ناندرولون (Nandrolone) + روش مصرف

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
ناندرولون
آنچه در این مقاله میخوانید

اطلاعات تکمیلی ناندرولون (Nandrolone)

ناندرولون و به خصوص استر دکانوآت آن یکی از محبوبترین استروید های آنابولیک هست. اولین بار این استروید در سال ۱۹۶۲ توسط شرکت ارگانن به نام تجاری دکادورابولین معرفی شد و هنوز هم همین اسم روی این دارو هست. البته داروی دیگری که ناندرولون بود همین شرکت به نام دورابولین ساخته بود که این دارو همراه استر فنیل پروپیونات بود که نیمه عمر بسیار کمتری دارد.

دکا (به اختصار) یکی از پرمصرف ترین دارو های آنابولیکی در بین ورزشکاران هست و در دنیای بدنسازی به عنوان یک داروی دوران حجم خیلی خوب شناخته میشه، چرا که داروی قابل تحمل و نسبتا کم عارضه ای هست. به علت خواص درمانی دکا این دارو از نظر پزشکی مصارف زیادی از جمله درمان پوکی استخوان و درمان کم خونی استفاده میشود.

دکا جزو خانواده استروید های ۱۹ نور هست و این یعنی این هورمون مشتق شده از تستوسترون در جایگاه ۱۹مین کربن، کربن آن حذف شده و این باعث میشه که این یه استروید خاص برای ما باشه.

این کار باعث میشه که این استروید خیلی کم آروماتاز بشه (20 درصد تستوسترون) و همچنین تبدیل به DHT نشه که عوارض آندروژنیک داشته باشه. استر دکانوات بعد از تزریق یک پیک 24 تا 48 ساعته داره که بعد از این این دارو تا 3 هفته فعال در بدن خواهد بود. رتبه بندی آندروژنیکی ناندرولون در برخی منابع 37 هست که درمقابل تستوسترون که 100 هست به این معنی هست که عوارض آندروژنیکی کمتری داره، از نظر آنابولیکی هم کمی بالاتر از تستوسترون قرار داره.

علت کمتر بودن آندروژنیک بودن ناندرولون تبدیل شدن اون به دی هیدرو ناندرولون هست و نه به دی هیدروتستوسترون که همین امر باعث کمتر شدن عوارض آندروژنیکی این دارو میشه و باعث میشه قابل تحمل تر باشه و شاید یکی از مهمترین خواصش اینه که روی ریزش مو کمترین تاثیر رو داره.

دکا هم مثل سایر استروید ها باعث افزایش IGF1، سنتر پروتیین و بالانس مثبت نیتروژن میشه که در خصوص مطلب آخر به نظر میاد ناندرولون این کارو بهتر از بقیه استروید ها انجام میده، و البته همچنین این دارو میتونه تاثیر کورتیزول رو کمتر کنه باز هم مثل بقیه استروید ها.

یکی از خاصیت های خاص دکا این هست که میتونه سنتز کلاژن رو زیاد کنه و استخوان سازی قویتری هم نسبت به بقیه استروید ها داره، پس میتونه در درمان درد مفاصل و تاندون ها کمک کننده باشه. همچنین این دارو به صورت قدرتمند تری میتونه تعداد گلوبول های قرمز رو افزایش بده.

به عنوان یک داروی شناخته شده برای دوران حجم، دکا میتونه حجم با کیفیت خوبی رو برای ورزشکار به ارمغان بیاره، اما این حجم آهسته ایجاد میشه و دلیلش استر دکانوات هست که اروم اروم این استروید رو رها میکنه. معمولا در دوران حجم وزنه های سنگین جا به جا میشه و خاصیت ضد درد مفصلی دکا میتونه کمک بزرگی بکنه، همچنین این دارو میتونه متابولیسم پایه رو مثل سایر استروید ها افزایش بده که ما در دوران حجم میتونیم باز از این مورد برای مصرف بیشتر کالری و چرب نشدن استفاده کنیم.

میمونه قسمت کات کردن که بعضی از افراد از دکا در قسمت ابتدایی آماده سازیشون برای مسابقه از این دارو استفاده میکنند. البته دکا مثل خیلی از استروئید های دیگه حالت سفتی و خشکی رو ایجاد نمیکنه اما میتونه در ابتدای رژیم به ورزشکار کمک کنه.


عوارض دکا

عوارض دکا معمولا خیلی خوب تحمل میشه و باید بگم که ممکنه اتفاق بیفته تا حتما اتفاق بیفته، اگر در دوز های عاقلانه این دارو استفاده شود ممکنه حتی کوچکترین اتفاق برای فرد نیفته، البته ممکنه و هر فردی با فرد دیگه فرق میکنه.


عوارض استروژنی

هورمون ناندرولون آروماتاز میشه اما خیلی کمتر از تستوسترون و به طور کلی طبیعت آروماتاز شونده نداره. مقدار این تبدیل شدن به استروژن خیلی کم هست اما نکته ای که وجود داره طبیعت پروژستینی این هورمون هست که میتونه به گیرنده های پروژسترونی بچسبه و همچنین میتونه غدد شیر (نوک سینه) رو رشد بده.

مثل تستوسترون در هنگام استفاده از این دارو هم باید مهار کننده آروماتاز یا SERM استفاده بشه. یکی از نگرانی های دیگه بالارفتن پرولاکتین هنگام استفاده از این دارو هست و نوک سینه ای که دکا ایجاد میتونه بکنه پرولاکتینی هست که میتونه ترشح مایع هم از نوک سینه داشته باشه، البته سد اول مبارزه کنترل استروژن هست و بعدا مبارزه با پرولاکتین که باید از دارو های دوپامینرژیک مثل کابرگولین استفاده بشه.


آندروژنی

دکا معمولا کمتر عوارض آندروژنی نسبت به تستوسترون ایجاد میکنه، و این عوارض مانند آکنه، ریزش مو و رویش موی بدن هست اما کمتر از تست و معمولا در دوز های بالا. علت این موضوع تبدیل شدن ناندرولون به دی هیدرو ناندرولون هست در حالی که تستوسترون به دی هیدرو تستوسترون تبدیل میشه. نکته ای که وجود داره اینه که همراه این دارو نباید از دارو هایی مثل فینا استفاده کرد چرا که باعث بالاتر رفتن عوارض آندروژنیکش میشه.

خانوم ها هم میتونن از این دارو استفاده کنن اما احتمال گرفتار شدن به عوارض کلفتی صدا، رویش موی زاید و بزرگ شدن کلیتوریس در خانم ها با این دارو بالاست، مگر اینکه دوز های خیلی پایین استفاده بشه. اگر هم خانومی قصد مصرف این دارو رو داره بهتره که از استر سریع اثر این دارو استفاده کنه که فنیل پروپیونات باشه. قطعا دارو های بهتری برای استفاده خانوم ها وجود داره که ازش استفاده بکنن.


عوارض قلبی عروقی

ناندرولون نیز میتونه تاثیر بدی روی پروفایل چربی بزاره و HDL رو کم کنه و LDL رو زیاد کنه. در واقع ناندرولون از تستوسترون عارضه بیشتری در این زمینه داره و میتونه HDL رو بیشتر از تستوسترون کم کنه.

پیشنهادات تغذیه ای و مکملی برای داشتن سیستم قلب عروق سالم همراه با ورزش هوازی اینجا هم دوباره مهمه و افراد حتما باید به این نکات توجه کنند تا دچار آسیب قلبی نشن.


تستوسترون

ناندرولون هم مثل بقیه استروید ها تاثیر منفی در تولید و ترشح تستوسترون طبیعی بدن داره. شاید قویترین استرویدی که تستوسترون طبیعی بدن رو سرکوب کنه همین ناندرولون هست به طوری که در یک مطالعه دوز ۱۰۰ میلیگرم از ناندرولون به طور کامل ترشح طبیعی تستوسترون رو قطع کرده. بقیه مطالعات هم نشون دهنده سرکوب تقریبا ۶۰ درصدی تستوسترون بدن هستند. اگر شما از این دارو به تنهایی در دوره استرویدی استفاده کنید افت شدید میل جنسی و عدم نعوظ رو در طول دوره خواهید دید که یکی از مشکلات جنسی و در ادامه روانی میتونه باشه.

به همین علت هست که همراه با دوره ای که توش ناندرلون مصرف میشه باید تستوسترون حداقل با دوز های TRT وجود داشته باشه.

بعد از دوره های اینچنین حتما باید PCT درست انجام بشه تا محور HPTA برگرده به کارکرد سابقش و فرد اگر نخواست دوباره دوره بره به زندگی عادیش برگرده.


سمیت کبدی

دکا و ناندرولون به طور کلی به علت تزریقی بودنشون عارضه کبدی ندارند.


مصرف دکا

دکا به علت استر بلندی که داره تزریق های با فرکانس بالا نیاز نداره و در مصارف پزشکی حتی ماهی یکبار هم تزریق می شود. برای ورزشکارانی که به فکر ترمیم و بحث ریکاوری مفاصل هستند دوز ۱۰۰ میلیگرم در هفته هم پاسخگو نیاز هاشون هست اما ۲۰۰ میلی گرم میتونه نتایج بهتری رو بده.

در بحث عضله سازی هم این دوز میتونه بین ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلی گرم و در افراد حرفه ای تر ۱۰۰۰ میلیگرم هم باشه که به صورت دو دوز در هفته تقسیم میشه. نکته ای که وجود داره اینه که دکا نباید کمتر از ۸ هفته مصرف بشه چرا که استر بلند داره و تازه در هفته ۵ یا ۶ میتونه خوب در بدن سطح بالایی داشته باشه. دوره های ۱۰ تا ۱۲ هفته ای دوره های بهینه برای این دارو هستند.

برای خانم ها هم دوز ۵۰ میلی گرم در هفته اونم با استر فنیل پروپیونات میتونه مناسب باشه، اما بیشتر از این میتونه عوارض بدی رو براشون داشته باشه. البته بازم میگم این دارو داروی مناسبی برای خانم ها نیست و دارو های بهتری وجود داره.

دوز موثر : ۲ میلی گرم به ازای وزن ( ۲۰۰ میلی گرم تا ۶۰۰ میلی گرم) برای مردان

برای زنان ۵۰ میلی گرم

زمان قابل ردیابی : ۱۸ ماه

نیمه عمر ۱۸ روز

 

گرداوری مهدی طیبی


منابع

Metabolism. 1990 Nov;39(11):1167-9
Effects of nandrolone Deca Durabolinnoate on bone mineral content R, Righi GA, Turchetti V, Vattimo A.).
Cancer Res 1978 Nov;38(11 Pt 2):4186-98
(Charts) from Minto et al
AIDS. 1996 Jun;10(7):745-52
Sattler et al. Am J Physiol Endocrinol Metab 283: e1214-22
J Acquir Immune Defic Syndr Hum Retrovirol. 1999 Feb 1;20(2):137-46

 

اگر این مطلب براتون مفید بوده، پیشنهاد میکنم مطلب وینسترول را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *