پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
شکر
آنچه در این مقاله میخوانید

واقعیت‌هایی درباره شکر

خیلی از افراد برای وعده‌های غذایی و میان وعده هاشون به سراغ غذاهای سریع و فرآوری شده میرن. از اونجا که این محصولات اکثراً حاوی شکر اضافه شده هستن، شکر میزان زیادی از کالری دریافتی روزانه شون رو تشکیل می‌ده. توی ایالات‌متحده، شکر اضافه شده تا ۱۷٪ کل کالری دریافتی بزرگ‌سالان و تا ۱۴٪ برای کودکان رو تشکیل می‌ده. (۱) دستورالعمل‌های رژیم غذایی پیشنهاد می‌دن که کالری شکر اضافه شده به کمتر از ۱۰٪ در روز محدود بشه. (۲)
متخصصان معتقد هستن که مصرف قند عامل اصلی چاقی و خیلی از بیماری‌های مزمن مثل دیابت نوع ۲ هستش.

مضرات مصرف شکر و قند

  1. می‌تونه باعث افزایش وزن بشه: آمار چاقی در سراسر جهان در حال افزایشِ و تصور می‌شه قند اضافه شده به مواد غذایی، خصوصاً به نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، یکی از اصلی‌ترین عاملان این امر باشه. نوشیدنی‌های شیرین شده با قند مثل نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه‌ها و چای‌های شیرین شده معمولاً با فروکتوز، نوعی قند ساده پر می‌شن. مصرف فروکتوز، گرسنگی و میل شما به غذا رو بیشتر از گلوکز، نوع اصلی قند موجود توی غذاهای نشاسته‌ای، افزایش می‌ده. (۳) علاوه بر این، مصرف بیش‌ازحد فروکتوز ممکنه باعث مقاومت در برابر لپتین، هورمون مهمی که گرسنگی رو تنظیم می‌کنه و به بدن شما میگه که غذا خوردن رو متوقف کنه، بشه. (۴)
  2. می‌تونه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی رو افزایش بده: رژیم‌های غذایی با قند بالا با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، علت شماره یک مرگ‌ومیر در سراسر جهان محسوب می‌شه. (۵)
  3. می‌تونه احتمال بروز آکنه رو افزایش بده: رژیم‌های غذایی با قند بالا می‌تونن ترشح آندروژن، تولید چربی و التهاب رو افزایش بدن، همه اینا خطر بروز آکنه رو بیشتر می‌کنه. (۶)
  4. ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ رو بیشتر می‌کنه: یک رژیم غذایی با قند بالا ممکنه منجر به چاقی و مقاومت انسولینی بشه که هر دو عامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستن. (۷)
  5. ریسک ابتلا به سرطان رو افزایش می‌ده: همونطور که گفتیم مصرف قند بالا در روز موجب چاقی، مقاومت انسولینی و التهاب می‌شه که همگی از عوامل بروز سرطان هستن. (۸)
  6. می‌تونه موجب افزایش ریسک افسردگی بشه: تحقیقات نشون دادن که مصرف مواد غذایی با قند بالا ریسک افسردگی رو هم در زنان و هم در مردان افزایش می‌ده. (۹)
  7. می‌تونه موجب افت انرژی بشه: غذاهای با قند بالا می‌تونن روی میزان انرژی شما تأثیر منفی بذارن و باعث افزایش ناگهانی قند خون و به دنبال اون افت شدیدش بشن.

شکر

سخن آخر

اینا فقط چند تا از نکات منفی مصرف قند هستن، یادتون باشه که منظور ما از قند هر نوع قندی هستش، چه توی غذاهای فرآورده شده که بهش میگیم شکر اضافه شده و چه توی میوه‌ها و مواد طبیعی شیرین؛ یعنی مصرف زیاد از حد میوه، عسل، خرما و … هم می‌تونه موجب بروز این مشکلات و خیلی مشکلات دیگه مثل کبد چرب، نارسایی‌های کلیوی، افزایش سرعت روند پیری و… بشه.


منابع

۱.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28109280

۲.https://health.gov/dietaryguidelines/2015/resources/DGA_Cut-Down-On-Added-Sugars.pdf

۳.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4443321/

۴.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23493533

۵.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3712514/

۶.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4884775/

۷.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3584048/

۸.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3494407/

۹.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26109579

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *