وینسترول (Winstrol) + مضایا و معایب

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
وینسترول
آنچه در این مقاله میخوانید

اطلاعات تکمیلی وینسترول (Winstrol)

وینسترول یکی از پر طرفدار ترین استروید های بازار هست مخصوصا برای افرادی که دنبال بدن کات و خوش تراش هستند. وینسترول یکی از مشتقات DHT هست و یا به عبارت بهتر استرویدی هست که ساختار تغییر یافته ای از DHT داره. دو عدد تغییر اساسی وینسترول رو از DHT متمایز میکنه یکیش اضافه شدن گروه پیرازولی بجای گروه کتویی DHT هست و دومیش اضافه شدن گروه متیل که برای حفاظت از این هورمون برای بعد از تزریق به بدن هست درواقع در کربن شماره 17 این تغییر اعمال شده که باعث میشه کبد نتونه این هورمون رو بشکنه و از بین ببره.

با اعمال این تغییرات خاصیت آندرژونیکی این هورمون به طور چشمگیری کاهش یافته و خاصیت آنابولیکی افزایش داشته رتبه انابولیکی به آندروژنیکی وینسترول ۳۲۰ به ۲۰ هست و مهمتر از این رتبه بندی تاثیرات واقع گرایانه نسبت به این رتبه بندی هست که این استروید به ما میده.


خواص وینسترول

وینسترول خواص زیادی داره، یکیش کاهش چشم گیر پروتیین بایند شونده به هورمون جنسی یا به اختصار SHBG هست. این خاصیت باعث میشه که استروید ها به طور آزادانه مورد استفاده قرار بگیرند و با این پروتیین بایند نشن برای مثال تستوسترون آزاد بیشتری خواهیم داشت. البته همه استروید ها میتونن SHBG رو کاهش بدن اما وینسترول این کار رو با قدرت بسیار بالایی انجام میده و مطالعات نشون میدن که حتی با دز های پایین تا 50 درصد SHBG کاهش پیدا میکنه.

خواص دیگر این استروید مثل بقیه استروید هاست مثل افزایش سنتز پروتیین، افزایش بالانس نیتروژنی، افزایش تعداد گلوبول های قرمز و جلوگیری از عملکرد گلوکوکورتیکوید ها.

نکته خاصی که برای وینسترول وجود داره اینه که وینسترول هم به صورت تزریقی وجود داره و هم به صورت خوراکی، درواقع این دو فرم دارو یکسان هستن. یک میلیگرم خوراکی و تزریقی فرقی ندارند، البته بعضی از مطالعات نشون میدن که فرم خوراکیش SHBG رو بیشتر کاهش میده و اینکه فرم تزریقی اون در کل بهتر از فرم خوراکیش در عضله سازی کمک میکنه، اما در نهایت میشه اینو فهمید که این تفاوت ها معنی دار نیستند. تفاوت عمده این دو این هست که فرم تزریقی کمی کمتر از فرم خوراکیش به کبد فشار میاره.

وینسترول بیشتر در دوران کات استفاده میشه و به ندرت دیده میشه که از این دارو در دوران حجم استفاده بشه، اما میشه از این دارو در زمان حجم هم استفاده کرد البته در دوز های پایین و با این هدف که اثر بخشی دارو های دیگه رو بیشتر کنیم.

در مورد خانوم ها اما موضوع کمی فرق میکنه و میشه از وینسترول در زمان حجم استفاده کرد البته با توجه به عوارضی که داره باید کاملا حساب شده این اتفاق بیفته. البته جایگیزن های امن تری هم وجود داره.

اثرات وینسترول بیشترین تاثیر رو در ورزشکارانی داره که در ورزش های عملکردی فعالیت میکنند. این دارو میتونه قدرت رو بالا ببره و این به این معنی هست که با توجه به ورزشی که افراد دارن میتونن توان یا سرعتشون رو افزایش بدن، این درحالیه که باعث افزایش وزن زیادی نمیشه.

یک مورد خاص دیگه هم درباره این استروید وجود داره که اون هم حس خشک شدن مفاصل یا درد مفاصل هست. دلیل این موضوع این هست که وینسترول آروماتاز نمیشه و اگر در دوره از تستوسترون استفاده نشه استروژنی برای کمک به مفاصل و احتباس آب لازم وجود نخواه داشت. استک هایی رو میشه برای این عارضه انجام داد مثل ناندرولون و وینسترول یا تست و ناندرولون و وینسترول که از این عارضه جلو گیری کنه.

همونطور که بالاتر هم گفته شد وینسترول به استروژن تبدیل نمیشه پس خود این دارو عوارض استروژنی نداره، اما زمانی که با تستوسترون استک بشه میتونه مقدار تست آزاد رو افزایش بده و این افزایش باعث میشه که ریسک بیشتری برای بالاتر رفتن استروژن باشه که اینجا باید از دارو های ضد استروژن استفاده بشه.


عوارض وینسترول

عوارض آندروژنیکی این دارو کم هستند، اما ریزش مو آکنه رو میتونه ایجاد کنه، البته برای افرادی که به طور ژنتیکی از قبل به این موارد حساس هستند. بعضی افراد برای مبارزه با عوارض آندروژنیکی استروید ها از دارو هایی مثل فیناستراید استفاده میکنند، باید اینو بدونید که این دارو ها تاثیری روی وینسترول و امثالش (مشتقات DHT) نداره. این دارو ها جلوی اثر آنزیم 5 آلفا ردوکتاز رو میگیرن که تست به DHT تبدیل نشه. این استروئید ها از قبل ساختار DHT رو دارند.

عوارض آندروژنیکی این دارو برای خانوم ها صفات ثانویه مردانه هست که مثل رویش موی زاید، کلفت شدن صدا، و بزرگ شدن کلیتوریس و همچنین بر هم خوردن قاعدگی رو میتونه به همراه داشته باشه.

عوارض قلبی عروقی وینسترول قویترین عوارض اون هستند، وینسترول به اینکه HDL رو کاهش بده و LDL رو افزایش بده معروفه و معمولا فرم خوراکیش اثر قویتری در این موضوع داره. پس هنگام استفاده از وینسترول حتما حواستون به کلسترول باشه. با رژیم غذایی مناسب و تمرینات هوازی میشه تا حدودی جلوی این عوارض رو گرفت.

وینسترول جزو خانواده DHT هاست، درسته که به اندازه خانواده 19 نور ها تستوسترون رو سرکوب نمیکنه اما به مقدار خیلی زیاد تست طبیعی بدن رو سرکوب میکنه و اگر از این دارو در دوره به تنهایی استفاده میکنید حتما باید یک برنامه PCT درست برای بعد از دوره داشته باشید.

عوارض کبدی وینسترول چیز مخفی نیست و حتما باید آنزیم های کبدی در حین استفاده چک بشن و کاملا مراقب این آنزیم ها باشیم. کار هایی که برای کبد میشه انجام داد بالا نبردن دوز این دارو و همچنین مدت زمان استفاده از این دارو هست.


روش مصرف وینسترول

دوز مصرفی این دارو در حیطه پزشکی برای آقایون معمولا روزی ۶ میلی گرم هست و برای خانوم ها ۲ تا ۴ میلی گرم، البته اگر عوارض برای خانوم ها اشکار بشه دوز رو کمتر میکنن. فرم تزریقی هم معمولا ۵۰ میلیگرم هر ۲-۳ هفته هست.

اما در بحث بدنسازی و دوپینگ این دوز بین ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم در روز هست، البته افراد حرفه ای تر روزانه ۵۰ میلی گرم یا حتی ۱۰۰ میلی گرم هم از این دارو استفاده میکنند که برای اکثر افراد ورزشکار دوز بسیار زیادیه و این دوز ها نهایتا باید یک الی دو هفته باشه و مجموع طول زمان مصرف ۶ تا ۸ هفته.

در مورد خانوم ها هم دوز ۵ میلی گرم دوز خوبی هست البته بعضی ها هستند که تا ۲۰ میلی گرم هم مصرف میکنند و این بستگی به ژنتیک فرد داره که چقدر بتونن این دارو رو تحمل کنند، اما عموم خانوم ها با دوز ۵ میلی گرم روزانه میتونن نتایج خوبی بگیرن. در مورد خانوم ها فرم تزریقی پیشنهاد نمیشه و اگر مجبور به استفاده شدید هفته ای ۲۰ میلی گرم دوز خوبی میتونی باشه که البته بازم پیشنهاد نمیشه چون هم قابل کنترل نیست و هفته ای یکبار نمیتونه اثر خاصی برای فرد بزاره.

دوز موثر آقایان: ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم روزانه خوراکی، ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم تزریقی یک روز درمیان یا روزانه

دوز موثر خانوم ها: ۵ تا ۱۰ میلی گرم روزانه، تزریقی پیشنهاد نمیشه.

زمان ردیابی : خوراکی ۳-۴ هفته ، تزریقی تا ۹ هفته.

 

گرداوری مهدی طیبی


منابع

Metabolism. 1990 Nov;39(11):1167-9
Effects of nandrolone Deca Durabolinnoate on bone mineral content R, Righi GA, Turchetti V, Vattimo A.).
Cancer Res 1978 Nov;38(11 Pt 2):4186-98
(Charts) from Minto et al
AIDS. 1996 Jun;10(7):745-52
Sattler et al. Am J Physiol Endocrinol Metab 283: e1214-22
J Acquir Immune Defic Syndr Hum Retrovirol. 1999 Feb 1;20(2):137-46

اگر این مطلب براتون مفید بوده، پیشنهاد میکنم مطلب اوکسی متولون را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *