رابطه جنسی (Sex) + عوارض در بدنسازی

پست های مرتبط

آنچه در این مقاله میخوانید
رابطه جنسی
آنچه در این مقاله میخوانید

سوال اصلی

این عقیده که رابطه جنسی برای ورزشکاران و قبل از مسابقه آنها نباید انجام شود، برخلاف آن چیزی است که اکثرا فکر میکنند، این تفکر اصلا عقیده جدیدی نبوده و به یونان باستان و بازی های المپیکی بر میگردد. دلیل آن هم این بود که نبود رابطه جنسی در شخص باعث افزایش انرژی و خوی جنگجویی در وی شده و فرد نتیجه بهتری نشان دهد. اما آیا این مسئله صحت دارد ؟

این مسئله هنوز هم بین بسیاری از ورزشکاران قدرتی رایج می باشد. به عنوان مثال، محمد علی اسطوره ی بوکس جهان، از ۶ هفته قبل از مسابقه رابطه جنسی را قطع می کرد، چون معتقد بود باعث افزایش قدرت و روحیه ی پرخاشگری او می شود. اما از طرف دیگر، تمام مربی های تیم ملی فوتبال آرژانتین به بازیکنان خود اجازه داشتن رابطه جنسی قبل از مسابقه را میدادند، به شرطی که بیشتر فعالیت را خود بازیکنان انجام ندهند !! بهتر است نگاهی دقیق تر داشته باشیم :

تاثیر رابطه جنسی بر میزان تستوسترون

این کاملا به اثبات رسیده است که تستوسترون باعث عضله سازی شده و این کار را با کمک به سنتز پروتئین توسط عضلات انجام می دهد.(۱) همچنین تستوسترون باعث افزایش سطوح هورمون رشد می شود که این هورمون در پاسخ بدن شما به تمرین ترشح می شود. علاوه بر این، تستوسترون در هنگام رابطه جنسی و یا خود ارضایی افزایش پیدا میکند اما بعد از ارگاسم، سطوح آن پایین می آید. به همین خاطر هست که ورزشکاران از داشتن رابطه زیاد خودداری میکنند!

ولی این تغییرات و بالا و پایین آمدن آن قدر ها زیاد نبوده که روی هر نوع عملی تاثیر بگذارد !(۲) سطوح تستوسترون اندکی بعد از رهایش جنسی، دوباره به سطوح نرمال می رسند. در این تحقیق ذکر می شود که خود رابطه به تنهایی در پایین آمدن عملکرد نقش نداشته و ممکن است فعالیت های جانبی آن مثل کشیدن سیگار یا خوردن الکل (اگه همراه با رابطه باشن) به پایین آمدن عملکرد ربط داشته باشند. طبق تحقیقات(۲) متاآنالیز، در هیچ‌ تحقیق مستقلی رابطه ای بین رابطه جنسی و عملکرد وجود ندارد.

در بین تحقیقات، تحقیقات خیلی کمی وجود دارند که روی زن ها به تنهایی انجام شده باشند. یکی از این تحقیقات که بر روی زنان ورزشکار بین سن ۲۴-۴۹ سال انجام شده(۳) میزان تاثیر رابطه جنسی در دو مرحله و روی عملکرد قدرتی، عضلانی‌ و هوازی بررسی شده. یک مرحله در صبح روز بعد از داشتن رابطه جنسی (باید در شب بوده باشد) و یک مرحله ۶ روز بعد از آن. در طی این تحقیق هیچ گونه نشانه ای از کاهش عملکرد ورزشی و عضلانی ورزشکار مشاهده نشد.

تجربه شخصی

بسیاری از تحقیقات این موضوع که بسیاری از ورزشکاران طبق تجربه شخصی خود بر این باور هستند که با داشتن رابطه جنسی، عملکرد آن ها کم شده را مشکل روانی و ذهنی می دانند (۴)(۵) و چه به دلیل این که تلقینی می باشد که از یکدیگر می شنوند، و چه به این دلیل که با داشتن رابطه جنسی آرام تر هستند و خیلی به خود فشار نمی آورند!

این موضوع به کسی پوشیده نیست که داشتن رابطه جنسی منظم روی کیفیت زندگی تاثیر میگذارد و باعث سلامت روان می شود. پس رابطه جنسی را به خاطر ورزش حذف یا کم نکنید! به شرطی که این عمل طبیعی را با کارای خلاف !! مثل مشروب و سیگار و قلیان و … همراه نکنید!

از داشتن رابطه جنسی سالم و منظم لذت برده و با باور های غلط آن را از خود و همسرتان دریغ نکنید، آن هم به دلیل تئوری های واهی و غیر علمی! البته میزان رابطه جنسی را تحت کنترل داشته باشید!

 


1.Effect of testosterone on muscle mass and muscle protein synthesis.Griggs RC1, Kingston W, Jozefowicz RF, Herr BE, Forbes G, Halliday D.

2.Sexual Activity before Sports Competition: A Systematic Review,Laura Stefani, Giorgio Galanti, Johnny Padulo, Nicola L. Bragazzi4 and Nicola Maffulli

3.Johnson, W. R. (1968). Muscular performance following coitus. J. Sex Res. 3, 247–248. doi: 10.1080/00224496809550576

4.McGlone, S., and Shrier, I. (2000). Does sex the night before competition decrease performance? Editorial. Clin. J. Sport Med. 10, 233–234. doi: 10.1097/00042752-200010000-00001

5.Thornton, J. (1990). Sexual activity and athletic performance: is there a relationship? Phys. Sport Med. 18, 148–153.

در صورت مفید بودن این مطلب، پیشنهاد میکنم مطلب الکل و بدنسازی را نیز مطالعه بفرمایید.

اشتراک گذاری:

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *