پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
پرخوری عصبی
آنچه در این مقاله میخوانید

تعریف پرخوری عصبی چیه؟

به دوره هایی از پرخوری گفته میشه که شما کنترلی در خوردن ندارید و فرد موقعی دست از خوردن میکشد که شکم درد بگیرد یا تهوع بگیرد و همچنین همراه با شیوه های نامناسبی برای توقف افزایش وزن میباشد مثلا مصرف ملین زیاد دارند یا پس از خوردن انگشت داخل دهان میبرند تا استفراغ کنند .و پس از این پرخوری فرد دچار احساس گناه یا نفرت از خود میشود.لازم به ذکر است که دوره های پرخوری حتما باید حداقل سه ماه طول کشیده باشد.

پرخوری عصبی

اما خطری که استفراغ مکرر برای افراد دارد به دلیل خروج اسید معده باعث میشود بدن در یک حالت قلیایی باشد و علاوه بر اینکه با به هم خوردن PH نرمال بدن ، مستعد عفونت های مختلف میشویم یون های مهمی از جمله پتاسیم و کلر نیز از بدن خارج شده و مشکلات قلبی و همچنین کلیوی ایجاد میشود.

پرخوری عصبی

عللی که برای پرخوری عصبی مطرح شده یکی علل زیستی هست و مطرح شده پیام رسان های عصبی از جمله سروتونین و نوراپی نفرین در این میان نقش داشته و بهم خوردن تعادل انها باعث ایجاد یک پاسخ ادراکی مبالغه امیزی نسبت به مزه ی شیرین داشته باشند.

همچنین گفته شده افرادی که مبتلا به پرخوری عصبی هستند از نظر شخصیتی افرادی معاشرتی تر و تکانشی تر هستند و تصمیمات ناگهانی زیادی میگیرند.

از دیدگاه اجتماعی اکثر این افراد در خانواده هایی بزرگ شده اند که صمیمیت کمتری دارند و خانواده هایی سردی از نظر روابط اجتماعی هستند.

پرخوری عصبی

درمان

بهتره افراد بدلیل مشکلات جسمی که پرخوری عصبی ایجاد میکند در ابتدا جهت بررسی های جسمی و ازمایشگاهی و روانشناختی به روانپزشک مراجعه کنند تا بررسی جامع تری انجام بشه.

در ابتدا شرح حال کاملی از فرد گرفته میشه و سایر اختلالات همراه از جمله افسردگی و اضطراب بررسی میشه .

خبر خوب اینکه اکثر این افراد درمان میشوند


درمان

شامل درمان های رواندرمانی،دارو درمانی یا هردو میباشد

یکی از رویکردهای خوب رواندرمانی در این اختلال درمان شناختی رفتاری یا همانCBT میباشد و در این درمان به شناخت های معیوب افراد در مورد غذا، وزن و تصویری که از بدن دارد پرداخته میشود

درمانهای روانپویشی نیز در این اختلال موثر هستند، روی مکانیسم های دفاعی روان فرد تمرکز میشود که ببینیم ایا در سایر قسمت های دیگر زندگی هم فرد مکانیسم دفاعی روان ناپخته ای دارد یا خیر؟

از درمان های دارویی نیز برای برطرف کردن اختلالات همراه و نیز پرخپری عصبی استفاده میشود داروهای خانواده ی SSRI ها بیشترین کاربرد را در این خصوص دارند که تحت نظر روانپزشک تجویز میشوند.

نویسنده : دکتر مهشید بیات (روانپزشک ،عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران)

instagram :drmahshidbayat


منبع

Kaplan & Sadock’s comprehensive Text book of Psychiatry

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *