پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
اسپارتام
آنچه در این مقاله میخوانید

شیرین کننده‌های مصنوعی

شیرین کننده‌های مصنوعی ، شامل نوشابه‌های رژیمی یا انتخاب آن‌ها به‌جای نوشابه‌های معمولی، مطمئناً می‌تونه استراتژی خوبی برای تحت نظر داشتن وزنتون و یا حتی کاهش اون باشه. شیرین کننده‌های مصنوعی ارزش غذایی و کالری صفر داشته و بعضی از آن‌ها مزه‌ی خوبی هم دارن.

آسپارتام چیه؟

آسپارتام ، یکی از شیرین کننده‌های مصنوعی هست. درواقع آسپارتام در هر گرم ۴ کالری داره ولی چون ۲۰۰ برابر شکرهای معمولی شیرین تره، مقدار کمتری از اون برای شیرین کردن مواد لازم می‌شه. برای همین، انتخاب آن‌ها به‌جای نوشابه‌های معمولی انرژی کل دریافتی را کاهش می‌ده که باعث کاهش کالری روزانه یا همون چربی سوزی (اگر در کالری منفی باشید) می‌شه.

آیا آسپارتام بی‌خطر است؟

آسپارتام رو، FDA اول در سال ۱۹۷۴ بر اساس داده‌های بی‌شمار آزمایشی تأیید کرد. از آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌های آمریکا گرفته تا بیش از ۹۰ کشور دیگه همگی بی‌خطر بودن اون رو برای مصرف انسان اثبات کردن. (۱) جالبِ که بدونید آسپارتام فقط در موادی که حرارت ندیدن قابل‌استفاده است، چون در موقع حرارت دیدن شیرینی خودش رو از دست می‌ده.

چرا مردم در مورد آسپارتام یا نوشیدنی‌های بدون قند بدبین شدن؟

بیشتر به خاطر تحقیقات اندکی که روی موش‌ها انجام شد و مشاهده شد آزادسازی آسپارتام با طیف وسیعی از سرطان‌ها در موش‌ها همراهِ؛ اما به نقل از انجمن سرطان آمریکا (۲) در تحقیقات انسانی‌ای که درباره ارتباط مصرف آسپارتام و سرطان انجام‌شده هیچ رابطه‌ای به دست نیومده. به خاطر همین سازمان غذا و دارو اروپا هم مصرف آسپارتام رو بلامانع دونسته. (۳)
نکته اینجاست که آزمایش‌ها نشون دادن که اون میزان دوزهای آسپارتام که به انسان لطمه می‌زنه خیلی بیشتر از مقداریِ که یک فرد می‌تونه در طول یک روز مصرف کنه.

آسپارتام

میزان قابل قبول مصرف آسپارتام

دوز مناسب تأییدشده توسط FDA برای آسپارتام 50mg در هر کیلوگرم از وزن بدنی هست. تقریباً برابر با مصرف ۱۸ الی ۱۹ قوطی نوشابه رژیمی. حواستون باشه که این ماکسیمم دوز بی‌خطر برای مصرف آسپارتامه. تحقیقات روی موش‌ها نشون داده (۴) که در دوز مصرفی خیلی بیشتر از میزان توصیه‌شده، احتمال سرطان‌های lymphomas,leukemis و تومورهای سلولی کلیه‌ای و سرطان‌های دیگه افزایش داشته، اما چیزی که در سال بعد از این مقاله توسط همین دانشمندان مطرح شد این بود که جوندگان و انسان‌ها شباهت‌های متابولیکی دارند ولی مکانیزم هایی که بدن ما برای تجزیه آسپارتام و اجزای دیگر مرتبط با آن استفاده می‌کنه با جوندگان تفاوت داره. به همین دلیل هم این قضیه باعث شده که بسیاری از تحقیقاتی که روی آسپارتام، مقایسه‌ای بین انسان‌ها و موش‌ها انجام دادن، غیرقابل قبول باشه.

در چه موارد استفاده از آسپارتام ممنوعه؟

تنها موردی که مصرف آسپارتام توش ممنوعه افراد با بیماری pku یا فنیل کتونوری هستن که فنیل آلانین زیاد توی خونشون دارن. این یک بیماری ژنتیکی و مادر زادی از بدو تولد هست.

جمع‌بندی

در پایان باید گفت که تحقیقات معتبری که روی چندین هزار نفر انجام‌شده، هیچ ارتباطی بین سرطان و مصرف آسپارتام در انسان‌ها مشاهده نشده. (۵)(۶)


منابع

۱.https://www.fda.gov/food/food-additives-petitions/additional-information-about-high-intensity-sweeteners-permitted-use-food-united-states

۲.https://www.cancer.org/cancer/cancer-causes/aspartame.html

۳.https://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/aspartame

4.First Experimental Demonstration of the Multipotential Carcinogenic Effects of Aspartame Administered in the Feed to Sprague-Dawley Ratsis,Morando Soffritti, Fiorella Belpoggi, Davide Degli Esposti, Luca Lambertini, Eva Tibaldi, and Anna Rigano,Published:1 March 2006

5.Systematic review of the relationship between artificial sweetener consumption and cancer in humans: analysis of 599,741 participants;A. Mishra ,K. Ahmed ,S. Froghi ,P. Dasgupta

6.Aspartame, low-calorie sweeteners and disease: Regulatory safety and epidemiological issues;MarinaMarinovich,2013

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *