مصرف زیاد پروتئین

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
مصرف زیاد پروتئین
آنچه در این مقاله میخوانید

مصرف زیاد پروتئین چه کمکی به تناسب‌اندام می‌کنه؟

بیشتر افراد برای جلوگیری از کمبود پروتئین به اندازه کافی غذا می‌خورن، اما برخی از افراد با مصرف زیاد پروتئین، عملکرد بهتری دارن. مطالعات بی‌شماری بیان می‌کنن که یک رژیم غذایی با پروتئین بالا فواید زیادی برای کاهش وزن و سلامت متابولیک دارِ (۱)(۲). مطالعات نشون می‌دن پروتئین، تقریباً سیرکننده ترین درشت مغذیِ. این به شما کمک می‌کنه احساس سیری بیشتری با غذای کمتری داشته باشید (۳). این تا حدودی به این دلیلِ که پروتئین سطح هورمون گرلین رو کاهش می‌ده و این ماده همچنین سطح پپتید YY رو تقویت می‌کنه، هورمونی که باعث می شود احساس سیری داشته باشید (۴).

نقش پروتئین در عضله سازی

پروتئین بلوک سازنده‌ی عضلات شماست؛ بنابراین خوردن مقادیر کافی پروتئین به شما توی حفظ توده عضلانی کمک می‌کنه و رشد عضلات رو موقع انجام تمرینات قدرتی تقویت می‌کنه. مطالعات زیادی نشون میدن که خوردن مقدار زیادی پروتئین می‌تونه به افزایش توده عضلانی و قدرت آن کمک کنه. (۵)

آیا پروتئین حیوانات برای بدن مفیدِ؟

یک خرافه وجود دارِ که میگه پروتئین، به‌طور عمده پروتئین حیوانی، برای استخوان‌های شما بده. این بر اساس این ایده است که پروتئین باعث افزایش بار اسیدی توی بدن می‌شه و منجر به استفاده کلسیم از استخوان‌های شما به‌منظور خنثی کردن اسید می‌شه. بااین‌حال، اکثر مطالعات طولانی مدت نشون می‌دن که پروتئین، از جمله پروتئین حیوانات، مزایای عمده‌ای برای سلامت استخوان‌ها دارن (۶).

مصرف زیاد پروتئین

ارتباط پروتئین و سلامتی

افرادی که پروتئین بیشتری می‌خورن با افزایش سن، توده استخوانی رو بهتر حفظ می‌کنن و خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی بسیار کمتری دارن (۶). نشون داده شده که مصرف زیاد پروتئین باعث افزایش چشمگیر سوخت‌وساز بدن و افزایش تعداد کالری‌هایی که می‌سوزونید می‌شه. این می‌تونه به معنی سوزوندن مقدار ۸۰-۱۰۰ کالری بیشتر در روز باشه (۷).
به همین دلیل رژیم غذایی با پروتئین بالا سوخت‌وساز بدن رو افزایش می‌ده و منجر به کاهش خودکار کالری و هوس مصرف کالری می‌شه، بسیاری از افرادی که مصرف پروتئین خودشونو افزایش می‌دن. تقریباً سریعاً وزن کم می‌کنن (۸).

مصرف زیاد پروتئین میتونه باعث بهبودی آسیب بشه؟

بسیاری از افراد به اشتباه معتقدن که مصرف زیاد پروتئین به کلیه های شما آسیب می‌رسونه. این درسته که محدود کردن مصرف پروتئین می‌تونه به نفع مبتلایان به بیماری های کلیه ای باشه و درسته که مصرف زیاد پروتئین ممکنه به افراد مبتلا به مشکلات کلیوی آسیب برسونه، اما ارتباطی به افرادی که کلیه سالم دارن، نداره.(۹) پروتئین پس از آسیب دیدگی می‌تونه به ترمیم بدن کمک کنه. این امر منطقی به نظر میاد، چون ساختمان اصلی بافت ها و اندام های شما رو پروتئین تشکیل می‌ده. مطالعات بیشماری نشان می‌دن که خوردن پروتئین بیشتر بعد از آسیب می‌تونه به سرعت گرفتن بهبودی کمک کنه.(۱۰)


منابع

۱.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18448177

۲.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15941879

۳.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16469977

۴.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22958314

۵.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16373952

۶.http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1359/jbmr.2000.15.12.2504/full

۷.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11838888

۸.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18469287

۹.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15735253

۱۰.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16998142

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *