برای تمامی افراد میتونه ماکسیسمم دوز باشه.

دیانابول نیمه عمر ۳-۴ ساعته داره پس بهتره که دوز های مصرفی هر ۳-۴ ساعت تکرار بشه. دیانابول معمولا در دوره های حجم استفاده میشه چون هم قدرت خوبی میتونه برای فرد بیاره و هم اینکه احتباس آبی که ایجاد میکنه در دوره کات مورد پسند نیست.

معمولا در دوره های حجم به عنوان شروع کننده دوره استفاده میشه، اما بعضی ها هم میتونن در وسط دوره زمانی که اصطلاحا فرد دچرا استپ و پلاتو شده یکی از موارد مصرف خوب دیگه از این دارو هست.

بهتره این دارو نهایت تا ۸ هفته مصرف بشه که از لحاظ سلامتی ۴-۵ هفته بهترین طول مدت مصرف این دارو هست.

مدت زمان ردیابی در تست دوپینگ : تا ۶ هفته

نیمه عمر : ۴ ساعت

 

گرداوری مهدی طیبی


منابع

Serakovskii S, Matskoviak I., Effect of methanedienone (methandrostenolone) on energy processes and carbohydrate metabolism in rat liver cells, Farmakol Toksikol 1981 Mar-Apr;44(2):213-7
Brain Res. 1998 May 11;792(2):271-6.
Chemfinder. Copyright 2004 CambridgeSoft Corporation. Cambridge, MA, USA.
Br Med J. 1975 May 31;2(5969):471-3.
Clin Sci (Lond). 1981 Apr;60(4):457-61
Steroids. 1984 Dec;44(6):485-95.
Vrach Delo. 1983 Nov;(11):34-6. Russian
Acta Med Acad Sci Hung. 1975;32(1):27-34
4 Nesterin MF, Budik VM, Narodetskaia RV, Soloveva GI, Stoianova VG., Effect of methandrostenolone on liver morphology and enzymatic activity, Farmakol Toksikol 1980 Sep-Oct;43(5):597-601
Anabolic Research Guide, 2005, Brain Clapp

اگر این مطلب براتون مفید بوده، پیشنهاد میکنم مطلب ناندرولون را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *